AP... Hva f. er poenget?

Jo, jeg har faktisk hatt en i hendene og ja, detaljkvaliteten er utsøkt. AP klarte med RO å etablere stål som et materiale også for det øverste segmentet. Dette har ingenting med overprising å gjøre. Innrømmer det.

Desverre druknet tydeligvis budskapet mitt i den uheldige formuleringen på slutten av innlegget.

Når det er sagt husker jeg en test av en AP RO UltraThin jeg leste forleden i Chrono eller Armbanduhren. Dette var en ny type test hvor de plukket den helt fra hverandre for riktig å kunne analysere kvaliteten. Alle delene og særlig den imponerende lenken og kassen var utsøkt håndarbeid men de fant svakheter ved selve urverket faktisk. Med tanke på den (ihvertfall for noen) relativt sett høye prisen for et stålur var konklusjonen at 'value for money' var beskjeden. Men det er klart.. hvis man elsker fantastiske lenker..

Ps
se ellers denne oversikten over The 10 Most Overpriced Products
10 most overpriced products you should avoid - DailyFinance
Ds

Ultra thin er vel 15202?

Det er jo JLC verket, holdt i live i all hovedsak fordi det er litt kult. Koster AP mer enn urverket de lager selv og putter inn i 15300/15400 osv.

Personlig må jeg vel også medgi at jeg faktisk bruker mer tid på å se på lenken på min AP ROC enn jeg gjør på å se på urverket så den prioriteringen er evt. helt ok for meg ;).

(Mye fordi man ikke kan se urverket på disse)

Jo, jeg har faktisk hatt en i hendene og ja, detaljkvaliteten er utsøkt. AP klarte med RO å etablere stål som et materiale også for det øverste segmentet. Dette har ingenting med overprising å gjøre. Innrømmer det.

Desverre druknet tydeligvis budskapet mitt i den uheldige formuleringen på slutten av innlegget.

Når det er sagt husker jeg en test av en AP RO UltraThin jeg leste forleden i Chrono eller Armbanduhren. Dette var en ny type test hvor de plukket den helt fra hverandre for riktig å kunne analysere kvaliteten. Alle delene og særlig den imponerende lenken og kassen var utsøkt håndarbeid men de fant svakheter ved selve urverket faktisk. Med tanke på den (ihvertfall for noen) relativt sett høye prisen for et stålur var konklusjonen at 'value for money' var beskjeden. Men det er klart.. hvis man elsker fantastiske lenker..

Ps
se ellers denne oversikten over The 10 Most Overpriced Products
10 most overpriced products you should avoid - DailyFinance
Ds

Cal 3120 som bl.a. står i 15300 og 15400 kan neppe stemples for å ha dårlig kvalitet. Tvert imot. Det rankes som det beste automatiske verket i verden blant the know hows. Nå vet jeg ikke hvilket urverk som står i den aktuelle klokken som ble demontert inden testen da.

ChristianN; basert på at skruehodet er sekskantet vil jeg tro skruen på forsiden "slippes" rett ned også skrus mutteren på fra baksiden.

ChristianN; basert på at skruehodet er sekskantet vil jeg tro skruen på forsiden "slippes" rett ned også skrus mutteren på fra baksiden.

Ja, det er jo ingen dårlig antagelse men som sagt vi *vet* jo ikke hvordan disse greiene faktisk skrus sammen ;).

Kan jo selvsagt tenkes det hele koker ned til "vi liker at det ser sånn ut, bugger off".

Som for så vidt hadde fungert fint for meg!

Sånn, uten å være troll eller ville provosere.
e9abenyz.jpg

For meg blir det litt crazy zenith vibber av dette.

Man må ha i bakhodet at klokken bare er ratet til 5 ATM, det er en cool designmessig jippo i mye større grad enn en ingeniørmessig genistrek. Jeg tviler veldig på at hodene vil begynne å vispe før gjengene gir etter, selv om sporene svekker bolthodet. Jeg er rimelig overbevist om at the good people at AP har spesialverktøy til langt oppover snippen.

