acnorway vil ha seg "ny" bil

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
I dag hadde jeg min Ford Transit Connect inne på verksted for å finne ut hva det vil koste å få fikset det som må fikses. Overslaget på 30 000 kr ga meg rett og slett bakoversveis ettersom jeg betalte 50 000 kr for bilen for 2 år siden. Det er ikke en gang i nærheten av å være aktuelt å investere en slik sum i denne bilen og jeg har derfor begynt å tenke på å kjøpe meg ny bil istedet.

Planen er å kjøpe hos forhandler og ikke eldre en 2013-modell (ønsker garanti for minst mulig uforutsette utgifter fremover). Jeg håper også at forhandler kan gi meg noen kroner i innbytte på Forden.

Ettersom jeg enda er student og går ut i arbeid samme dag som jeg overtar ny leilighet og min samboer/forlovede fortsatt er student så kommer økonomien til å være litt trang fremover. Budsjettet for ny bil bør derfor ligge i nabolaget rundt 160k, og jeg vil helst ikke strekke dette budsjettet veldig mye (Selv om jeg vet at folka her inne elsker å strekke budsjettet). Noen tusenlapper pluss minus er selvsagt greit.

Vi trenger ikke noen stor bil og vi trenger heller ikke en imponerende motor. Det vi trenger er noe som funker og som ikke har alt for høye vedlikeholdskostnader. Bilen blir i all hovedsak kun brukt av oss to og blir i hovedsak brukt til å kjøre fra og til jobb og butikken.

Jeg har ikke bidratt mye til denne delen av forumet og det er det en grunn til. Jeg er nemlig ganske grønn på bil. Håper derfor at noen her inne kanskje kan hjelpe meg med gode forslag til aktuelle biler. Hva bør jeg holde meg unna? Hva bør jeg kjøpe? :)
 
Redigert:
Ettersom bilen ble kjøpt for 50` og trengs nå oppussing for 30`anntar jeg at de fleste ikke vill ta i mot bilen engang:O Den blir garantert levert rett til en oppkjøper og de vil legge ut minst mulig før de selger igjen. Men av og til kjører bilforhandlere kampanjer der de tar inn hvilken som helst bil så lenge den starter og betaler en fast sum for bilen, typisk 20 000,- eller noe slikt. Ville ha ventet på et slikt tilbud :)

Hvilken bil en bør gå vet jeg ikke helt, men skoda er jo typisk "mye bil for penga". Har hatt en selv, og var relativt fornøyd med den. Men de kan bli kostbare å reparere om en må forholde seg til møller...
 
Både Skoda og VW kan være aktuell, men hvordan er vedlikeholdskostnadene på disse, samt det som på godt norsk kalles "reliability", kontra Japanerne?

Poloen kommer vel i utgangspunktet litt over budsjettet?
 
Både Skoda og VW kan være aktuell, men hvordan er vedlikeholdskostnadene på disse, samt det som på godt norsk kalles "reliability", kontra Japanerne?

Poloen kommer vel i utgangspunktet litt over budsjettet?

Min erfaring er at møller er latterlig dyr, muligens jeg har dårlig erfaring men jeg går aldri tilbake til VAG på grunn av dette :)
Men man trenger jo ikke å bruke merkeverksted heller! Men på så ny bil er det nok anbefalt, sålenge du ikke finner ett verksted som spesialiserer seg på VAG biler(Som ikke er en del av møller)..
 
Viktig info mangler.
Du har en Transit - noe jeg oppfatter som 2- eller 3-seters varebil. Denne skulle du koste i stand og beholde. Er det da en Polo du skal ha nå? Neppe. En slik mikrobil er kun brukandes som reinspikka konebil. Du får en flott, liten varebil innenfor budsjettet. F.eks en 3-seters Partner/Berlingo med det utstyret du trenger og en drivstoffgjerrig motor.


EDIT:
Jeg skrev: "Denne skulle du koste i stand og beholde." Her mangler det selvsagt et spørsmålstegn.
 
