Bilsnakk

Tror faktisk det er våtere i gulvet i en bil med gummimatter da fukt kommer under mattene og det tørkes ikke ut.
Det har jeg også tenkt på, men ikke testet annet enn gummi om vinteren. Kanskje det blir en ny vår denne høsten?
Andre med samme erfaring som @126334 ovenfor her?
 
Det har jeg også tenkt på, men ikke testet annet enn gummi om vinteren. Kanskje det blir en ny vår denne høsten?
Andre med samme erfaring som @126334 ovenfor her?
Bruker konsekvent stoffmatter året rundt. Gummimatter er både ubehagelig å ha liggende med vanndammer i og stoffmattene tørker uten at de legger igjen fukt under. Også føles de billige og malplassert i en premiumbil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og DJ41
Der finnes premium gummimatter på lik linje med premium stoffmatter . Eg sverget til stoffmatter på alle biler før . No er det kun gummi som gjelder på bruksbilen , mest som følge av praktiske hensyn mtp alle aktiviteter en bruker bil til og fra og ønske om en tørrere bil som er lettere å holde rein .
Eg har heller aldri opplevd problemer med fukt under mattene , då tipper eg en har et underliggende lekasjeproblem i bilen som bør sjekkes ut. Dessuten finnes der ikkje den ac eller varmeapparat som klarer å holde stoffmatter tørre på en bil som brukes daglig i all slags vær med unger bak i .
Då må en ut med mattene å tørke dei i garasjen innimellom.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Der finnes premium gummimatter på lik linje med premium stoffmatter . Eg sverget til stoffmatter på alle biler før . No er det kun gummi som gjelder på bruksbilen , mest som følge av praktiske hensyn mtp alle aktiviteter en bruker bil til og fra og ønske om en tørrere bil som er lettere å holde rein .
Eg har heller aldri opplevd problemer med fukt under mattene , då tipper eg en har et underliggende lekasjeproblem i bilen som bør sjekkes ut. Dessuten finnes der ikkje den ac eller varmeapparat som klarer å holde stoffmatter tørre på en bil som brukes daglig i all slags vær med unger bak i .
Då må en ut med mattene å tørke dei i garasjen innimellom.
På en arbeidsbil er gummi ok. På en vanlig bil er stoff mer behagelig og praktisk. All premiumfølelse blir borte med gummi uansett hvor fin den den. Gummi er gummi.
Men om det skulle bli søkkvått så er det klart man kan tørke de i garasjen om nødvendig. Uansett så tenker jeg at de fleste som vurderer dette spørsmålet i sin bil banker av seg på bena uansett. Og da er stoff bedre. IMO.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41
På en arbeidsbil er gummi ok. På en vanlig bil er stoff mer behagelig og praktisk. All premiumfølelse blir borte med gummi uansett hvor fin den den. Gummi er gummi.
Men om det skulle bli søkkvått så er det klart man kan tørke de i garasjen om nødvendig. Uansett så tenker jeg at de fleste som vurderer dette spørsmålet i sin bil banker av seg på bena uansett. Og da er stoff bedre. IMO.

Eg har 2 sett . Beste av begge . Familiebil er foresten det samme som arbeidsbil . Brukes omtrent likt .
 
Eg har 2 sett . Beste av begge . Familiebil er foresten det samme som arbeidsbil . Brukes omtrent likt .
Da er jeg spent på hva du jobber med, eventuelt hvordan du har dressert familien din ;)

For meg er det 100% forskjell. Jeg slenger meg ikke inn personbil med oljete vernestøvler. Det har man grønne skilter til.
 
Hva tenker dere om den planlagte stengingen av 2G nettet i løpet av 2025?

1728375102872.png


1728374968631.png
 
Redigert:
Vinterlagring av bil og mus.

Det nærmer seg sesongslutt for sommerbilen. Tidligere i år ble det oppdaget noen mindre spor av gnaging på noen gummipakninger, som må ha oppstått under vinterlagring.

Noen som har noen gode tips for å unngå at mus potensielt kan gjøre skade på bil i lagring?

Har blitt tipset om alt fra aluminiumstape på eksponerte ledninger/kabler til musefeller (finnes det f.eks. noen spesielt gode?). Kjemikalier?
 
Hva tenker dere om den planlagte stengingen av 2G nettet i løpet av 2025?

