acnorway's samling og galleritråd

Nydelig samling, og igjen gratulerer med en flott speedy! For en rå klokke dette er, rett og slett perfeksjon. :)

Angående det å rydde opp litt i tråden, så er dette mitt lille forslag: jeg ville (fra nå av) startet med å heller lage nye poster dedikert til klokkene etterhvert som de kommer inn, og la førstesiden bli en kronologisk oversikt med en link til den aktuelle siden i tråden hvor presentasjonen er (omtrent slik @Moore har gjort det). Dette er en oversiktlig og fin måte å få med seg "reisen" på, og er lett å navigere.

Godt nytt år ønskes! :D

Takk for det og godt forslag @Kohe321! Det skal følges opp :)
 
Redigert av en moderator:
Den første: Casio Edifice chronograph (Solgt)

f2495973-8b64-49f7-a194-80c24fa64bd0_zpseda6e989.jpg


Denne ble kjøpt i Roma i 2009 hvis jeg husker riktig og er den første klokken jeg noen gang har kjøpt. Den finnes fortsatt i klokkeboksen som en påminnelse om en ydmyk start på denne galskapen. Denne var i aktiv tjeneste i 3 år før den ble "pensjonert" til fast plass i klokkeboksen. Jeg vurderer nå å gi denne til min lillebror som en start på hans egen samling, men er skeptisk til om den hadde blitt brukt eller bare rotet bort etterhvert.

Denne ble etterhvert solgt for å bevise hjemme at jeg kunne kutte ned samlingen :p
 
Redigert:
Jeg må jo ha sveitsisk: Swatch chronograph

a54e9f21-fe2e-45c8-8d4b-f096d63e8e8b_zpsa47700b9.jpg


Høsten 2012 fant jeg ut at jeg måtte ha en sveitsisk klokke. Jeg hadde enda ikke satt meg noe inn i klokker annet enn at jeg hadde hørt at "sveitsisk klokke = bra klokke". Jeg fikk da denne i bursdagsgave av min forlovede i Firenze bare noen dager etter vi hadde forlovet oss. Selv om Swatch ikke er et merke jeg ville ha gått ut å kjøpt nå, så er denne klokken en klokke som bærer gode minner og den er nok verdt mye mer for meg enn salgsverdien. Den har også en snedig løsning på batteriskift som legger opp til at hvem som helst skal kunne bytte batteriet selv. Det kan man like :)
 
Oppgraderingen: Tissot T-Classic (solgt)

2696a423-a8ac-47b8-8795-6fe2d67d80f7_zpsbecee45c.jpg


Sakte, men sikkert begynnte interessen for klokker å øke. Fortsatt var den på et "fornuftig" nivå og om det var quartz eller mekanisk var ikke så nøye, men interessen for en litt dyrere klokke meldte seg i påsken 2013. Løsningen ble da et impulskjøp av denne på Fuerteventura i påskeferien. Husker at selgeren også viste meg en litt dyrere mekanisk klokke hvorpå jeg responderte: "Nei akkurat det spiller ingen rolle for meg". Jaja, der kan man se :eek: Den har nå blitt videresolgt til et annet medlem av forumet til fordel for å finansiere andre klokkekjøp av mekanisk natur.
 
Galskapen begynner: Longines Conquest GMT (solgt)

DSC_0715_1_zps256467fc.jpg


DSC_0204_Sophia_zps80a9a07c.jpg


DSC_0539_1_zps18cb17d2.jpg


Tidlig på sommeren i 2013 begynte virkelig galskapen. Jeg ble i første omgang passiv leser av forumet her inne samt forskjellig klokkeinformasjon jeg fant på nettet. Etterhvert meldte jeg meg inn i forumet og la inn en tråd hvor jeg spurte om tips angående et klokkekjøp. Det var da en Movado Museum Quartz som sto på ønskelista, men jeg ble raskt sendt i retning mekaniske klokker av asylet. Jakten på mitt første mekaniske ur begynte. Jeg var vel i utgangspunktet ute etter noe til rundt 3000 kr, deretter 5000 kr også ja... Jeg endte opp med denne. Planen var at jeg skulle innom urmakeren for å SE på en Longines HydroConquest, men forelsket meg helt i denne. Når urmakeren da ga meg en god pris var det bare å slå til, og jeg har ikke angret på dette kjøpet! Jeg har skrevet en egen review om denne klokken som kan leses her.

