Bilsnakk

Noen som har erfaring med Porsche Panamera hybrid. 2018, lav km. Import men fulgt opp med service. Porsche er jo en egen menighet og der er jeg blank. Noe man må tenke på/se etter?
Naboen har en 2019 modell som jeg har lånt noen ganger og det er en fantastisk bil å kjøre, både komfortabel men også overraskende sportslig. Men som det ble nevnt ovenfor her, servicekostnadene er helt bak mål og langt over det du betaler for tysk premium ellers. Nå er vel dette kjent for å være relativt solide biler, men regn med at serviceregningene kan nærme seg sekssifret når bilen får litt kilometer. Står du i det så er jo disse relativ gunstig priset om dagen.
 
Naboen har en 2019 modell som jeg har lånt noen ganger og det er en fantastisk bil å kjøre, både komfortabel men også overraskende sportslig. Men som det ble nevnt ovenfor her, servicekostnadene er helt bak mål og langt over det du betaler for tysk premium ellers. Nå er vel dette kjent for å være relativt solide biler, men regn med at serviceregningene kan nærme seg sekssifret når bilen får litt kilometer. Står du i det så er jo disse relativ gunstig priset om dagen.
6-sifret? :oops: det vet jeg ikke helt om jeg er klar for altså... En Ferrari eller Lamborghini så er det kanskje å forvente, men en "folke-Porsche"...
Nei, det gidder jeg ikke, selv om de er billige i innkjøp nå.
 
Sekssifret pris på standard service til en 5-6 år gammel Porsche? Det tror jeg ikke noe på, da må det være reparasjoner i tillegg.

Hadde riktignok en eldre Cayman på service for en tid tilbake, og det ble så galt at det ble tur til Danmark i stedet (spesialist, ikke merkeverksted) = 30% av norsk pris….

Trikset er jo PAW, selv om det også koster.
 
Sekssifret pris på standard service til en 5-6 år gammel Porsche? Det tror jeg ikke noe på, da må det være reparasjoner i tillegg.

Hadde riktignok en eldre Cayman på service for en tid tilbake, og det ble så galt at det ble tur til Danmark i stedet (spesialist, ikke merkeverksted) = 30% av norsk pris….

Trikset er jo PAW, selv om det også koster.
For en Porsche-noob. Hva innebærer egentlig en PAW? Utover at det en utvidet garanti. Dekker det alt!
 
Sekssifret pris på standard service til en 5-6 år gammel Porsche? Det tror jeg ikke noe på, da må det være reparasjoner i tillegg.

Hadde riktignok en eldre Cayman på service for en tid tilbake, og det ble så galt at det ble tur til Danmark i stedet (spesialist, ikke merkeverksted) = 30% av norsk pris….

Trikset er jo PAW, selv om det også koster.

Dette var faktiske serviceregninger mens bilen var innenfor garantitiden, men det lå nok f.eks ting som bremseskiver/klosser og lignende som ikke dekkes av garanti, men som heller ikke er den del av standard service.
 
Dette var faktiske serviceregninger mens bilen var innenfor garantitiden, men det lå nok f.eks ting som bremseskiver/klosser og lignende som ikke dekkes av garanti, men som heller ikke er den del av standard service.
Hvis man f.eks må bytte keramiske skiver så drar fort tusenlappene av gårde ja. Men en "vanlig" vedlikeholdsservice kan vel ikke være så hinsides.
 
Dette var faktiske serviceregninger mens bilen var innenfor garantitiden, men det lå nok f.eks ting som bremseskiver/klosser og lignende som ikke dekkes av garanti, men som heller ikke er den del av standard service.
Ja, det er ingen tvil om at driftskostnadene kan bli høye på slike biler - og dele/timeprisen hos Porsche er ikke akkurat lav….
 
Hvis man f.eks må bytte keramiske skiver så drar fort tusenlappene av gårde ja. Men en "vanlig" vedlikeholdsservice kan vel ikke være så hinsides.
Jeg tenker at det er medaljens bakside av en ‘folke’-Porsche, at det til syvende og sist koster å være kar med Porsche-logoen på panseret.
Er det ikke bremser, er det dekk eller …[sett inn noe dyre slitedeler her].
Det er er aldri noe som heter en gratis lunsj, her i form av en hyggelig priset hybrid-Porsche.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
100k i service er ihvertfall ikkje årlig seanse , men kan fort bli om noke må byttes. Kjører en 20kkm i året så må.en nok rekne med en 20-40k årlig .
Dei eg kjenner har skygge banen for hybrid til fordel for v8 . Med paw så koster det å holde. Og paw er ettertraktet av en grunn . Batteribytte på en panamera koster omtrent en Daytona oysterflex .
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Vi snakker vel timepris på godt over 3000,- hos Porsche Center.
Det koster å være hyggelig, vennlig og imøtekommen!
IMG_8225.jpeg
 
