acnorway vil ha seg "ny" bil

Toyotaen er sikkert litt tryggere mtp annenhåndverdi, men da må man også tenke over hvor lenge man vil ha bilen. Hvis man har bilen så lenge at den vil ligge mellom 20-30.000 i verdi skal det mye til for at man taper mye penger. Lettere å selge en gammel Toyota enn Hyundai? Ja, helt sikkert, men 7 års garanti er også ganske fint da. Mye å tenke over her Andreas.
 
Toyotaen er sikkert litt tryggere mtp annenhåndverdi, men da må man også tenke over hvor lenge man vil ha bilen. Hvis man har bilen så lenge at den vil ligge mellom 20-30.000 i verdi skal det mye til for at man taper mye penger. Lettere å selge en gammel Toyota enn Hyundai? Ja, helt sikkert, men 7 års garanti er også ganske fint da. Mye å tenke over her Andreas.

Ja jeg ser vel i utgangspunktet ikke for meg at jeg vil ha bilen til den vil ligge på 20-30 000 @andres. Man vet jo aldri, det kan jo raskt bli behov for større bil :rolleyes:

Uansett ser jeg for meg at dette blir en bil jeg kommer til å ha i 3-6 år (ish)..
 
Redigert av en moderator:
Var som sagt ikke så veldig imponert over den Kia'en når jeg prøvekjørte den. Veldig mye bråk og lyder fra bremser og hjul..

Det blir mye epler og pærer her nå.

Om du utelukker Kia Picanto må du utelukke Hyundai i10. Samme bil, samme bråket fra hjulene. Hvis det bråker i bremsene så er det noe galt - ikke fabrikkstandard.

Ser du på i20 kan du se på Rio osv. Samme bilene. Bråker litt mindre. Går du opp ennå et hakk bråker den enda litt mindre osv. Garantien på Kia er 7år, men det er den kanskje på Hyundai også etterhvert.

Privatleasing skal du holde deg langt unna. Du blir flådd ved tilbakelevering. Garantert. Den minste ripe i lakken koster deg en brukt Speedy.

Artig med nytt, men det er veldig mye å spare på en demobil eller nesten ny av samme type. Garantiene er jo som på nybilen. Jeg sparte 80K på en tre måneder gammel bil som var kjørt 180 mil.

Annenhåndsverdien på italiensk og fransk er dårligere enn på alt annet. Ufortjent kanskje, men det er nå slik det er. Fiat og Renault selger som hakka møkk i Europa, men i Norge har de aldri fått noe dreis på det. Annenhåndsverdi/salgstall blir litt "høna eller egget" i denne sammenhengen. Det er utvilsomt en sammenheng.
 
Det blir mye epler og pærer her nå.

Om du utelukker Kia Picanto må du utelukke Hyundai i10. Samme bil, samme bråket fra hjulene. Hvis det bråker i bremsene så er det noe galt - ikke fabrikkstandard.

Ser du på i20 kan du se på Rio osv. Samme bilene. Bråker litt mindre. Går du opp ennå et hakk bråker den enda litt mindre osv. Garantien på Kia er 7år, men det er den kanskje på Hyundai også etterhvert.

Privatleasing skal du holde deg langt unna. Du blir flådd ved tilbakelevering. Garantert. Den minste ripe i lakken koster deg en brukt Speedy.

Artig med nytt, men det er veldig mye å spare på en demobil eller nesten ny av samme type. Garantiene er jo som på nybilen. Jeg sparte 80K på en tre måneder gammel bil som var kjørt 180 mil.

Annenhåndsverdien på italiensk og fransk er dårligere enn på alt annet. Ufortjent kanskje, men det er nå slik det er. Fiat og Renault selger som hakka møkk i Europa, men i Norge har de aldri fått noe dreis på det. Annenhåndsverdi/salgstall blir litt "høna eller egget" i denne sammenhengen. Det er utvilsomt en sammenheng.

Ja jeg ha vel egentlig utelukket i10 og ser heller på i20. i20 er aktuell utelukkende pga av et bra kampanjetilbud som gjør at en greit utsyrt i20 kommer på 159 900,-. Akkurat innenfor budsjettet ;) Alternativet er jo som du sier å kjøpe en demobil eller "nesten ny" bil. Da er jo for eksempel Ford Fiesta og Fiat 500 aktuell.

Har lest litt forskjellig rundt lønnsomheten med leasing, men konklusjonen er vel at jeg kommer til å gå for å kjøpe i denne omgang :)

Gode poenger angående annenhåndsverdi der @Minuteman. Mye å tenke på, men samtidig spennende. Har aldri hatt ny bil før. Kun gamle biler av diverse slag.
 
Redigert av en moderator:
i20 er mye bil for pengene, for å bruke en klisjé. Får du en ny en for 160K inkludert det utstyret du trenger så er det ikke mye å tenke på. Kjør unboxing!
 
