Audemars Piguet: overpriset eller grailemne?

Vakkert, sjuli!
Og innsynet til dette klassiske kaliberet med sin rotor burde du forresten gitt litt mer velfortjent tid i solen. Finn frem makrolinsen og forevig den på behørig måte!;)

Nå har jeg ikke annet enn mobilen for hånden, men noen detaljer kan man like fullt skue gjennom en slik linse ;)

20120726_153932.jpg

20120726_153957.jpg

20120726_154113.jpg

Mmmmm..
Leste akkurat på TRF at hos AP ligger 35% av klokkens verdi ligger i finish av ur og dekoreringen av urverket... ikke heelt som Rolex eller Seiko mao ;)

Noen lånte fristelser...
ba74d928.jpg

dc6fbc7c.jpg

attachment.php
988dc84c.jpg

73132c0e.jpg

Min Royal Oak Dual Time har beklageligvis solid case back. Men både urverk, rotor og graveringer hadde absolutt tålt en nærmere inspeksjon på denne også....
Her et sjeldent innsyn i urverket som sitter i min.

Du kan jo supplere samlingen din med en Master Geographic så kan du beskue urverket når som helst ;)

Mmmmm..
Leste akkurat på TRF at hos AP ligger 35% av klokkens verdi ligger i finish av ur og dekoreringen av urverket... ikke heelt som Rolex eller Seiko mao ;)

Nei det skal ikke stå på kvaliteten. Min manglende entusiasme for RO går utelukkende på designet. Det er en subjektiv greie. Men håndtverk ja det er det i aller høyeste grad. Bare glad jeg ikke er hekta, det hadde blitt altfor dyrt for meg:p

Nei det skal ikke stå på kvaliteten. Min manglende entusiasme for RO går utelukkende på designet. Det er en subjektiv greie. Men håndtverk ja det er det i aller høyeste grad. Bare glad jeg ikke er hekta, det hadde blitt altfor dyrt for meg:p

Hehe... Om du ikke har noe mot det Chronodiver, stiller jeg meg bak dette utsagnet og :)

Du kan jo supplere samlingen din med en Master Geographic så kan du beskue urverket når som helst ;)

Så sant, så sant, Sponon!
Også Jaeger-LeCoultres Master Georgaphic har dette kaliberet som base.
Fiffige greier, men det er jo også bekreftelsen på det historisk meget nære samarbeidet det (alltid) har vært mellom Jaeger-LeCoultre og Audemars Piguet.

På den måten kan man være så heldig å få det beste fra to verdener i ett og samme ur. ;)

Må si meg enig med Chronodiver og cosmo_dud.
Når det er sagt, fytti rakkeren for et nydelig urverk sjuli, virkelig fantastisk, også med gull-rotor. Her oser det kvalitet. Synd utseende på kasse og lenke ikke er like vakkert. Ikke mye pent kom ut av 70-tallet synes nå jeg.

Likevel, den følelsen en slik klokke må gi, at du vet du bærer rundt på det aller beste, noe bare ytterst få har råd til eller tar seg råd til, må gi en sterk godfølelse for en WIS. Kanskje jeg hadde blitt blendet av dette og tilgitt den utseende sitt hvis jeg hadde en slik RO (noe jeg ikke har råd til).

Som sagt før, dette er klokker man MÅ prøve på armen. Det er helt fullstendig essensielt.
The Watch Snob omtaler lenken: "... and a bracelet that looks like God himself made it".

Det er virkelig noe helt annet, en look og en feel som ikke står tilbake for, vel, noe.

Men igjen, det er virkelig ok å ikke like designet. Det er veldig 70talls, det er kantete og rart. Jeg synes Rambutan fikk beskrevet det bra når hun forsøkte å beskrive ROCen min, jeg husker ikke ordrett, men noe ala "Det ser litt ut som en liten maskin". Noe ala det.

Jeg har lyst på en 15300 med blå skive selv... himmel og hav for noen klokker dette er.

Jeg er en av de som har blitt konvertert ganske nylig. De fleste som ikke er klokkeinteressert tror jeg har litt problemer med å svelge RO designet, men for de av oss som er interessert så er det en rimelig god indikasjon på at vedkommende er WIS. Kanskje spesielt her til lands, ettersom jeg har et inntrykk av at AP er bedre "markedsført" internasjonalt. Her i norge er fasiten på "ekslusive" ur (les: alt er relativt) stort sett Rolex, Omega, TH og Breitling.

De bildene Moore la ut at sin dual time i dag slo meg nesten i bakken og jeg sjekket sporenstreks chrono24 for en ca. pris bare for å bekrefte for meg selv at denne er et stykke utenfor rekkevidde. På en måte liker jeg ikke at designet nå appelerer til meg, ettersom jeg frykter at dette kan bli en kostbar affære "down the road".

Noen som vet om Bjerke i Bergen lagerfører AP? Har aldri sett en i utstillingen, og jeg har litt vanskelig for å få de til å sende over et produkt som jeg er sikker på at jeg ikke tar meg råd til å kjøpe i nærmeste fremtid, men gud så lyst jeg har til å prøve en på håndleddet.

Som sagt før, dette er klokker man MÅ prøve på armen. Det er helt fullstendig essensielt.
The Watch Snob omtaler lenken: "... and a bracelet that looks like God himself made it".

Det er virkelig noe helt annet, en look og en feel som ikke står tilbake for, vel, noe.

Men igjen, det er virkelig ok å ikke like designet. Det er veldig 70talls, det er kantete og rart. Jeg synes Rambutan fikk beskrevet det bra når hun forsøkte å beskrive ROCen min, jeg husker ikke ordrett, men noe ala "Det ser litt ut som en liten maskin". Noe ala det.

Jeg har lyst på en 15300 med blå skive selv... himmel og hav for noen klokker dette er.

For meg så er AP roc et nydelig ur, og ja designet er akkurat som en liten maskin som er veldig pent utsmykket. Helt i starten her på tidssonen skjønte jeg ikke fascinasjonen for AP, litt fordi den ikke appelerte til meg mtp at den er så maskuling og kantete.

Når jeg fikk sett CristianN sin på urmakerkurset, ja da forstod jeg hvorfor de får den oppmerksomheten de gjør. Det er fortjent på alle måter og det kan IKKE sammenlignes med "synsing" utifra bilder.

Klokken har noen fantastiske detaljer og det går igjen over det hele, lenken, låsen og urskiven er virkelig flott. Det skal godt gjøres å overføre følelsen av kvalitet og finish via bilder (i mine øyne ikke mulig).

Kort sagt den må prøves og jeg synes alle menn burde ha en slik på lanken sin! ;)

(hadde jeg hatt penger som vokste på trær hadde jeg kjøpt en selv bare for å se og tafse på den):p

Jeg syntes det er rart at det alltid er AP som tas opp i disse "Er det verdt det" trådene......?
If you dont like it, dont buy it.

Genta laget skissen i løpet av EN lang natt. APs eget museum hevder at designet baserer seg på et barndomsminne hvor Genta hadde sett at en dykker ble ikledd sin drakt. Fasongen stammer i følge dette fra en dykkerhjelm, og ikke fra kanonhullene på HMS Royal Oak. Sorry, Mr Odets. Det er vel heller tvilsomt om HMS RO i det hele tatt hadde kanonhull, utstyrt som den var med tungt artilleri på alle dekk.

En detalj som er umiskjennelig for RO er de sekskantede skruene. På Gentas originalskisse ser disse ut som skruer med runde hoder og sporet i skruene "går alle veier". Her har noe skjedd fra skisse til ferdig produkt.

Dette var veldig intressant, Minuteman. HMS Royal Oak ble jo senket da Genta bare var 8 år, hun ligger på kun 30meters dyp og har status som krigsgrav. Kansje han så film om dykkerene fra Royal Navy som besøkte vraket og plantet "The white ensign" på akterenden etter krigen? Det finnes også en tidligere utgave av HMS Royal Oak, en såkalt Wooden-hulled ironclad, som stod ferdig i 1863. Denne hadde nok kanonporter, men hadde slett ikke den historiske posisjonen som sin senere navnesøster.
Ellers ble jeg jo litt opptatt av dette med den originale fasongen på skruene. Jeg synes kassens bakside med de runde skruene ser fantastisk mye bedre ut. Hadde fronten hatt det samme, samt at klokken hadde en krone som gjenspeilet kassens avrundede, åttekantede fasong i stedet for en standard sekskantet mutter(grøss), hadde dette vært klokken over alle klokker. Litt deilig at den ikke har det, så slipper jeg å gå rundt og kjenne på suget...!:)

Jeg syntes det er rart at det alltid er AP som tas opp i disse "Er det verdt det" trådene......?
If you dont like it, dont buy it.

Er ikke helt sikker på om jeg synes det er rart, tror vel grunnen er nettopp det spesielle designet og at prisen er så høy. Det sitter nok mange foran pc'n og ser på denne klokken og klør seg litt i hodet over dette.

Litt OT;)
Tidssonen handler om klokker og et forum ville ikke overlevd uten aktivitet som opprettholdes av interesse, spørsmål, kunnskapsrike sjeler, og iver.
Med stadig nye medlemmer vil diskusjoner av samme art dukke opp ved jevne mellomrom, (mulig det kan være til besvær og lettere oppgitthet fra de som har vært her lenge) men det er ikke verre enn å la vær og kommentere.

Søkefunksjonen kan selvfølgelig benyttes og henvises til, men er det grunn nok til å legge ballen dø i forhold til en ny tråd om temaet?
Nye medlemmer kan komme med andre synspunkter og kunnskap, det er for min del heller positivt enn negativt.Tror det å starte sin egen tråd også bidrar til følelsen av å være en del av "sonen" og det fine miljøet her inne. :)

Forøvrig er jeg helt enig i "liker du den ikke så la vær å kjøp da".;)

Ja, det er bra at folk er forskjellige... For meg blir denne tråden som og starte en tråd som heter: Armbåndsur. Er det verdt det?

forsåvidt enig i det!

Samtidig kastrerer vi oss selv fra å mene f.eks at Invicta er overpriset ræl hvis vi aldri tør å si det vi mener og alt kan kontres med at "liker du det ikke så ikke kjøp det" Jeg synes det blir litt lett utvei.

Samtidig kastrerer vi oss selv fra å mene f.eks at Invicta er overpriset ræl hvis vi aldri tør å si det vi mener og alt kan kontres med at "liker du det ikke så ikke kjøp det" Jeg synes det blir litt lett utvei.

Følger deg på den. Men man må ta inn over seg at når man er på et lite og snevert intresseforum blir ikke alt helt objektivt. Men noe av det jeg tror det reageres på er at du i ditt første innlegg skriver at "det er jo så mye bra i samme klasse". Og det, vil jeg si, er en indikasjon på at du ikke helt har satt deg inn i materien. Jeg tror det er veldig få klokker i samme samme klasse som faktisk er så billige. Når du ser på arbeidet som ligger i en APRO, og samkjører det med størrelse på firma og produksjonskvantitet synes jeg det er veldig bra at man kan få den for under 100K. At man ikke liker utseendet er jo noe helt annet, det er da man trygt kan si at "liker du det ikke så ikke kjøp det".

Jeg synes en mer intressant diskusjon er at en Rolex Sub koster 20K mer enn en Omega PO. Eller om hvorfor GO Panomatid ikke kalles en homeage av ALS Lange1.... :)

Eller om hvorfor GO Panomatid ikke kalles en homeage av ALS Lange1.... :)

Akkurat der må du lese deg opp på historien så forstår du nok hvorfor.

Ellers så blir det meningsløst å snakke om en klokke er verdt prisen eller ikke. Folk har forskjellig økonomi og prioriteter her i livet.

Litt merkelig at det som oftest er Audemars Piguet Royal Oak som får gjennomgå, men en Patek Phillipe Nautilus som koster det dobbelte, og er designet av samme mann er helt akseptert.

Man trenger ikke være den skarpeste kniven i skuffen for å vite at enhver stålklokke i high-end markedet er overpriset. Men folk er villige til å betale prisen fordi affeksjonsverdien er høyere enn prislappen.