Forbanna låsbolter til felgene.. Det måtte jo skje til slutt etter mange sesonger av og på med hjul. Under hjulskift så glapp det og rundet både låsbolt og "nøkkel". På vei til verksted for å få fikset opp i. Tips: koster ikke felgene dine en månedslønn eller du ikke parkerer jevnlig i lugubre strøk, så skift til vanlig hjulbolter ;)
 
  • Trist
Reaksjoner: Maz19 og Grendel
Forbanna låsbolter til felgene.. Det måtte jo skje til slutt etter mange sesonger av og på med hjul. Under hjulskift så glapp det og rundet både låsbolt og "nøkkel". På vei til verksted for å få fikset opp i. Tips: koster ikke felgene dine en månedslønn eller du ikke parkerer jevnlig i lugubre strøk, så skift til vanlig hjulbolter ;)

Hvordan verktøy brukte du?
Mitt råd; Bruk aldri det medfølgende verktøy. Bruk ordentlige fastnøkler/pipenøkkelsett. Min erfaring har vært at det som følger med har 'nesten god tilpasning'. Det er da det glipper. Og bruk garasjejekk. Da kan du ha gummibeskyttelse mellom bil og jekk.

Nå kom vel dette for sent...

8- )
 
Forbanna låsbolter til felgene.. Det måtte jo skje til slutt etter mange sesonger av og på med hjul. Under hjulskift så glapp det og rundet både låsbolt og "nøkkel". På vei til verksted for å få fikset opp i. Tips: koster ikke felgene dine en månedslønn eller du ikke parkerer jevnlig i lugubre strøk, så skift til vanlig hjulbolter ;)
Det er bare tull med standardlåsboltene - alle "proffe" felgtyver har et godt utvalg av disse "nøklene". En kamerat "mistet" et fullt sett på en Porsche i Danmark i fjor....

Dessuten er det akkurat som du skriver, gjengene ryker etter noen sesonger med dekkskift, uansett hvor forsiktig du er. Har alltid byttet ut låsboltene på mine biler - de fleste forhandlere er klar over problemet, og er du heldig tar de dette på egen kappe. Har selv ødelagt låsbolter to ganger, på nesten nye biler.
 
Hvordan verktøy brukte du?
Mitt råd; Bruk aldri det medfølgende verktøy. Bruk ordentlige fastnøkler/pipenøkkelsett. Min erfaring har vært at det som følger med har 'nesten god tilpasning'. Det er da det glipper. Og bruk garasjejekk. Da kan du ha gummibeskyttelse mellom bil og jekk.

Nå kom vel dette for sent...

8- )
Er så små spor i denne nøkkelen så det er dømt å glippe en gang. Brukte egne ordentlige verktøy. Men mulig det hadde vært bedre med trykkluft verktøy.
Det er bare tull med standardlåsboltene - alle "proffe" felgtyver har et godt utvalg av disse "nøklene". En kamerat "mistet" et fullt sett på en Porsche i Danmark i fjor....

Dessuten er det akkurat som du skriver, gjengene ryker etter noen sesonger med dekkskift, uansett hvor forsiktig du er. Har alltid byttet ut låsboltene på mine biler - de fleste forhandlere er klar over problemet, og er du heldig tar de dette på egen kappe. Har selv ødelagt låsbolter to ganger, på nesten nye biler.
Ja, det er ikke mye sikkerhet i det allikevel tydeligvis. Forhandleren hadde ikke tid før til neste uke, så gikk til en bekjent som fikset det. Løsningen ble å sveise på en bolt på den som var rundet. Så nå er faenskapet av, aldri mer låsebolter på mine biler.
 
Redigert:
For en Porsche-noob. Hva innebærer egentlig en PAW? Utover at det en utvidet garanti. Dekker det alt!
Siste "vanlige" service på min kostet 35.000,- (2018 mod.911 - 45000km.) PAW koster ca.18.000,- pr.år.
PAW fåes etter godkjent 111 pkt sjekk (Ca.5.000,-)
Det kreves at absolutt alt på bilen er Porsche originalt/Porsche godkjent. (Felger/dekk/batteri/bremsekomponenter etc.etc.)