Arild og hans liv med klokker

Medlem
3. sep. 2009
Innlegg
234
Sted
Bergen
Historien om meg og mine klokker.

Har egentlig aldri vært interessert i klokker før 2005. Men har vært opptatt av design og vakre ting siden barndommen. Bladde ofte i Bo Bedre (spesielt reklamene for saunaer var spennende…) der jeg minnes bilder av fantastiske klokker som JLC Reverso (nesten som på bildet!) og Rado.
P1030242.jpg


Ellers husker jeg min første klokke som jeg selv var med å plukke ut. Det var en Olma og den var RØD! Men likte aldri å gå med klokke. Ikke før jeg fikk en liten reklameklokke som var utformet som en hengelås som kunne festes i buksens beltehempe i sen ungdom at jeg brukte klokke daglig.

Men da jeg studerte kjøpte jeg meg en lett og liten Swatch dameur. Og da jeg var ferdig utdannet (egentlig aldri ferdig men…) og skulle jobbe en periode som lærer måtte jeg kjøpe jeg meg en ny og større Swatch. Jeg ble mobbet av mine elever for min dameklokke! Den nye var fjærlett og svært tynn og bar navnet Skin (avbildet) og ble kjøpt i den store Swatch-store på Champs Elysèes. Og den var skeletonisert!
P1040039.jpg

P1040037.jpg
 
Når økonomien tillot det ønsket jeg meg en ny klokke. Lette i alle butikker og fant til slutt Junghans Carbon (avbildet) med radiostyrt tidsjustering. En fantastisk oppfinnelse jeg ikke kunne forstå at ikke alle klokker gjorde bruk av! Og den var lett…
P1040040.jpg


2005 fikk jeg en ny stilling med bedre lønn og ville innvilge meg en ordentlig klokke; en mekanisk klokke. Jeg begynte å forstå fascinasjonen med mikromekanikk med fantastisk presisjon! Det var da kun Omega som jeg vurderte seriøst. Hadde sett mange reklamer i bilmagasiner av Breitling Navitimer som jeg synes var svært vakker. Men da jeg forsøkte den på hånden var den alt for stor og tung.

Fikk et godt tilbud i butikk på en ny Omega men tilfeldigvis var jeg innom, det for meg, nye fenomenet Finn.no. Her fant jeg en vakker klokke til samme pris men som egentlig kostet dobbelt så mye! Og den var i Bergen så jeg kunne få prøve den. Møtte en meget hyggelig person (medlem her på tidssonen…) og jeg ble svært fascinert av kronografen med tilhørende knapper som gav meg en fantastisk følelse når jeg kneppet dem inn for å styre kronografen. Jeg kjøpte min første mekaniske klokke! Og det var en eksklusiv GP kronograf! Min klokke som er avbildet (bilde).
P1000257.jpg

P1000314.jpg


Den var en massiv klump på håndleddet og gav meg en helt spesiell følelse å vandre rundt med blant uvitende familie, venner og kollegaer. Min fantastiske hemmelighet! Jeg gikk naken foran speilet for å få et ordentlig inntrykk av dette monsteret av en klokke. Men den var kun 38 mm… Klokken altså!

Da var jeg fanget av klokkeinteressen. Jeg surfet rundt og leste litt men mest av alt var jeg opptatt av utseende. Som med biler må jeg stole på journalister og eiere for å vite om og forstå de fantastiske verkene som driver herligheten! Design, funksjon, historie og eksklusivitet må utfylle hverandre for at en klokke (og bil) skal være interessant for meg.

Det tok bare et halvt år før jeg kjøpte min neste klokke. Jeg mente jeg måtte ha en klokke med dato. Og hadde ikke glemt min interesse for Omega. Etter hvert var det Omega vintage klokker fra 60- tallet med de puteformete skivene som fanget mitt blikk. Men plutselig dukket IWC (bildet) opp. Og jeg bare måtte ha den! Har i ettertid funnet ut hvor godt ansett kaliber 8541 er.
Mente da jeg hadde den ultimate samling og skulle ikke kjøpe flere klokker…
P10003161.jpg
 
Så nærmet det seg en fase i livet der en normalt kjøper en rød sportsbil men min interesse for klokker var nå på høyde med interessen for biler. Bestemte meg for å gi meg selv den ultimate bursdagsgave. IWC Portuguese (bildet). Verdens vakreste ur!
P1000009.jpg

P1000030.jpg


Og den ble ca 25 % billigere enn hva jeg hadde forventet… Hadde da penger til overs og var ikke sen om å kjøpe en GP Sea Hawk II (bilde). Klokken som jeg mislikte da jeg så den første gang (merkelig plassering av kronen).
P1030254.jpg

