Bølgene - enda en ny klokke-startup

1799,-

Skulle lett donert det beløpet til en god sak fremfor å kjøpe den søpla der.

Det var mye! Dyr klokke.
Tror jeg heller ville brukt pengene til en hårklipp, selv om frisøren nok ville brukt ordet 'polering '.

(By the way; Jeg syntes ingen her er negative! Det er realistiske betraktninger som kommer frem. )
8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Det er ikke lett «å finne opp uret på nytt». Noen velger den enkleste metoden, med en Aliexpress-selger som tilbyr custom made logo på skive og baklokk.

Andre, som Bruvik og Von Doren lager forsåvidt pene ur, og har flere egne detaljer. Det er dyrere ur, og har også en mer profesjonell forretningsmodell.

Likevel, alle har det til felles at de synes mer opptatt av å selge en historie enn et ur... Alltid en historie som har ingenting med ur eller tidsmåling.
Von Doren har historien om Brude-egget. Men, hva slags ur brukte Brude for å navigere på ferden over Atlanteren, det skriver de ingenting om?

Det er forståelig at mushroom-brands aldri vil kunne matche historien til merker med 100-års historie, og heller selger seg selv som accessories. Målgruppen er neppe medlemmene her inne.

Det har vel aldri vært enklere å «starte sitt eget klokkemerke», men samtidig aldri vært vanskeligere å skille seg ut.
 
Det er ikke lett «å finne opp uret på nytt». Noen velger den enkleste metoden, med en Aliexpress-selger som tilbyr custom made logo på skive og baklokk.

Andre, som Bruvik og Von Doren lager forsåvidt pene ur, og har flere egne detaljer. Det er dyrere ur, og har også en mer profesjonell forretningsmodell.

Likevel, alle har det til felles at de synes mer opptatt av å selge en historie enn et ur... Alltid en historie som har ingenting med ur eller tidsmåling.
Von Doren har historien om Brude-egget. Men, hva slags ur brukte Brude for å navigere på ferden over Atlanteren, det skriver de ingenting om?

Det er forståelig at mushroom-brands aldri vil kunne matche historien til merker med 100-års historie, og heller selger seg selv som accessories. Målgruppen er neppe medlemmene her inne.

Det har vel aldri vært enklere å «starte sitt eget klokkemerke», men samtidig aldri vært vanskeligere å skille seg ut.

Det er jo enkelte klokkemerker som har klart å "finne opp uret på nytt" og etablert seg de siste 20-30 åra, f.eks Nomos og Meistersinger. Samt flere up and coming merker som Baltic, Farer, Ming og Unimatic. Men som du skriver, ingen av disse har bladd i AliExprese katalogen :mrgreen:

Når det gjelder norske klokkemerker som først og fremst selger en "historie", må jeg innrømme at jeg biter på markedsføringen til Radium. Hook, line and sinker :oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Steff
Radium liker jeg, tror jeg, men jeg så at samme klokka bytta hånd her inne 7 ganger eller deromkring på litt over en måned tror jeg det var, det var i det minste sånn at folk knapt kan ha pakket opp pakken før de bestemte seg for at det ikke var noe å ha.. Blir litt betenkt av det.

Hva de "norske" "klokkemerkene" angår så er det vel jevnt over døgnfluer. Om vi tar Von Doren som eksempel, jeg vet om bakgårdsbedrifter som er drevet på hobbybasis med høyere omsetning, håper for Herr. Asbjørnsen sin del at lanseringen av Uræd i 2020 gjorde økonomien et par hakk bedre enn foregående år.
 
Set er nå viktig å ha et samspill mellom pris og kvalitet, selv om merker er norsk.

Jeg var på en messe og ble "presentert" Van Doren. Første (og eneste) gang jeg har tatt på klokken. "Artig!", tenkte jeg. "Og norsk! Skal jo være mulig å hive noen lapper på bordet for å støtte et slikt initiativ." Feelingen og kvalitet var ikke helt på nivå med hva jeg hadde på håndleddet, men tross alt. "Hva er pris?" Spør jeg. "20,000" får jeg som svar. Jeg kaster et blikk ned på mitt håndledd der en Tissot til 4500 smiler til meg.... Jeg ser på selgeren og sier "Jeg får heller for den jeg har".

Nå er nok ( ?) VD litt finere enn Bølgene, håper jeg, og prisen er en tiende.

Det blir som med Henry Ford og de andre. Volumet gjorde han rikere enn mange av de andre.

Men ser en som kjøper klokke til den prisen på "historien " og duft av fyrlykt? Det er mange om samme beina hos min lokale Glitter. Kanskje Bølgene-gutta kan spare en 10-er pr klokke ved å ha baklokket nøytralt? Glatt som den nordnorske midnattsolhimmelen?
(Dæven, den var god! Der fikk de den gratis)

8
 
Vi har blitt lurt! Dette handler ikke om klokker, det er by rivalisering Stavanger vs Haugesund.

Siddisane er misunnelig på klokkefabrikken hos naboen. :p
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Skjønner ikke hva dere maser om, jeg har aldri i mitt liv sett noe som får meg til å tenke på norsk natur som dette

Vis vedlegg 236450

Er det ikke et lite tilsnitt av laks her da?

laks.png
 
Jeg mener faktisk dette er scam. Å selge en ren kopi av noe til 20 kroner for 1700 er verre enn de som selger CDS’er til a mor over telefon
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Jeg mener faktisk dette er scam. Å selge en ren kopi av noe til 20 kroner for 1700 er verre enn de som selger CDS’er til a mor over telefon
Å kalle det svindel/ scam er kanskje litt drøyt. De smører litt på, men gir seg ikke ut for å være noe annet enn de er. Ronda quartz verket koster tross alt mer enn 20kr..
Kjøperen har «undersøkelsesplikt», og vil nok tross alt heller ha Bølgene-historien fremfor en nesten identisk Aliexpress eller Wish klokke til 20kr inkludert porto...

Det sagt, jeg vil heller gå med pølse-i-brød klokka mi, fremfor en Bølgene:
2470C43A-4134-4FE9-AD1D-7F7E8969A04F.jpeg
 
Redigert:
Å kalle det svindel/ scam er kanskje litt drøyt. De smører litt på, men gir seg ikke ut for å være noe annet enn de er. Ronda quartz verket koster tross alt mer enn 20kr..
Kjøperen har «undersøkelsesplikt», og vil nok tross alt heller ha Bølgene-historien fremfor en nesten identisk Aliexpress eller Wish klokke til 20kr inkludert porto...

Det sagt, jeg vil heller gå med pølse-i-brød klokka mi, fremfor en Bølgene:
Vis vedlegg 237118

hehe, ok da! Jeg hadde valgt pølseklokka over «bølger» hver dag i uka ;)
 
Den guiden er like relevant som noen sinne.
Jeg fikk reklame i feeden på facebook hvor noen gjorde akkurat det som stod der. Inkludert illustrasjonen av den disruptive forretningsmodellen. Hva de kalte seg glemte jeg på kortere tid enn det tok å se filmen.

LarsB