Automatiker?

Vet ikke hvilke kriterier de ser mest på, men fravær er nok som alltid viktig.
5 av 9 i klassen min kom på intervju og 4 av oss fikk plass. Karakterene i de yrkesrettede fagene i klassen min var kanskje litt over snittet da vi hadde en veldig dyktig og engasjerende lærer, men felles for alle oss som ble kalt inn var 0 fravær.
 
Vet ikke hvilke kriterier de ser mest på, men fravær er nok som alltid viktig.
5 av 9 i klassen min kom på intervju og 4 av oss fikk plass. Karakterene i de yrkesrettede fagene i klassen min var kanskje litt over snittet da vi hadde en veldig dyktig og engasjerende lærer, men felles for alle oss som ble kalt inn var 0 fravær.

Det sto ikke på fravær på denne gutten, for det hadde han nok av! For min egendel hadde jeg null fravær, masser av jobberfaring, forkurs og tilogmed ett år mekanisk. Og i tillegg ringte jeg inn og viste interesse. Så jeg sier det igjen, kjendisstatusen råder.
 
Dersom du skal gå viare på skule så velg ingeniør og ikkje teknisk fagskule.

Eg har fagbrev automatiker, tatt forkurs og automasjonsingeniør etterpå.
Mange i klassen min på høgskulen (10+) som hadde teknisk fagskule, men måtte ta ingeniør i tillegg for å få jobb.
Var litt vanskligare å få jobb med kun TF i 2003.

Angrer ikkje eit sekund på at eg tok fagbrev og jobba læretida mi i Aker. Kan anbefale Aker, dei har bra opplegg for lærlingar + at du sikkert får anledning til å reise offshore (me fekk da).
Fortsatte å jobbe i Aker under videre utdannelse (reise offshore jul, påske og sommar etc under studiene).
Etter ferdig som automasjonsingeniør (2006) så kunne ein velge jobb. Søkte på 3 stk - fekk 4 tilbud (dei som kom med tilbod sa det var pga erfaring og fagbrev). Eg er ikkje nokon superstudent.
Starta i FMC der eg var 2 år. Jobbar no i Statoil.

Trur det er veldig smart å prøva litt anna før ein søker jobb i Statoil. Mange spennande selskap i oljeindustrien.
Mange meinar at Statoil er best - det er ikkje tilfelle. Det er alltid sunt å prøve litt forskjellig.
Dersom ein har erfaring frå andre selskap så stiller ein mykje sterkare enn om ein kjem rett frå skule.
Er ein stor fordel å ha jobba litt forskjellige plassar og fått litt "hands-on".
Fagbrev i bunnen er alltid bra. Avdelinga mi ansetter ikkje folk med teknisk fagskule. Ingeniør er minimum.


Lykke til:)

Jørn
 
Takk for svar Jørn!

Skal jeg ha mulighet til å gå videre skole, og hvertfall ingeniør utdanning så må det bli via firmaet jeg jobber i, slik som du fikk. Angrer på at jeg ikke kastet meg på det tidligere, før etableringsfasen, hehe.

Kan jeg spørre hva du driver med i jobben din?
 
Eg fekk ingen støtte fra tidligare arbeidsgivar, men gjorde ein avtale om at eg kunne ringe inn og høyre om dei trengte folk offshore når det nærmet seg ferie. Det ordna seg stort sett alltid. Var ansatt heile tida, men hadde permisjon under studiene.

Jobbar med subsea. Dersom det oppstår feil på utstyr på havbotnen, så vert avdelinga eg jobbar i kontakta og bedt om å planlegge og utbetre problemene. Mesteparten av jobben vert utført offshore med fartøy og ROV. Jobbar stort sett på land, men reiser og litt offshore når det passar.
 
Ser jeg gikk glipp av noen sider her. Som en kommentar:
Halveis til 60 er ingen hindring. Du blir nok mindre alene enn du tror. ;) Faktisk vil du nok merke at alderen gir deg en fordel når du kommer ut i arbeidsmarkedet igjen.



Er ferdig ingeniør i marinteknikk om et halvår, så er ikke helt i jobb ennå. Har bakgrunn, men ikke fagbrev, i automatisering.

Om du kun har læretid og ikke allmenn påbygg må du vel påregne deg 4 år for ingeniøren? 1 år forkurs + 3 år ingeniør. Jeg er litt usikker på hvordan arbeidsoppgaver en automatiker med teknisk fagskole ville fått. Jeg vet at en tømrer med fagskolen typisk får ledelseansvar på byggeplasser etc. Ser for meg at det blir litt det samme for en automatiker.

En kjenning av meg var elektriker i flere år før en prolaps i ryggen gav ham en overbevisende grunn for å ta bachelor (ingeniør) i automatisering. Han fikk jobb før han var ferdig utdannet og drev en stund med sluttkontroll etc på skip. Nå følger han også opp nybygg og større ombygginger. Dvs kvalitetskontrollerer den tekniske utførelsen av jobbene og implementasjonen av nye system.
Med teknisk bakgrunn og fagbrev i bunn kan du fort få spennende arbeidsoppgaver som ingeniør som ikke involverer kontorpulten hele dagen.
Når jeg sa typiske ingeniøroppgaver så er det vanskelig for meg å definere eksakt. Rett og slett fordi en ingeniør kan gjøre så mye. Som du nettopp har lest så kan man ha sluttkontroll av anlegg og oppfølging av bygg, man kan sitte å tegne branvarslingssløyfer resten av livet på et firkantet kontor, eller bli flydd off-shore for å løse problemet som holder prosjektet i et jerngrep.
Fellesnevneren er vel at du får arbeidsoppgaver som krever at du har innsikt i de forhold som påvirker systemene du jobber med slik at du kan ta avgjørelser som blir trygge og korrekte. Når du samtidig har innsikt i den praktiske gjennomføringen blir du fort en verdifull ingeniør. Jeg går i klasse med alt for mange som snart skal tegne skip og oljerigger som aldri har tenkt over at man faktisk trenger mer enn 15 cm klaring for å få en 14 cm lang bolt gjennom en trang pasning..


Og selvsagt.. Det er langt mellom de kule jobbene... Det finnes langt flere ingeniører på firkantede kontorer enn de som blir flydd off-shore eller går på jobb med passet i baklommet fordi de ikke vet om de blir ferdig med sluttkontrollen før skipet legger fra kai..
 
Takk for et informativt innlegg!

Det er helt klart en ønske om å slippe å være på gulvet hele tiden, har ikke noe stort ønske om å reise mye og være offshore, men en tur ut i verden en gang iblant kan jo være en opptur i forhold til lange kontordager:cool:

Spørsmålet er også om jeg vil klare en 4 årig ingeniør utdanning, husker matte og fysikk som ting som ikke var noe høyt oppe på elsk-lista, heh. Men det kan jo hende nå 10år etter at man er litt mer seriøs og går mer inn for å lære seg det.
 
10 år gjør mye med en. Både i forhold til hvor mye arbeid en legger ned i det, og hvor moden en er. Flere jeg kjenner som ikke taklet matte på videregående som nå har tatt, eller tar, ingeniøren.
Det er selvsagt ikke lett, men om man ser på det som en jobb med 8 timers arbeidsdag kommer karakterene fort. :)

Bare pass på å finn deg en gjeng som jobber og er seriøs om det. Da går det meste mye lettere. Er du svak i et fag er det enda viktigere å finne en gjeng som er flink. 5 svake elever rundt et bord hjelper som oftest lite.. Blir fort en kollektiv sytegruppe som ikke er annet en demotiverende..
 
Noen som har erfaring med nettstudier event. vet om noen som har tatt det. Ser at man på Bergen Tekniske Fagskole kan man ta en 3-årig nettbasert studium, hvor det er 6 obligatoriske ukes-samlinger hvert semester.

Det må sikkert mye selvdisiplin til for å komme igjennom, men er jo veldig aktuelt for dem som ikke har en teknisk fagskole i nærheten.