Dette
@BigT :
«De totale bilavgiftene skal ikke økes, og bør flyttes fra kjøp og eie til bruk og belastning»
NAF har IMHO meldt seg helt ut når de ikke kjemper for at bilavgiftene skal ned, men aksepterer at dagens nivå er greit. Jeg er for så vidt enig at det kunne være en tanke å senke engangsavgiftene drastisk, i bytte mot noe større fokus på bruk. Problemet i Norge er totalnivået på avgiftene, enten det gjelder kjøp eller bruk. Engangsavgiften er jo hinsides all fornuft, og det samme gjelder store deler av drivstoffavgiftene.
Bompenger kan jeg leve med, så lenge det finansierer veiutbygging (som i «gamle» dager).
Jeg kan ikke akseptere at bil skal være en melkeku for det offentlige, og et eget «skatteobjekt». Jeg kan heller ikke forstå hvorfor veiutbygging i utgangspunktet bare skal finansieres av eiere av kjøretøy, og ikke av samfunnet som sådan. Vei er til nytte for hele samfunnet, ikke bare for dem som kjører på den!
Ser at dette innlegget kunne vært postet i politikk-tråden, får skylde på påskesolen og den snart tomme rødvinsflasken