Bilsnakk

Friskt pust ja, men dessverre et ganske dårlig ett. Var heldig og fikk prøvekjøre for et par uker siden. Nydelig gangkultur på motoren, men fullstendig ødelagt av et for stivt understell, treg gearkasse og helt midt på treet sittekomfort. Den gamle 8-trinns kassen vi har i vår 2016 BMW er vesentlig bedre enn det Mazda nå kommer opp med i 2024.
Joda, men man jo sammenligne epler med epler. Hadde BMW levert en lignende bil så hadde prisen vært dobbel. I dette segmentet er det ok å ikke forvente premium. Det er tross alt en Mazda. Men tanken og konseptet hyller jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41 og Grendel
Joda, men man jo sammenligne epler med epler. Hadde BMW levert en lignende bil så hadde prisen vært dobbel. I dette segmentet er det ok å ikke forvente premium. Det er tross alt en Mazda. Men tanken og konseptet hyller jeg.

Joda, men man jo sammenligne epler med epler. Hadde BMW levert en lignende bil så hadde prisen vært dobbel. I dette segmentet er det ok å ikke forvente premium. Det er tross alt en Mazda. Men tanken og konseptet hyller jeg.
Man må likevel kunne forvente at Mazda på en relativt dyr bil klarer å lage en automatisk gearkasse som kan måle seg med BMW sin åtte-trinnskasse som leveres i de aller fleste modeller, også rimelige. Det bør heller ikke være noe problem å lage ok seter i en bil til nærmere millionen.
 
Man må likevel kunne forvente at Mazda på en relativt dyr bil klarer å lage en automatisk gearkasse som kan måle seg med BMW sin åtte-trinnskasse som leveres i de aller fleste modeller, også rimelige. Det bør heller ikke være noe problem å lage ok seter i en bil til nærmere millionen.

Mazda har egentlig (jeg oppdaget det først på denne siden av tusentallet) laget mye sporty opp gjennom tidene. Med både wankel og MX5 har de opp gjennom tidene hatt mye sporty, men også vært bundet til fornuftig(?) gjennbruk av varelageret.

Det at gearkassen ikke holder BMW-sin sportyhet kan nok forklares fra varelager, men de burde ha klart å omgå dette med andre områder.

(Rent personlig fikk Mazda et skudd for baugen med en krangel med en verksmester om forventet Mazda-kvalitet og vedlikehold, men det er en annen historie).

8
 
Mazda har , i følge motorpressen , uttalt et ønske om å flytte seg oppover og være en konkurrent til feks Bmw sine rimeligere modeller.
 
Redigert:
CX5 ble i hvert fall skrytt opp i skyene av EVO i sin tid, men jeg opplever Mazda som litt verken fugl eller fisk. Tror fortsatt de har litt å lære av Toyota og koreanerne, selv om motorene visstnok skal være bra. Mazda har vel også tradisjonelt vært priset under f.eks. Toyota?

Har bare hatt én Mazda selv, MX5 - og ble skuffet over kvaliteten på interiøret og en del tekniske løsninger. Virket rett og slett billig, men det var den jo for så vidt også. Mye billig og tynn plast, «raklete» løsninger og skinnseter som umiddelbart ble slitt osv. Vann i alle kanaler/karosseriskjøter etter vask, og når du åpnet bagasjelokket ble det full oversvømmelse.
 
Jeg så på Mazda6, sedan. Noe av det flotteste som er å se på. Opplevde ikke kvalitet på høyde med Toyota.

Min erfaring med support på verkstedet er to forskjellige verdener. (Hvis du tviler: Toyota/Lexus er best).

8
 
Jeg så på Mazda6, sedan. Noe av det flotteste som er å se på. Opplevde ikke kvalitet på høyde med Toyota.

Min erfaring med support på verkstedet er to forskjellige verdener. (Hvis du tviler: Toyota/Lexus er best).

8
Vil påstå at mazda 6 og cx-5/60 er bedre på finish og kvalitet enn Toyota.
Finnes mange bra mazda verksteder
 
Noen som har erfaring med Porsche Panamera hybrid. 2018, lav km. Import men fulgt opp med service. Porsche er jo en egen menighet og der er jeg blank. Noe man må tenke på/se etter?
 
Har egentlig lyst på en Lexus GX eller LX, men det vil Lexus Norge ikke hjelpe meg med. Foreslår å gå ned en etasje(Romerike) til Toyota å se på en LC. De kunne tilby en 5 seter med levering 1.Q 25 til ca 1.750.000,- med en 4-sylinder 2,8 D! Sikkert en fin anleggsmaskin men ikke helt hva jeg ser for meg av en premium SUV. Noen tanker ?
IMG_8901.jpeg
IMG_8902.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har egentlig lyst på en Lexus GX eller LX, men det vil Lexus Norge ikke hjelpe meg med. Foreslår å gå ned en etasje(Romerike) til Toyota å se på en LC. De kunne tilby en 5 seter med levering 1.Q 25 til ca 1.750.000,- med en 4-sylinder 2,8 D! Sikkert en fin anleggsmaskin men ikke helt hva jeg ser for meg av en premium SUV. Noen tanker ?Vis vedlegg 382213Vis vedlegg 382214
Rå varebil og arbeidsbil. Men nesten 2 mill...da hadde jeg glatt valgt noe annet. Det er en areidshest, norske avgifter gjør den dessverre ikke til en premiumbil.
Men god service på Toyota.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Noen som har erfaring med Porsche Panamera hybrid. 2018, lav km. Import men fulgt opp med service. Porsche er jo en egen menighet og der er jeg blank. Noe man må tenke på/se etter?

Noen som har erfaring med Porsche Panamera hybrid. 2018, lav km. Import men fulgt opp med service. Porsche er jo en egen menighet og der er jeg blank. Noe man må tenke på/se etter?
Kjenner et par som har eid en slik. De var veldig fornøyd helt de skulle betale for en service. Men dette kjenner du sikker til fra før.
 
Kjenner et par som har eid en slik. De var veldig fornøyd helt de skulle betale for en service. Men dette kjenner du sikker til fra før.
Ja, service er dyrt uansett når vi er dette segmentet. Så det er jeg forsåvidt fortrolig med. Men Porsche pleier å være solide og gode biler som er godt skrudd sammen.