Redigert:
Jeg kjøpte en Citroen C1 for 1,5 år siden , 55'000. Kjempefornøyd . Morsom bil. Identisk modell med Toyota Aygo så slitesterk, men med Citroen lav bruktprisen. Står til og med Toyota på motoren. Ny modell for 2014 så slik ut på Genève messen :)
1c4d812151702b114df1e89e8d700f82.jpg
 
Redigert:
Uten å ha noen som helst bransjeerfaring:

Minst like greit som innbytte vil jeg tro det er å legge ut Forden på finn i nåstand, og prise den lavt men ikke 30k under "markedspris". Jeg gjorde det da min gamle Toyota fikk en dom a la det du fikk nå, og satset på å tiltrekke meg fikser-selv-markedet. Funket fint det.

(Ulempen er at du risikerer å også tiltrekke deg "Jeg gir deg fire heklede onepiece-dresser og en mikrobølgeovn for bilen din"-markedet.)
 
Viktig info mangler.
Du har en Transit - noe jeg oppfatter som 2- eller 3-seters varebil. Denne skulle du koste i stand og beholde. Er det da en Polo du skal ha nå? Neppe. En slik mikrobil er kun brukandes som reinspikka konebil. Du får en flott, liten varebil innenfor budsjettet. F.eks en 3-seters Partner/Berlingo med det utstyret du trenger og en drivstoffgjerrig motor.

Har på ingen måte BRUK FOR varebil. Grunnen til at den ble kjøpt var at jeg trodde jeg skulle få noe som fungerte bra til en billig penge, men det viste seg jo da å ikke fungere så bra allikevel :p

Er en kar på jobben min som sverger til Berlingo. Problemet er bare at hans relativt nye Berlingo er ut og inn av verkstedet hele tiden og det er akkurat det jeg prøver å unngå. Kjenner også at jeg har fått varebil litt i vranghalsen etter denne hendelsen.. :(
 
I småbilklassen ville jeg helt klart sett på Ford Fiesta :) Morsomme biler.

Ford Fiesta har jeg sett litt på ja. En av de finere bilene i denne prisklassen, men på samme måte som jeg har fått varebil i vranghalsen har jeg også fått Ford litt i vranghalsen :p Men jeg utelukker den absolutt ikke. Rent designmessig er det den bilen jeg liker best :)
 
Jeg kjøpte en Citroen C1 for 1,5 år siden , 55'000. Kjempefornøyd . Morsom bil. Identisk modell med Toyota Aygo så slitesterk, men med Citroen lav bruktprisen. Står til og med Toyota på motoren. Ny modell for 2014 så slik ut på Genève messen :)

Har ikke Citroen litt dårlig rykte på seg når det gjelder å fungere? :p Mulig dette er noe jeg har hørt en eller annen gang og som fortsatt henger igjen..?
 
Min samboers kliss nye golf har også vært flere ganger på verksted, uten at de finner feilen. Lurer du på hvorfor du sto i kø i dag? Fordi den jævla golfen gikk i nødmodus med en gang jeg kom meg ut på ring3 vel! Deilig å være først i køen for en gangs skyld, mens dama cruiser avgårde i den udødelige gamle benzen min:)
Jeg digger den bilen, den ligger også såpass innenfor budsjett at du har penger til over dersom noe uforutsett plutselig skulle skje. Det skal sies at jeg er miljøskada da, jeg jobber tross alt med merket.
 
Kan jo si at den er ganske så liten, du kan fint få prøve min i20 en dag ;) Så skal jeg se om jeg får lånt med en i10 så du får prøvd det også ;) 7 års garanti og helt ny bil for 120.000- 140.000`skal vel mye til for å slå. Japser/ koreanere har tatt 3 steg oppover de siste årene.
 
Kan jo si at den er ganske så liten, du kan fint få prøve min i20 en dag ;) Så skal jeg se om jeg får lånt med en i10 så du får prøvd det også ;) 7 års garanti og helt ny bil for 120.000- 140.000`skal vel mye til for å slå. Japser/ koreanere har tatt 3 steg oppover de siste årene.

Så lenge det er plass til meg og dama så er i grunn størrelsen ikke veldig viktig, men ja det hadde nok vært greit å se den i levende livet. Kan jo alltids tenkes at jeg synes den blir for liten. i20'en din er ihvertfall veldig fin størrelse på. Er forskjellen veldig stor på disse?
 
Bruktbil er ensbetydende med uforutsette utgifter.
Sjekk heller privat leasing hos feks Toyota. En helt ny Yaris får du for 30' kontant og 2' i måneden i 3 år. Da er alt av service og garanti også inkludert.
Bekymringsfritt bilhold med andre ord.