A. Lange & Söhne-tråden

Blir det for dumt å ha en slik Platinum Flyback Datograph hvis man må bo under en bro de neste årene, eller er A4-livet med hus, unger og terassevasker egentlig litt oppskrytt!? Jeg spør selvfølgelig på vegne av en venn:rolleyes:

Sammenlignet med å kjøpe en egen hytte er jo dette forresten rasjonelt så det holder. Chrono24 sier at 450.000 tar deg langt. Hvis du hadde dette og brukte dette til å dekke 20% av en egenandel blir dette et lån på 2.250.000, dvs en hytte til 2.7 mill. 15 års nedbetalingstid og 3% rente er nesten 190.000 i året for en hytte du bruker i kanskje 30 dager (til + 6000 pr dag), i tillegg kommer forsikring, strøm, vedlikehold +++ og gardiner på toppen. Og enda en terassevasker. Skal ikke se bort fra mange familier hadde vært mer tjent med at far fikk kjøpe et skikkelig ur i ny og ne!

150 000 til 200 000 i feriebudsjett hvert år!?
Sette av 3500 i måneden i 10 år, bare å begynne å glede seg til utboksing allerede nå, folkens!

"Kjære, du vet den hytten på fjellet vi har snakket om!? Nå har det seg slik at det er mye smartere at jeg kjøper en Datograph i edelt metall og at vi bor på de beste hoteller istedenfor..."
 
Redigert:
Evt. få henne til å forstå fascinasjonen med horologi.
Start med å kjøpe en skikkelig klokke. Da er det meste gjort.

Men starte i det små.
image.jpg
 
Herlige lille Norge. Bare lettsolgte Patek og Rolex og noen få andre ( lettsolgte ) modeller folk kjøper (jeg inkludert) Men så kommer Zeitwerk, kanskje det mest spennende urverket produsert siste 10-årene. Vinner av gullviseren i Genève 2009. Mao årets gjeveste pris på grad prix d'horlogerie, klokkeverdens Oscar. Et mesterverk som Lange selv sier var ekstrem vanskelig å produsere. 1608 "datoskift"om dagen hvor alle popper perfekt på millisekundet. Elsker klokka og er bunnløst fascinert av mekanismen og designet. Det eneste lavpannene klarer å lire av seg er griseanalogien. Bare trist:) Har aldri sett noen gris, og heldigvis ser jeg ikke etter. Er litt for opptatt av den som klokke og urverkets mysteri.

IMG_9153.JPG

IMG_9154.JPG
 
Redigert:
Hallooo, ikke vær så sint og nedlatende. Folk må få lov til å ha sin mening selv om man ikke er enig. Gjelder ikke bare i Norge at Patek og Rolex "troner" kjøpstall.
Lange ER finish og urverk, uten tvil top notch.
Selv er jeg veldig interessert i nye Saxonia, da jeg seriøst vurderer et elegant ur til dress.
Mange av urene fra Lange er uaktuelle, da jeg ikke liker å ha urene stramt rundt håndledd og da er topptunge ur på reim svært ukomfortabelt. Men det er meg.
Baksiden er lekker, men fronten må modnes.

Tar opp tråden om 6 mnd, så kan jeg ha endret mening ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Hallooo, ikke vær så sint og nedlatende. Folk må få lov til å ha sin mening selv om man ikke er enig. Gjelder ikke bare i Norge at Patek og Rolex "troner" kjøpstall.
Lange ER finish og urverk, uten tvil top notch.
Selv er jeg veldig interessert i nye Saxonia, da jeg seriøst vurderer et elegant ur til dress.
Mange av urene fra Lange er uaktuelle, da jeg ikke liker å ha urene stramt rundt håndledd og da er topptunge ur på reim svært ukomfortabelt. Men det er meg.
Baksiden er lekker, men fronten må modnes.

Tar opp tråden om 6 mnd, så kan jeg ha endret mening ;)

+1

Må vel være lov å sparke oppover her på TS. Eller har takhøyden blitt så lav at vi må moderere oss?
Har ingen problem med folk som "kritiserer" mine kloklevalg, eller ikke har den samme smaken som meg selv.
Er også kanskje dette som gjør at jeg setter så stor pris på horologi. Nettopp at folk har forskjellige meninger og preferanse. Noen går all inn på Rolex (nå også Seiko) @Loevhagen. Mens andre holder seg langt unna slik som @FMS med sin utsøkte samling som inneholder Omage, H. Moser & Cie, VC, Garmin og Panerai
Tror ikke du skal ta det så personlig @Timekeeper
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Må også legge til @FMS også har en JLC, Tissot T-Touch og Polar.
Beklager at jeg glemte disse...
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Jeg har også snust litt på Lange til tider. Noe av det som holder meg tilbake, er det ryktet Lange-eiere ser ut til å være i ferd med å opparbeide seg..
 
  • Liker
Reaksjoner: Timekeeper
+1

Må vel være lov å sparke oppover her på TS. Eller har takhøyden blitt så lav at vi må moderere oss?
Har ingen problem med folk som "kritiserer" mine kloklevalg, eller ikke har den samme smaken som meg selv.
Er også kanskje dette som gjør at jeg setter så stor pris på horologi. Nettopp at folk har forskjellige meninger og preferanse. Noen går all inn på Rolex (nå også Seiko) @Loevhagen. Mens andre holder seg langt unna slik som @FMS med sin utsøkte samling som inneholder Omage, H. Moser & Cie, VC, Garmin og Panerai
Tror ikke du skal ta det så personlig @Timekeeper

Det er rom for alt og alle modeller. Det er bare at de aller fleste "kommentarer" på denne dreier seg om helt andre ring en Haute Horlogerie. Og det syns jeg er kjedelig. Thats all.
 
  • Liker
Reaksjoner: nam_nor og FMS
Det er rom for alt og alle modeller. Det er bare at de aller fleste "kommentarer" på denne dreier seg om helt andre ring en Haute Horlogerie. Og det syns jeg er kjedelig. Thats all.

Tror også du må ta selvkritikk @Timekeeper
Bare ditt siste kjøp er vist mer kostbart enn hele Rolexsamlingen til en god TS'er. Dine ord!
 
Ha mener du? Utdyp gjerne
Ikke annet enn det som kan oppfattes som en viss ovenfra-og-ned-holdning, selv om det selvsagt ofte er vanskelig å skille mellom dette og fascinasjon. Når det er sagt, så forstår jeg irritasjonen din i forbindelse med ditt forrige (lengre) innlegg her.
 
Hehe, litt
Tror også du må ta selvkritikk @Timekeeper
Bare ditt siste kjøp er vist mer kostbart enn hele Rolexsamlingen til en god TS'er. Dine ord!

Det var ingen usaklig kritikk eller nedverdigende kommentar fra min side. Bare at jeg syns det var sykt at jeg kunne kjøpt 12 Rolex for en klokke. Satte igang tankene på en lukket gruppe om hva det kunne være. Morsomt å provosere litt. Det gjør vi vel alle? Nemeth inkl? Bare litt slitsomt når 8-10, visstnok klokkeintr lirer av seg samme driten gang på gang om denne klokken. Tar fokuset bort fra det jeg er fascinert av.
 
Németh elsker å provosere. Men ditt innlegg tror jeg kanskje ikke falt i god jord. Mere slik som: Min Pappas bil koster mer enn deres hus og hytte inkludert seilbåten på Hankø.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt og Timekeeper
Man høster som man sår, er det vel noe som heter :D

Jeg vil tro de aller fleste her inne vil si seg enig i at Lange er noe av det ypperste, og at Lange produserer fantastiske ur. Pris og design er derimot kanskje ikke alltid like enkelt å forstå, selv for erfarne entusiaster.

Selv synes jeg Zeitwerk er et fantastisk ur, hele konseptet med "datovisning" av tiden er helt rått :)
 
@Timekeeper Synd du opplever litt vennlig erting på den måten. Zeitwerk er uten tvil noe av det ypperste i dagens horologiske landskap, og designet på forsiden tiltaler meg sterkt. Innovativt, dramatisk og vakkert. Så ingen mangel på verken respekt eller forståelse fra min side.

Og bare så det er sagt: jeg setter liten pris på å bli kalt lavpannet. Det er ikke der jeg ønsker nivået på diskusjonene skal ligge. Selv ikke når det tulles med Lange.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Genta