Denne ble litt motvillig solgt til et annet medlem av forumet i forbindelse med sparing til Panerai. Etterhvert som Omega Speedmaster og Rolex Submariner kom inn i samlingen ble den dessverre brukt litt for lite. Kjenner av og til at jeg savner denne og det er fortsatt en klokke jeg anbefaler varmt til andre.
 
Redigert:
Den første fra drømmemerket: Vintage Omega (solgt)

DSC_0700_1_zps4aeedc03.jpg


Helt siden jeg begynte å se på klokker var det et merke som hadde stått over alle andre; Omega! Nå har nok horisonten min blitt utvidet litt, men Omega står fortsatt veldig høyt i min bok! Ikke lenge etter kjøpet av Longinesen fant jeg ut at det var mulig å få seg en vintage Omega uten å bruke hele lønnsslippen. Jeg gikk da til innkjøp av denne. Selv om jeg nå kanskje har en mistanke om at skiven har blitt pusset opp litt med tiden så synes jeg fortsatt denne gjør seg godt som en fin dressklokkke. Sammen med denne kjøpte jeg også en del litt billigere klokker, samt litt urmakerverktøy, og dermed ble plutselig urmakeri litt interessant også. Nå har skrivepulten blitt permanent konvertert til mini-urmakerverksted og jeg må nok innrømme at det foreløpig har vært flere mislykkede prosjekter enn vellykkede, men det begynner å komme seg. Denne klokken har nå blitt solgt til et annet hyggelig medlem av forumet for å frigjøre litt kapital og i et forsøk på å rydde litt i klokkeboksen.
 
Jeg må ha en litt billig også: Citizen NP1003 (Solgt)

IMG_20130801_093603_Julia_zps6a7739d8.jpg


DSC_1007_zpsd50cdb77.jpg


Kjøpelysten ville ikke gi seg og jeg bare "måtte" ha meg én klokke til. Jeg ville ha en klokke med innsyn til urverket gjennom skiven uten å bruke alt for mye penger. Valget fallt da på denne. Her snakker vi "Bang for the buck"! Overraskende god kvalitetsfølelse til en billig penge! Verdt hvert et øre! Det satt faktisk ganske langt inne å selge denne klokken for jeg mener at den er verdt mer enn hva prislappen tilsier. Urverket er finere dekorert enn noen andre klokker jeg har sett i denne priisklassen! Den ble uansett solgt til slutt til et annet medlem av forumet her, så forhåpentligvis har den fått seg et fint hjem :)
 
Redigert:
Ebay: Seiko diver (Solgt)

073c44ef-4bc9-4e2f-961c-24cb19a8848c_zpsc73a957b.jpg


Denne klokken markerer det historiske første klokkekjøpet fra ebay. Har virkelig sansen for mange av klokkene til Seiko og det er fine klokker å kjøpe når kjøpelysten blir veldig mye større enn pengboka :p Denne har også blitt solgt til et annet forum-medlem, og under salget fikk jeg også prøve "storebroren"; Rolex GMT Pepsi.. Mmmmmm :eek:
 
Nå må det da være nok klokker: Breitling Chronomat 10 year anniversary LE (Solgt)

DSC_0305_1_zps897923cc.jpg


DSC_0672_1_zps2bd36047.jpg


Jeg var egentlig ferdig med klokkekjøpene for sommeren, men takket være svak impulskontroll havnet denne plutselig i samlingen min. Jeg er veldig fornøyd med denne og synes absolutt det er en røff og kul klokke. Klokken ble produsert i et begrenset opplag på 1994 klokker i forbindelse med 10-årsjubileumet til Chronomat-modellen i 1994. Denne har nå blitt solgt til fordel for nyeste Rolex-kjøp.
 
Redigert:
Impulskontroll?: Raymond Weil Maestro Moonphase (Solgt)

DSC_0593_zps202b0c57.jpg


DSC_1055_zps4fa7d33c.jpg


Impulskontrollen min slår til nok en gang! Jeg liker månefase-komplikasjonen og synes den gjør seg godt på dressklokker. Synes denne klokken er utrolig pen og skiven har en veldig fin komposisjon. Dette er en klokke jeg veldig gjerne skulle beholdt, men grunnet andre klokkedrømmer har den nå blitt solgt og jeg kjenner allerede at jeg angrer litt på salget.. En månefaseklokke skal definitivt inn i samlingen igjen etterhvert.