P1010503.jpg
 
Fant da ut at jeg måtte selge GP kronografen da jeg mente at jeg ikke kunne ha så mange og dyre klokker. Dessuten hadde jeg da fattet interesse for jump hour, drivers side, bullhead og mekanisk-digitale klokker (bilder). Omfattende bruk av syre på 70-tallet! En kort periode kjøpte jeg flere klokker av denne typen men klarte heldigvis å stoppe.
P1040024.jpg

P1040028.jpg

P1040030.jpg

P1040031.jpg

P1040032.jpg

P1040035.jpg

P1040041.jpg


Denne er av nyere dato:
P1040048.jpg

P1040049.jpg
 
Jeg hadde funnet ut at i tillegg til dato må en klokke ha indikator for gangreserve (som Sea Hawk II og Portuguese har)! Jeg bestemte meg for aldri mer kjøpe en klokke uten dette. Og at det skulle være manufakturverk.

Gikk en faen i meg og jeg kjøpte en Seiko Spring Drive (bilde) som et alternativ til alle sveitserne som hadde sovnet i sin tradisjon. Dessverre viste det seg at den ble alt for stor og tung for meg så den ble solgt.
P1010785.jpg

P1010775.jpg


Også ved kjøp av barndomsminnet JLC Reverso Grande GMT (bilde) ble disse kravene med dato, gangreseveindikator og manufakturverk fulgt. Og mer til… Men NÅ skulle det være slutt! Hadde ikke samvittighet til å kjøpe flere klokker.
P1040059.jpg


Jeg har blitt påvirket av tidssonen. Sterkt påvirket! Har derfor nå funnet ut at jeg må trekke meg tilbake for ikke å bli en flipper! Men påvirkningen av det å bruke nato, zulu og perlon remmer skal jeg utnytte og leke meg med fremover… Kun min JLC har den opprinnelige remmen og foldelås på (syns foldelåser er ubehagelige på hånden men altså ikke JLC).
P1030186.jpg

P1020058.jpg


Tidssonen har påvirket meg til å kjøpe Rolex. Noe jeg alltid har vært helt sikker på at jeg aldri skulle gjøre. Ikke likte jeg klokkene og ikke likte jeg eierne! Men har nå på et halvt år kjøpt to stykker (bilder)! Er nå tilbake til start med hensyn til mine krav til klokkene jeg kjøper…
P1040067.jpg


Det er med denne bakgrunn jeg nå har konkludert med at jeg må begrense min aktivitet på internett, inkludert tidssonen. Har allerede slettet alle linker til sider for kjøp og har funnet ut hvordan skjule salgsforumet her på tidssonen. Har gått greit i noen uker nå!

Med disse ordene tar jeg en pause men håper å komme tilbake når jeg har spart opp til en grail! Men vil som sagt ikke bli påvirket av alle de hyggelige menneskene her på forumet. Jeg vil ikke bli en flipper! Jeg vil nok følge litt med men ikke involvere meg.

Takk for alt og på gjensyn!

P1040050.jpg
 
PS:
Jeg glemte at jeg også har en Pathfinder. Ligger nok i en eller annen sekk så jeg må få den frem i lyset!
P1010931.jpg


Og jeg lover å ta bedre vare på klokkene mine enn det jeg så langt har gjort med dette lommeuret...
P1040043.jpg
 
Fin tråd!

Synd at du ikke har selvdisiplin nok, slik at du ser deg nødt til en TS-pause. Vi andre mangler dessverre selvinnsikt nok til å innse nettopp dette;)
 
Takk for flott innlegg. Mange fine klokker og mange morsomme. Et godt tips om hvordan du kan begrense klokkekjøpet er å gjøre som meg; bruk opp alle pengene dine, si opp jobben og begynn å studer. Resultat; jeg har ikke muligheten til å kjøpe så mye som en Seiko!
 
Fine bilder, jeg gir deg maks en måned før du er på galeien igjen :mrgreen:
 
Flott tråd, skjønt pauser er nok sterk overvurdert.;)

En masse flott klokker også forresten, og etter en liten egenmelding er du nok på gang igjen.
 
"You can check out anytime you like, but you can never leave" :)

Morsom presentasjon, og noen uvanlige klokker.
 
Herlig tråd med fine bilder av en mangfoldig og morsom samling. Håper ikke du blir så lenge borte, men kommer tilbake når det klør for fælt...... :)
 
Heisann Arild!
Her var det virkelig mye interessant lesning og vakre bilder over en flott og innholdsrik samling.
Vi har jo begge de vakre og klassiske JLC og IWC, blant disse.

Skjønner godt det kan være "tid" for å rette fokus mot viktigere ting, og la klokker være klokker.
For en stund.
Forhåpentligvis snakker vi vel bare om en liten separasjon.
Så kan partene bruke tiden godt og finne ut om man vil "inn igjen" når den riktige og nødvendige tiden har gått....
;)

Håper vi ses snart - og nyt tilværelsen (delvis) utenfor klokkemodus. For helt utenfor er det vel ikke mulig å være.....?!
:D