Aksjetråden

Mye fint sentiment her og på Facebook.
hvilke fond sitter folk i, eller... hva er de beste 3 fondene dere kjenner?
Spør om dette fordi jeg har en strategi om å shuffle profit fra trading inn i fond, og det er alltid fint med flere innspill på dette.
De innspillene jeg får vil bli del av en analyse jeg lager, som jeg deler her.
(forbehold om at fondet har egen tickr)

• Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Et tips er at dere ikke må finne på å tjene penger på investeringene deres. Da er det folk her på TS som går rett i strupen på dere.
Jeg var så dum å skrive i «kjøpestopp 2021 Challenge» tråden at det var gøy å se sine aksjer og fond stige i verdi og da fikk jeg så ørene flagret av enkelte.
;)
Du misforstod :cool: . Du fikk ikke tyn for å ha investert klokt. Du fikk en kommentar til hvordan du fremstilte egne investeringer i en setning og deretter snakke om å minske forbruket da du hadde nok ting & tang og penger til at du kan sove godt om natten etc i en annen setning. Det ble ovenfra og ned forkledd som miljø og forbruks samvittighet.

Unner deg, andre og meg selv lykke til med investeringene i 2021. Snakk, del og feire så mye som mulig, men greit å ikke blande snørr og bart? :)

Spør om dette fordi jeg har en strategi om å shuffle profit fra trading inn i fond, og det er alltid fint med flere innspill på dette.
Om jeg forteller deg om min beste fondsinvestering i 2020, hva har det å si for deg? Hvilke garantier har du for at fondet gjør det bra i år? Glem ikke at man får en confirmation bias ift sine investeringer og de fleste elsker å snakke om de gode men lar være å snakke om de dårlige. En av de mer dyktige, analytiske og fremtredende økonomene vi har i landet gjorde 0,4% i sin portefølje i 2020, når indeks leverte rundt 12-14 prosent. Han er en fyr mange lytter til og følger med, jeg hadde mye heller lyttet til hans råd og investert som han fremfor alle «eksperter» man ser i diverse fora.

Generelt vil jeg anbefale en diversifisere aktiv/passiv fondsportefølje med et godt ESG-filter. Viktigst av alt er at du blir sittende over 3-5-10 år:) kortere tid - kombiner med obligasjoner.

• Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Om jeg forteller deg om min beste fondsinvestering i 2020, hva har det å si for deg? Hvilke garantier har du for at fondet gjør det bra i år? Glem ikke at man får en confirmation bias ift sine investeringer og de fleste elsker å snakke om de gode men lar være å snakke om de dårlige. En av de mer dyktige, analytiske og fremtredende økonomene vi har i landet gjorde 0,4% i sin portefølje i 2020, når indeks leverte rundt 12-14 prosent. Han er en fyr mange lytter til og følger med, jeg hadde mye heller lyttet til hans råd og investert som han fremfor alle «eksperter» man ser i diverse fora.

Generelt vil jeg anbefale en diversifisere aktiv/passiv fondsportefølje med et godt ESG-filter. Viktigst av alt er at du blir sittende over 3-5-10 år:) kortere tid - kombiner med obligasjoner.
Tror jeg kan lage analysen før du konkluderer med biases og annen investeringsstrategi;)

jeg hadde vært fly forbannet med den avkastningen som nevnes.
forøvrig enig i at det er bestå unngå ekspertene for sin egen del.

Jeg sparer i DNB Global indeks, DNB teknologi, og Storebrand Fornybar Energi. Vurderer et fjerde fond, men hva vet jeg ikke enda :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Jeg tenker det er skummelt å bedømme fremtidig gevinst basert på fond i 2020 hvertfall. Har et par fond som har gått 15+%, men det er kun fordi jeg solgte meg ut i februar, og kjøpte igjen i april. Ser man bakover i tid 1 år, så er de så vidt på minussiden enda.

I år har det jo vært noen helt sinnsyke muligheter, en haug med enkeltaksjer som har gått alt fra 100 til 300% siden mars, og veldig mange som har gått generelt veldig bra, om man var heldig og kjøpte etter raset i mars.

Mitt eget totalt ukvalifiserte valg er et par «grønne» aksjer (ikke NEL, takk).
Når det gjelder fond så tenker jeg at KLP aksjeindeks V kan være et godt valg, det har også pleid å ligge i toppen på rangeringen hos Dine Penger.

Ser man for seg at samfunnet åpner mer og mer, vaksineringen går bra og folk begynner å reise igjen, så kommer nok flyselskap til å stige på økende passasjertall - men NAS er jeg ferdig med, der har jeg kun tapt penger..:cautious:

Såpass ja!
Snakker en virkelig good guy med tonnevis av referanser fra kukkeriet som vil fortsette den gode trenden?

Skal ikke undervurdere kukkeriet @Edzilla Jeg forsøkte å kjøpe en klokke på finn før jul. Etter at selger hadde navn, tlf osv på meg forlangte han å ringe til min bank for å få verifisert min identitet før han ville møtes da han ikke fant noe om meg på kakleriet.... :ROFLMAO::ROFLMAO: Det ble aldri noe møte for å si det sånn og klokken er fremdeles ikke solgt ser jeg.

Skal ikke undervurdere kukkeriet @Edzilla Jeg forsøkte å kjøpe en klokke på finn før jul. Etter at selger hadde navn, tlf osv på meg forlangte han å ringe til min bank for å få verifisert min identitet før han ville møtes da han ikke fant noe om meg på kakleriet.... :ROFLMAO::ROFLMAO: Det ble aldri noe møte for å si det sånn og klokken er fremdeles ikke solgt ser jeg.

Veldig OT, men innhentet priser fra ulike forsikringsselskaper i fjor - spesielt for noen klokker. Kundekonsulent i et av landets største selskaper: «Eg ser det er ein god del klokker her. Da er vel du som meg aktiv på klokkeriet da?». For meg var det en soleklar dealbreaker. (Ikke matchet de min nåværende avtale heller).

8060afc95d8c7ffba0665b676ae65d44.gif

• Liker
Reaksjoner: Carrera
Sparer kun i fond nå etter jeg brant meg på Aksjer! Men lyst og komme igang igjen og spare langsiktig på KOG
Akkurat np kun disse fondene og vært et bra år!
-blackrock world technology fund a2
-Dnb teknologi
- eika spar

• Liker
Reaksjoner: Entropy
Gikk inn her noen måneder for seint:

Gikk inn her akkurat i tide:

Gøy i markedet for tiden! Veldig spent på hvordan handelsbanken bærekraftig energi kommer til å gjøre det i år også.

Kjøpte nylig et fond som har en høy kostnad, men en ekstrem avkastning den korte tiden det har eksistert. Thematica Future Mobility heter det, hvis noen er nysgjerrige på det.