Klokken har forøvrig et ETA-verk hvor Raymond Weil har satt inn en egen månefase modul på toppen av verket. Jeg hadde oppe klokken en gang og må si at denne modulen var nydelig dekorert og logisk oppbygd. Synd den er gjemt bak urverket egentlig (som ikke er så pent dekorert)..
 
Redigert:
Klokken jeg kan gi litt juling: Citizen diver Quartz (Solgt)

d1443913-3cef-4316-b24a-7636e8b4505e_zps535cbd77.jpg


Denne ble kjøpt av to grunner;
1. Jeg ville ha en klokke jeg kunne gi litt juling og bruke til trening o.l.
2. Jeg ville pleie forholdet til AD.
Den har blitt en fast treningskamerat til styrketrening.

Huff, jeg må få se å få tatt et bedre bilde..

Klokken er nå solgt videre til en annen TS'er :)
 
Redigert:
Halvveis planlagt: Omega Speedmaster 3510.50 (Solgt)

DSC_0692_1_zps3b1b99b5.jpg


DSC_0632_1_zps71e58330.jpg


DSC_0856_1_zps3b39ca52.jpg


Iløpet av høsten 2013 var planen å spare til en Omega Speedmaster. Det er en klokke jeg har fått spesielt godt øye til etter jeg begynte å henge på sonen. Jeg må dog innrømme at det ikke var denne Speedmasteren jeg originalt ville spare til, men jeg fant etterhvert ut at sparingen blir mye morsommere dersom jeg kan kjøpe og selge litt underveis. Denne klokken bekreftet virkelig at Speedy var en klokke det var verdt å ha og den ble etterhvert solgt til fordel for storebroren.
 
Redigert:
Moroklumpen: Seiko Orange Monster (solgt)

DSC_0802_1_zps9e5fe383.jpg


DSC_1036_1_zps4a72dd72.jpg


Dette er en klokke som virkelig har vokst på meg etter jeg ble medlem av TS. En skikkelig sommerbeater som ironisk nok ble kjøpt inn når vinteren er rett rundt døra. Har lenge hatt lyst på denne, men andre klokker har blitt prioritert. Nå skal Seiko slutte å produsere disse ikonene og jeg måtte derfor benytte meg av siste sjanse for å få meg en flunkende ny. Klokken kjennes veldig solid ut og lever absolutt opp til forventningene. Mye moro for lite penger :)

Jeg fant etterhvert ut at denne ikke var helt for meg og solgte den til fordel for en annen Seiko-beater.
 
Redigert:
En hyggelig gave: Movado Museum

DSC_0831_zps27972291.jpg


Denne klokken fikk jeg overraskende i gave av min kjære. Dette er klokken jeg spurte om i mitt første innlegg her inne på sonen. Det er en quartz, men en quartz med historie. Denne klokken er den første klokken som har blitt stilt ut på Museum of Modern Art. I min mening en veldig fin dressklokke. Renere enn dette får man det ikke!
 
Vintage-interessen blomstrer: Tissot PR 516 GL (Solgt)

DSC_0852_1_zpsd968b8f8.jpg


DSC_0929_1_zpsd8243ec1.jpg


Den siste tiden har vintage-interessen virkelig blomstret. Jeg husket at for en tid tilbake så jeg et bilde av en Tissot jeg syntes var veldig pen (Tissot PR 516 Heritage) og at denne var en relansering av en gammel klokke. Jeg fant frem til mange vintage Tissot PR 516 som fristet, men PR 516 GL sto virkelig ut fra mengden for min del. Prismessig ligger den i budsettklassen, noe som passet meg fint. Dette var mitt første vintage-kjøp der jeg har gjort god research i forkant av kjøpet for å sørge for at jeg fikk en klokke i original stand. Det ble også min første "reperasjonsutfordring" da minutthånden ikke ville bevege seg når jeg mottok klokken. Jeg fikk tilsendt et reservedel-urverk fra selgeren og jeg fant etterhvert ut at problemet var at cannon pinion var for løs. Denne ble byttet ut og klokken funker nå fint. Har forsåvidt gjort større klokkeprosjekter tidligere, men kun på klokker som var kjøpt for å øve på å skru.

Jeg har døpt klokken til "verdens største 36mm" på grunn av at den bærer usannsynlig stort til å være 36mm. Tror de fleste som ser denne for første gang vil ha store problemer med å gjette størrelsen. Det er derfor en klokke som passer fint for folk som er interessert i å prøve noe vintage, men er usikker på størrelsen. Anbefales! :)

Flere bilder av denne finnes her og her

Ble etterhvert solgt da klokkeinteressen tok en annen vridning.
 
Redigert:
Vintage-bølgen fortsetter: Longines Record diver (solgt)

DSC_0933_1_zps8e0c0cc1.jpg


DSC_0921_1_zpscf827805.jpg


I forbindelse med min nyfunnede interesse for vintage laget jeg en tråd om vintage på budsjett her inne. Der ble denne klokken foreslått av @SpaceCowboy. Jeg la den i utgangspunktet fra meg da jeg hadde andre klokkekjøp (Se Tissot ovenfor) i tankene, men jeg klarte aldri å legge den helt fra meg. Var stadig inne på annonsen og så at prisen ble billigere og billigere. Til slutt måtte jeg bare slå til, og jeg angrer ikke En veldig morsom klokke som er litt utenom det vanlige!

Til slutt måtte jeg innse at den dessverre ikke ble brukt. Hvorfor den ikke ble brukt vet jeg rett og slett ikke, men ettersom den ikke ble brukt så måtte den ut. Klokker som skal være i boksen må enten få armtid eller ha en form form affeksjonsverdi for meg. Tror uansett at den har funnet seg et godt hjem nå :)
 
Redigert av en moderator:
Første GTG: Magrette Regattare Bronze (solgt)

DSC_0952_1_zps17b54929.jpg


Hadde en veldig fin GTG i Trondheim i form av et julebord. Der fikk jeg prøvd denne på hånden og ytret ordene "Jeg var helt på nippet til å kjøpe denne når den lå på KS for en liten stund siden!". Når svaret da var "Ja, den er til salgs" var jeg nok ikke vanskelig å be. Synes det er en fin klokke som sitter overraskende bra på armen. Kombinasjonen av denne klokken samt at jeg fikk prøve mange fine Paneraier på GTG'en har gjort at Panerai har sneket seg høyt opp på listen over klokker som skal inn i samlingen når økonomien tillater det.

Denne måtte dessverre ut av boksen til fordel for en Armida A8. Forandring fryder :eek:
 
Redigert:
Fokus i vintage-samlingen: Tissot Navigator (solgt)

DSC_1094_1_zpsbae4fe52.jpg


DSC_1279_1_zps55e76277.jpg


Har virkelig fått øynene opp for vintage Tissot. Her får man utrolig mye fint for en billig penge, og ikke minst får man veldig god kvalitet for pengene. Dette er en versjon av Navigator som er litt mer sjelden enn standardutgaven. Har sett etter en slik lenge også kom det plutselig en nyservet til en grei pris på bukta. Da måtte jeg slå til!

Ble etterhvert solgt da klokkeinteressen tok en annen vridning.
 
Redigert:
WIS-klokken: Omega Speedmaster 3570.50

DSC_1161_1_zps314490ca.jpg


DSC_1163_1_zps23a1a0c5.jpg


DSC_1148_1_zpsc3ff9c12.jpg


Da var Speedy Pro endelig på plass i samlingen! Valget falt til slutt på 3570.50 ettersom jeg bestemte meg for kjøpe nytt hos urmaker og at jeg ville ha en klokke som var så nært originalen som mulig. Foreløpig er jeg strålende fornøyd. Den sitter utrolig godt på armen og lenken er veldig behagelig både for håndleddet og øynene. Så for meg at jeg ikke kom til å ha den på lenke i hele tatt, men det har nå endret seg. Gleder meg absolutt til å prøve forskjellige remer, men lenken skal absolutt være med i rotasjon! Dette kan da ikke være langt ifra den perfekte klokken! :mrgreen:

Det fine med denne klokken er at den går til alt. Det er en av de mest robuste klokkene som finnes, samtidig er den stilren og elegant. Det gjør at den kan brukes like fint til ekstremsport som dress, og DET kaller jeg allsidighet.

Flere bilder av denne med ulike remer finnes her, her og her
 
Redigert: