Audemars Piguet: overpriset eller grailemne?

Slik jeg leste første post var det ikke et forsøk på å disse AP eiere, men heller å finne ut hva fascinasjonen består i. Selv er jeg ikke voldsomt begeistret for hverken Speedmaster el Orange Monster, men jeg har jo ingen problemer og full forståelse for at andre er det. En AP tror jeg skal på armen en dag, den har en litt magisk tiltrekning på meg :)

Av egen erfaring kan jeg kun anbefale at man får testet en på armen selv først. Finish og følelse får Rolex til å fremstå som de smårøffe tool watchene de er ;).

Spillet i lyset fra lenken og kassen er noe ganske unikt.

Men designet er spesielt. Jeg skjønner godt at folk ikke blir frelst, selv om jeg absolutt er det ;).

Grail? Ja, gjerne. Dette er jo et ikon av en klokke uansett hvordan man vender og vrir på det.
Overpriset? Tja, markedet bestemmer. Gudskjelov.

Leste nettopp om RO i siste WT. Klokken ble på ingen måte noen umiddelbar suksess. Den var priset som et gullur og ble liggende lenge hos forhandlerne. Ifølge historieskriverne ble det ikke fart på salget før den gamle Fiatsjefen, Giovanni Agnelli ble avbildet med RO på armen.

Genta laget skissen i løpet av EN lang natt. APs eget museum hevder at designet baserer seg på et barndomsminne hvor Genta hadde sett at en dykker ble ikledd sin drakt. Fasongen stammer i følge dette fra en dykkerhjelm, og ikke fra kanonhullene på HMS Royal Oak. Sorry, Mr Odets. Det er vel heller tvilsomt om HMS RO i det hele tatt hadde kanonhull, utstyrt som den var med tungt artilleri på alle dekk.

En detalj som er umiskjennelig for RO er de sekskantede skruene. På Gentas originalskisse ser disse ut som skruer med runde hoder og sporet i skruene "går alle veier". Her har noe skjedd fra skisse til ferdig produkt.

Det er sikkert mange av dere som har lest det samme som meg og disse linjene er derfor myntet på dem som ikke har lest siste nummer av WatchTime.

Om man liker designet er jo høyst subjektivt. At AP er langt mer "bang for bucks" enn, nesten alle, andre klokkemerker burde være innlysende for de fleste litt over middels interesserte;)

Ikke bare produserer de med utrolig finish og kvalitet, de lager de lekreste inhouseverk. Og i motsetning til nesten alle produsenter med bittelitt volum er de blant de få som faktisk ikke er kjøpt opp av en større gruppering. Det er like langt fra Seiko til Rolex som fra Rolex til AP IMO;)

Om man liker designet er jo høyst subjektivt. At AP er langt mer "bang for bucks" enn, nesten alle, andre klokkemerker burde være innlysende for de fleste litt over middels interesserte;)

Ikke bare produserer de med utrolig finish og kvalitet, de lager de lekreste inhouseverk. Og i motsetning til nesten alle produsenter med bittelitt volum er de blant de få som faktisk ikke er kjøpt opp av en større gruppering. Det er like langt fra Seiko til Rolex som fra Rolex til AP IMO;)

Sant nok, smaken er som baken. Kunne jeg foresten fått hvilket som helst urverk inn i drømmedesignet mitt hadde jeg valgt Seikos spring drive før Rolex sine any time:p

Så enig, så enig :)

Rolex: overpriset eller grailemne? Rart hvordan Rolex alltid stjeler oppmerksomheten i en klokkediskusjon ;)

Riktig - litt OT, men på GTG på Olivia i våres var SPORKen min blandt de aller mest presise - 0 sekunder avvik uansett (!). Det var ikke nok til at jeg beholdt den, men imponert none the less.

Ad Rolex så er det vel riktig som sies ovenfor; Rolex er tool mens AP RO er et smykke. Så er det jo slik at noen vil ha tool mens andre vil ha smykke. Personlig tar jeg en Ole Brumm.

crisp, sharp and to the point!

Og i motsetning til nesten alle produsenter med bittelitt volum er de blant de få som faktisk ikke er kjøpt opp av en større gruppering. Det er like langt fra Seiko til Rolex som fra Rolex til AP IMO;)

Jeg trodde Richemont Group eide Audemars Piguet, så etter din post måtte jeg Google litt.

The agreement does not in any way impact the continued independence of Audemars Piguet.

:D

Ap er opplagt grailemne, se feks annen tråd om dette ;)
Ot: synes seiko får mye ros når de skal ha det, og grand seiko lager flotte urverk. Men mye skryt for verkene spm sitter i "1000 kroners klokkene" deres, ser jeg ikke noen spesielle grunner for.

Når det gjelder hva ting koster blant high end ur blir det egentlig (ofte) bare satt en pris for å matche segmentet man sikter til. Det er klart at man får det lille ekstra med tanke på relativt lite kvantum vs masseproduksjon, eksklusivitet, komplikasjoner osv, men hva du får for pengene henger egentlig ikke på greip.

Jeg vil si "overpriset" som veldig mye annet i klokke bransjen. Er det verdt det? Ja, Jeg elsker Royal Oak serien. Noen av det diggeste som er å oppdrive av ur og urverk. Klassisk design fra en av de store. Et grailemne for meg. :)

Når det gjelder hva ting koster blant high end ur blir det egentlig (ofte) bare satt en pris for å matche segmentet man sikter til. Det er klart at man får det lille ekstra med tanke på relativt lite kvantum vs masseproduksjon, eksklusivitet, komplikasjoner osv, men hva du får for pengene henger egentlig ikke på greip.

Jeg vil si "overpriset" som veldig mye annet i klokke bransjen. Er det verdt det? Ja, Jeg elsker Royal Oak serien. Noen av det diggeste som er å oppdrive av ur og urverk. Klassisk design fra en av de store. Et grailemne for meg. :)

Det er mye sannhet i det du skriver her, thollefs1 :)
Her er et par kjappe mobilbilder av min 15300, tatt nesten akkurat. En keeper :)

20120726_125416.jpg

20120726_125535.jpg

20120726_125609.jpg

Vakkert, sjuli!
Og innsynet til dette klassiske kaliberet med sin rotor burde du forresten gitt litt mer velfortjent tid i solen. Finn frem makrolinsen og forevig den på behørig måte!;)

Nettopp innsynet - og de mange fantastiske detaljer i både urverk og rotor - er noe av det jeg savner mest etter at Royal Oak 15300 gikk ut.
Min Royal Oak Dual Time har beklageligvis solid case back. Men både urverk, rotor og graveringer hadde absolutt tålt en nærmere inspeksjon på denne også....
Her et sjeldent innsyn i urverket som sitter i min.

PS!
Det er på ingen måte overpriset. Rett og slett bare et rimelig anstendig grailemne. Den også. ;)

2329-2846-1.jpg

34f7f27f.jpg

Det er mye sannhet i det du skriver her, thollefs1 :)
Her er et par kjappe mobilbilder av min 15300, tatt nesten akkurat. En keeper :)

20120726_125416.jpg

20120726_125535.jpg

20120726_125609.jpg

Helt nydelig sjuli og takk til deg også moore. Dere sitter på de to modellene jeg faktisk har mest lyst på for tiden. :) Hvordan kan man ikke like?