Vis vedlegg 381781

Vis vedlegg 381780

Dette har vært kjent lenge og det er produsentene som er ansvarlige for hvilke teknologier de velger å benytte i sine biler. Her er det dessverre forbrukerne som kommer dårligst ut som står igjen med biler med nedsatt funksjonalitet fordi produsentene skulle spare noen få kroner da de valgte en utdatert teknologi.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo og Genta
Vinterlagring av bil og mus.

Det nærmer seg sesongslutt for sommerbilen. Tidligere i år ble det oppdaget noen mindre spor av gnaging på noen gummipakninger, som må ha oppstått under vinterlagring.

Noen som har noen gode tips for å unngå at mus potensielt kan gjøre skade på bil i lagring?

Har blitt tipset om alt fra aluminiumstape på eksponerte ledninger/kabler til musefeller (finnes det f.eks. noen spesielt gode?). Kjemikalier?

Det kommer vel ann på hvor bilen lagres.
Har du mulighet å lagre et annet sted?
Hvis ikke så ville jeg forsøkt meg med gift under bilen. Krever imidlertid jevnlig etterfylling.

Noe jeg ikke har forsøkt er om du jekker opp bilen og setter den på bukker. Slike banke glatte bukker blir vel vanskelig for mus å klatre opp.

8
 
Det kommer vel ann på hvor bilen lagres.
Har du mulighet å lagre et annet sted?
Hvis ikke så ville jeg forsøkt meg med gift under bilen. Krever imidlertid jevnlig etterfylling.

Noe jeg ikke har forsøkt er om du jekker opp bilen og setter den på bukker. Slike banke glatte bukker blir vel vanskelig for mus å klatre opp.

8
Tja......Du skal ikke undervurdere 'klatremusa' altså! Den er like farlig som 'husmusa'
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Da er jeg spent på hva du jobber med, eventuelt hvordan du har dressert familien din ;)

For meg er det 100% forskjell. Jeg slenger meg ikke inn personbil med oljete vernestøvler. Det har man grønne skilter til.

Bruker ikkje bilen til jobb , men kjører veier uten asfalt som krever åpning og stenging av grinder . Så brukes bilen til alt av sportsaktiviteter både sommer og vinter slik som sykkel og ski . Spesielt om vinter er gummimatter helt digg. Pissregner det og du kommer løpende i 30cm slaps så kan du få unger fast og komme deg i bilen på null tid uten å måtte koste skoa helt reine først .
Eg sverget til stoffmatter første 15 åra av mitt bilhold , men etter at eg reduserte bilparken så må bilen fungere meir en til kun koseljøring og då vart gummimatter egentlig en no brainer.
Vi har hatt stoffmatter til sommerbruk og vi har det fast i en av bilen . Men denne blir aldri eller sjelden brukt i dårlig vær.

Men klart kjører du fra garasje til garasje og aldri går ut av bilen annet under tak så er det jo helt fint med tepper . Og /eller man berre bytter bil før man må kjøpe nye tepper.

Kjøper man suv/stv så er det sånn dei skal brukes . Kjøper en sedan så bedriver man uansett ikkje aktiviteter der en trenger å bekymre seg for slikt.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
For de som ikke orker elektrisk:
Dette et meget friskt pust og samarbeid mellom 3 tungvektere i motoridustrien. Som åpenbart ikke har blitt helt hjernevasket enda. (Les: VW)
De som forstår at verden ikke bare vil ha el vil stå igjen som vinnere til slutt.

Produktet ser også meget forlokkende ut til en lav pris også. Friskt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Raniets
Dette et meget friskt pust og samarbeid mellom 3 tungvektere i motoridustrien. Som åpenbart ikke har blitt helt hjernevasket enda. (Les: VW)
De som forstår at verden ikke bare vil ha el vil stå igjen som vinnere til slutt.

Produktet ser også meget forlokkende ut til en lav pris også. Friskt.
Friskt pust ja, men dessverre et ganske dårlig ett. Var heldig og fikk prøvekjøre for et par uker siden. Nydelig gangkultur på motoren, men fullstendig ødelagt av et for stivt understell, treg gearkasse og helt midt på treet sittekomfort. Den gamle 8-trinns kassen vi har i vår 2016 BMW er vesentlig bedre enn det Mazda nå kommer opp med i 2024.
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel