Audemars Piguet-tråden

Hadde en 18K service på min kjære AP Scuba (Sveits/via Bjerke) og da den kom tilbake var viserne ikke sentrert.
Irriterende, men Bjerke fikset dette gratis (selvsagt). Men vanskelig å bli helt imponert av AP-gutta i Sveits ...

Blir en service på min 15300 til høsten. I og med at den begynner å bli noen år og at den har hatt noen eiere før meg har fristelsen om å kjøre en polish i samme slengen meldt seg.

Jeg kan fint leve med de hairlinesene som er der nå; jeg er vil ikke bruke denne som en safe queen. Jeg lar meg imidlertid friste av tanken på å starte fra scratch (pun intended) med å skape mine helt egne hairlines. Samtidig har jeg en iboende aversjon mot å polering. Klarer rett og slett ikke bestemme meg. Så hva sier folket - polering eller ikke polering?

Blir en service på min 15300 til høsten. I og med at den begynner å bli noen år og at den har hatt noen eiere før meg har fristelsen om å kjøre en polish i samme slengen meldt seg.

Jeg kan fint leve med de hairlinesene som er der nå; jeg er vil ikke bruke denne som en safe queen. Jeg lar meg imidlertid friste av tanken på å starte fra scratch (pun intended) med å skape mine helt egne hairlines. Samtidig har jeg en iboende aversjon mot å polering. Klarer rett og slett ikke bestemme meg. Så hva sier folket - polering eller ikke polering?
God tanke, men jeg ville nok beholdt den som den er. Blir de ikke ofte litt rundere etter polering uansett hvor dyktige de er?

• Liker
Reaksjoner: ungeB og Preacher

Jeg hadde min til service hos Audemars hovedbutikken i Geneve og må si resultatet var vanvittig bra. Sylskarpe kanter og perfekt polering/børsting. Kostet ca 1150svfr og jeg leverte og hentet personlig. Service tok ca 8 uker og for den summen fikk jeg nye skruer og skiftet et par slite ting. Den ligger forøvrig til salg nå for en stiv pris imo.

Kan skrive under på at lett polering/børsting ble perfekt. Denne ser ikke polert ut, da hadde de originale formene vært borte. Det er klart at om klokken har dype skrap/hakk, blir originalformene borte og det er ikke bra. Kjør på med lett polish/børsting av lenke, bezel og kasse.

Prisen er muligens litt drøy på min (Timekeeper sin tidligere), men hva er "drøyt" for et ettertraktet objekt som aldri kommer for salg i Norge, i hvert fall ikke i en slik stand?
Personlig ville jeg ikke gå for en ny 15400 for 2-3 år siden. Jeg trakk meg da jeg fikk muligheten etter å ha stått på venteliste i 6 mnd, ny fra Norsk AD til 99K!
Økonomisk, angrer jeg. Men jeg trakk meg rett og slett i håp om at den "mer riktige", for meg, 15300 skulle dukke opp. Det gjorde den i august 2015, altså over to år etter jeg sa nei til 15400. Da solgte jeg en ganske nyinnkjøpt hvit Daytona for å realisere drømmen om 15300. Nå selger jeg 15300 for å realisere "drømmen" om nye Daytona ;)

Sånn kan det gå ...

Beklager å surre til AP-tråden - jeg elsker AP og skal ha en eller flere modeller i fremtiden, forhåpentligvis:)

Mange flotte Royal Oak'er her på sonen. Er det noen som ønsker å kvitte seg med sin? Tiden er inne for meg å skaffe en :)

Legger ved et bilde fra nettet for å understreke:
ap_image.4160143.jpg

Takk for innspill alle mann. Skal vel en del til for å kunne se antydning til avrundinger etter én polering? Jeg mener å ha hørt at AP ved hjelp av egne maskiner nærmest "rekonstruerer" eller klarer å "bygge"/"coate" på i tilfelle dypere hairlines eller hakk. Mulig dette er en røver? :D I den forbindelse - noen som har erfaringer eller formeninger om offisiell AP polering vs. polering hos autoriserte AP - verksteder, f. eks. Nymans? Dersom det er slik at AP har egne maskiner/metoder for polering kan det vel være verdt turen til Geneve.

Forøvrig ser jobben som ble gjort på deres upåklagelig ut, @Timekeeper / @Rød . Hva gjelder prising husker jeg at også jeg synes en butikkny 15400 var for dyr for 99k. Det er ikke mange årene siden. Med såpass få av disse på markedet her til lands mener jeg at prisutviklingen er forståelig. Har større vansker med å forstå utviklingen på enkelte Rolex - modeller :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Strøkent, @Ceramic ! Må ha vært tungt å la den gå... Har du før - bilde?

Totalinntrykket mitt er da at dere som har kjørt polering har gode erfaringer med dette. En engangs- polering er ikke nok til å føre til avrunding av kantene. Det er heller ingenting som tilsier at en polering hos f. eks. Nymans står tilbake for en "offisiell" AP - polering.

Får la dette her marinere seg litt - blir uansett ikke spa før over sommeren :)

Jeg lurer på en ting nå som sommeren begynner å ta seg opp:

Kan jeg hoppe i sjøen å bade med en AP15400? Eller blir det litt for hardt for en slik klokke?

Sannsynligheten for at den tåler det er nok stor, så sant du ikke skal tryne på vannski eller lignende, men er det verdt risikoen?

Har en evne til å stupe fra båten uten å tenke meg to ganger over hva klokken på armen føler om det. Ville neppe dykket med en slik klokke, men at den tåler å være i kontakt med vann gjør meg tryggere.