Men klokken gror på meg også, jeg er veldig imponert over designet på kassen, lenken, bezel, dial og konseptet totalt sett. Bortsett fra desse bolthodene med skruespor og den sekskantede kronen. Men jeg er ikke lenger sikker på om det er nok til å avstå...! :)

Man må ha i bakhodet at klokken bare er ratet til 5 ATM, det er en cool designmessig jippo i mye større grad enn en ingeniørmessig genistrek. Jeg tviler veldig på at hodene vil begynne å vispe før gjengene gir etter, selv om sporene svekker bolthodet. Jeg er rimelig overbevist om at the good people at AP har spesialverktøy til langt oppover snippen.

Samme designjippoen som er brukt på diveren som er en ISO sertifisert diver til 300m.

Så helt ubrukelig kan nok ikke patentet sies å være.

Hadde vært artig å se i fabrikken en gang hvordan de faktisk skrudde dette sammen...
Mange teorier :p.

Kan jo også tenkes at skruesporet brukes for å skru inn skruen først til den går ned i sporet og så tas det hele bakfra.

Personlig liker jeg nå engang hvordan det hele ser ut, men hadde vært artig å vite.

Og Mathfjeld; du skal få tafse en dag vettu :)

Her får du fasit :)

VIDEOS :: AUDEMARS_PIGUET_MONTAGEASSEMBLAGEROYALOAK.mp4 video by ferdelance211 - Photobucket

Konklusjon, skruehodene sin funksjon er å hindre at skruen roterer, altså trenger du kun en skrutrekker. Skrusporene er kun estetisk.

I videoen lå klokken face-down med skruene entret i bezel slik at de kunne skru fast fra baksiden uten noe crazy verktøy...

I videoen lå klokken face-down med skruene entret i bezel slik at de kunne skru fast fra baksiden uten noe crazy verktøy...

Akkurat! Jeg digger at skruene går gjennom hele kassen, men har alltid lurt på om skrusporene har hatt en funksjon. Svaret er jo da altså nei.

Samme designjippoen som er brukt på diveren som er en ISO sertifisert diver til 300m.

Så helt ubrukelig kan nok ikke patentet sies å være.

Men er skruene fremdeles i hvitt gull og er tykkelsen fremmdeles 8,6mm på diveren?

Alt for flaut for meg å se nå, men kan hende vi finner svar på dette her;
How a Swiss watch is made Audemars Piguet HD - YouTube

Veldig flott film, og som jeg har sagt mange ganger før, jeg synes ikke klokkene er overpriset. I filmen skrues skruene in question til med et "skrujern" av tre, makes sence, men hvor god kontroll man har på momentet er jo et åpent spørmål. Jeg er ikke helt sikker på om vi der fikk se sluttoperasjonen der.

Aha. Da var det som jeg trodde. Takk!
Dvs at skruehodene på forsiden ikke kan være runde, hvertfall ikke i funksjon, kun estetisk.

Akkurat! Jeg digger at skruene går gjennom hele kassen, men har alltid lurt på om skrusporene har hatt en funksjon. Svaret er jo da altså nei.

Ikke for å plukke noe veldig men rent teknisk brukte jo faktisk damen skrusporet under montasjen for å entre skruen korrekt ;).

Kunne de ha klart seg uten?

Åpenbart.

Men de stappet en spikket pinne inn for å skru så tja... 100% estetisk er det vel ikke..? :)

Men er skruene fremdeles i hvitt gull og er tykkelsen fremmdeles 8,6mm på diveren?

Veldig flott film, og som jeg har sagt mange ganger før, jeg synes ikke klokkene er overpriset. I filmen skrues skruene in question til med et "skrujern" av tre, makes sence, men hvor god kontroll man har på momentet er jo et åpent spørmål. Jeg er ikke helt sikker på om vi der fikk se sluttoperasjonen der.

Se på linken jeg la ut, der blir skruene først skrudd inn med en trepinne, så med et skrujern.

Ikke for å plukke noe veldig men rent teknisk brukte jo faktisk damen skrusporet under montasjen for å entre skruen korrekt ;).

Kunne de ha klart seg uten?

Åpenbart.

Men de stappet en spikket pinne inn for å skru så tja... 100% estetisk er det vel ikke..? :)

Som skru har ikke skruesporene funksjon. For å gjøre montasjen lettere og spare, tja skal vi si 10 sekunder så ja, da har de en funksjon.

Tror ikke vi fikk se alt... Har lest at momentet må være nøyaktig.