Hadde det vært snakk om en dyrere bil, så hadde jeg nok sett etter en "lettere brukt" - men når det er snakk om en "BNIB" Hyundai til 160K - så er det vel bare å klinke til :D Da er det lite å spare på å kjøpe et forhandlereksemplar som er rævkjørt av testpiloter og servicekunder.
 
Av de du nå har på din "short list", så vil jeg anbefale Yaris'n.
Min kone fikk sin nye Yaris Active "hybrid" levert for kun 2 uker siden - og hun er strålende fornøyd så langt.

Tror ikke du skal være så redd for privatleasing, dette er nå blitt regulert ganske bra.
I kontrakten står det hva som er "normal" slitasje og ikke. Hva som tillates av "bulker og riper", er også nøye beskrevet. Ved tilbakeleveringen til Toyota er det NAF som evaluerer hva som skal dekkes av leietaker eller ikke.

Vær også klar over at det er nøyaktig det samme kostnadsbildet, om du skal selge eller bytte inn en "bulkete" bil om noen år - også da trekkes det for utbedring av eventuelle skader. Det blir da mer "kamuflert" ved en lavere innbyttepris og ikke et direkte utlegg, men likefult en kostnad som du som bileier/bruker må dekke.

Min kone, som du skjønner, leaset sin bil og det interessante er at totalkostnaden da blir lavere en et estimert kostnadsbildet ved et kjøp over 3 år.

Siden Toyota forventer en høyere restverdi på en "Hybrid" enn en mindre og billigere versjon, så ble det faktisk billigere for henne å leie en vesentlig dyrere "hybrid", enn en billigere og mindre utstyrt Yaris modell:)

Lykke til med bilvalget!
 
Da var Hyundai i20 bestilt! ;)

Unboxing i begynnelsen av Mai!

Grattis!

Deilig følelse å trille ut av salgstallene med ensifret kilometerstand :)

Jeg husker at jeg telte de første meterne ute på en spesiell måte - fra 10.000 til 100.000 i verditap på 10 meter :)
 
Når jeg kjøpte min i20 ny på kampanje for ca 1 år siden (etter de begynnte med 7 års garanti) Så sjekket jeg finn.no og der skulle de ha 25.000 kr mer for en "som ny" lik brukbil ;) Litt spesiell følelse. Men grattis igjen, har god tru på at du blir storfornøyd.
 
Jeg håper forresten at du passet på å bestille den i den samme kledelige grønnfargen som en av nabodamene er den stolte eier av..:mrgreen:

2D9DA16F-6035-424D-BA44-BE5AD9CBDF92_zpsgvr4bmhz.jpg


Hyundai er sikkert greie biler, men de har hatt noen fargealternativer som ikke burde ha gått gjennom sensuren..
 
Dette er en helt J***elig farge, men noen bare mååå ha den hehe. men fortvil ikke, nå får man faktisk 2 farger som er værre!! Babyblå og en litt grell beige...Ac får nesten avsløre selv syns jeg ;)
 
Dette er en helt J***elig farge, men noen bare mååå ha den hehe. men fortvil ikke, nå får man faktisk 2 farger som er værre!! Babyblå og en litt grell beige...Ac får nesten avsløre selv syns jeg ;)

Griserosa Accent er også en høydare..
 
Det blir mye epler og pærer her nå.


Privatleasing skal du holde deg langt unna. Du blir flådd ved tilbakelevering. Garantert. Den minste ripe i lakken koster deg en brukt Speedy.

denne må jeg virkelig stille meg uforstående til.
en bil som bærer preg av normalt vedlikehold blir ikke slaktet på innlevering (har enda til gode å se det iallefall) kan ta min mors firmabil som ble levert etter endt leasing som eksempel. Mitsubishi ASX, firmabil i byggebransjen, 36mnd, div bulker og riper (bytte av fanger bak, lakkering en stk dør, noe bulkfiks, 1 service og litt annet) dette kostet 18k, noe jeg ikke ser på som en stor utgift ved tilbakelevering, mulig jeg har en annen oppfatning om hva som er dyrt når det gjelder bil?

mvh
stian
 
Jeg slår et slag for Fiat 500 :)

4 par i min omgangskrets har en Fiat 500 fra 2008-2010 på gårdsplassen, og alle er knallfornøyd. Vår 500 er 6 år og runder straks 70K på tellern. Den har aldri hatt noe tull utover serviceintervaller. Min 3 år gamle Mercedes har ikke vært like stabil for å si det sånn. Snerten bil med massevis av sjarm!


Nå får man dem jo nye i "Milano-utgave" til en hyggelig pris:
73_157441573.jpg

Fiat 500 Twinair Turbo 85hk Milano 2014, 10 km, kr 189*000,-

Hver gang jeg kjører vår Fiat 500 tenker jeg bare: "Hvorfor kjører jeg ikke en sånn til daglig?"

@HenrikTA Hvor mye drivstoff bruker bilen på langkjøring? Vi vurderer å kjøpe en slik :)
 
Redigert av en moderator: