Bilsnakk

Et lite tankeeksperiment.
I hverdagen kjører jeg er Polestar og er ganske så fornøyd med det, men hvis jeg skulle kjøpt en helgebil/friluftsbil med følgende kriterier, hvilke biler er tilgjengelig i Norge?

Se for deg en bil av typen en Landcruiser, Defender, Gelenderwager med tre seter foran. (Les varebil med plass til to voksne og en i fremoverlent barnestol).
Skikkelig 4*4-system
God bakkeklaring
Motor med moment fremfor hastighet (diesel er ok)
Nok plass i varedelen/bagasjerommet, eller kombinert med barasjerom og takgrind.
Ski, sykkel, sekker, telt, (hva nå guttungen vil dra med seg), kanskje jakt etterhvert.

Bruk: langhelger på telt-/hyttetur utenfor allfarvei, ferieturer Oslo-trøndelag, Oslo - Danmark, der målet ikke er fortest mulig fra A-B, men reisen.

NB: Suburban ol. er ikke aktuelt.
 
Et lite tankeeksperiment.
I hverdagen kjører jeg er Polestar og er ganske så fornøyd med det, men hvis jeg skulle kjøpt en helgebil/friluftsbil med følgende kriterier, hvilke biler er tilgjengelig i Norge?

Se for deg en bil av typen en Landcruiser, Defender, Gelenderwager med tre seter foran. (Les varebil med plass til to voksne og en i fremoverlent barnestol).
Skikkelig 4*4-system
God bakkeklaring
Motor med moment fremfor hastighet (diesel er ok)
Nok plass i varedelen/bagasjerommet, eller kombinert med barasjerom og takgrind.
Ski, sykkel, sekker, telt, (hva nå guttungen vil dra med seg), kanskje jakt etterhvert.

Bruk: langhelger på telt-/hyttetur utenfor allfarvei, ferieturer Oslo-trøndelag, Oslo - Danmark, der målet ikke er fortest mulig fra A-B, men reisen.

NB: Suburban ol. er ikke aktuelt.

Nye Defender får du med 3 seter foran, men berre gløym å få plass til barnestol.
Du er ute etter samme bil som meg med unntak av behov for henger .
Foruten land cruiser som er det åpenbare valget so er der jo samtlige land rovere og range rover .
Så han en sjølvsagt Jeep comander overland med 3l 6er mercedes dieselmotoren .
 
Nye Defender får du med 3 seter foran, men berre gløym å få plass til barnestol.
Du er ute etter samme bil som meg med unntak av behov for henger .
Foruten land cruiser som er det åpenbare valget so er der jo samtlige land rovere og range rover .
Så han en sjølvsagt Jeep comander overland med 3l 6er mercedes dieselmotoren .
Pluss for henger. (y)
Det er alltid kjekt med hengerfeste, og jeg eier en tilhenger.

Ser på nett at det finnes conversion kits til å få tre seter forran i en Landcruiser, men tviler på et det er godkjent her i landet.
 

Eg har prøvd en god del 3 setere men ingen av dei gir noke særlig komfort med 3 personer foran og spesielt ikkje med barnesete .
Mulig du kan finne en amerikaner med sofa foran . Men tja . Jeep commander er forøvrig bygd på steyr fabrikken i Belgia .
 
@Trulle75 , du har jo også en del crew cab pickups å velge i . Både Isuzu, toyota hilux og VW amarok feks. Men då får du jo sjølvsagt et pickup plan med alt det medfører . Eg har hatt pickup og det er en grunn til at mesteparten av det du frakter til daglig blir putta inn bilen og at dei fleste pickups kjører med lokk på kassa.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
@Trulle75 , du har jo også en del crew cab pickups å velge i . Både Isuzu, toyota hilux og VW amarok feks. Men då får du jo sjølvsagt et pickup plan med alt det medfører . Eg har hatt pickup og det er en grunn til at mesteparten av det du frakter til daglig blir putta inn bilen og at dei fleste pickups kjører med lokk på kassa.
10034729.jpg

Ohh - tviler på at kona blir med... men...
 
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel
Et lite tankeeksperiment.
I hverdagen kjører jeg er Polestar og er ganske så fornøyd med det, men hvis jeg skulle kjøpt en helgebil/friluftsbil med følgende kriterier, hvilke biler er tilgjengelig i Norge?

Se for deg en bil av typen en Landcruiser, Defender, Gelenderwager med tre seter foran. (Les varebil med plass til to voksne og en i fremoverlent barnestol).
Skikkelig 4*4-system
God bakkeklaring
Motor med moment fremfor hastighet (diesel er ok)
Nok plass i varedelen/bagasjerommet, eller kombinert med barasjerom og takgrind.
Ski, sykkel, sekker, telt, (hva nå guttungen vil dra med seg), kanskje jakt etterhvert.

Bruk: langhelger på telt-/hyttetur utenfor allfarvei, ferieturer Oslo-trøndelag, Oslo - Danmark, der målet ikke er fortest mulig fra A-B, men reisen.

NB: Suburban ol. er ikke aktuelt.

Får ikke 3 seter foran, begynner å bli litt gamle, men om du får tak i en Nissan Pathfinder V6, så tilfredsstiller den mange av kravene. Gratis å sette inn bakseter i de fleste av de også nå.
 
Et lite tankeeksperiment.
I hverdagen kjører jeg er Polestar og er ganske så fornøyd med det, men hvis jeg skulle kjøpt en helgebil/friluftsbil med følgende kriterier, hvilke biler er tilgjengelig i Norge?

Se for deg en bil av typen en Landcruiser, Defender, Gelenderwager med tre seter foran. (Les varebil med plass til to voksne og en i fremoverlent barnestol).
Skikkelig 4*4-system
God bakkeklaring
Motor med moment fremfor hastighet (diesel er ok)
Nok plass i varedelen/bagasjerommet, eller kombinert med barasjerom og takgrind.
Ski, sykkel, sekker, telt, (hva nå guttungen vil dra med seg), kanskje jakt etterhvert.

Bruk: langhelger på telt-/hyttetur utenfor allfarvei, ferieturer Oslo-trøndelag, Oslo - Danmark, der målet ikke er fortest mulig fra A-B, men reisen.

NB: Suburban ol. er ikke aktuelt.
Svaret på ønskene dine er en slik.Ikke nødvendigvis denne som er svært overpriset. Med en slik får du masse kjøreglede, men kanskje på bekostning av komfort. Det vil vanke anerkjennende nikk hvor enn du stopper, og barna vil for alltid foretrekke "safaribilen" fremfor noe annet. Det mer fornuftige valget vil kanskje være en 110 DCPU, slik som @Gin sin.
 
Okay . Som land rover fyr so bør eg jo oppmuntre til kjøp av merket .. Men samtidig so synest det er på.sin plass å advare om det enorme kaninhullet som følger med , og spesielt ved kjøp av Defender . Det kjem garantert til å gå ut over andre hobbyer og interesser. Sånn då har eg nevnt det ;)
 
Svaret på ønskene dine er en slik.Ikke nødvendigvis denne som er svært overpriset. Med en slik får du masse kjøreglede, men kanskje på bekostning av komfort. Det vil vanke anerkjennende nikk hvor enn du stopper, og barna vil for alltid foretrekke "safaribilen" fremfor noe annet. Det mer fornuftige valget vil kanskje være en 110 DCPU, slik som @Gin sin.

Jeg elsker min DCPU, resten av familien er også begeistret for denne sjelfulle doningen som vi kaller «Dronningen», etter sin fortid på et slott i Skåne.

MEN.. som @Blodstrupmoen påpeker, så er det er en del forhold som det er greit å være oppmerksom på før det kjøpes en Defender av den gamle typen.
  • Defender er ikke en moderne bil
  • Den støyer
  • Den er trang
  • Dårlig varmeanlegg
  • Har ikke Isofix for barneseter
  • Er utrygg, her er ingen airbags eller stålbjelker i karosseriet eller integrert veltebøyle.
  • Bakovervendt barnesete i baksetet får du ikke plass til, heller ikke i midtsetet foran på en med 3 seter
  • Krever jevnlig vedlikehold, som lett kan gjøres selv. Deler er billige og lett tilgjengelig. Koster ikke noe mer å ta en Defender på verksted enn andre biler er min erfaring.
  • Lekker gjerne litt vann inn ved kraftig regnvær
  • Må rustbehandles
  • Ikke spesielt behagelige seter eller sittestilling
  • Meget treg akselerasjon
  • Pluss en mengde andre negative greier slik som Lucas og Brittpart m.m.
Til tross alt dette og mer til, så er det altså noen mennesker inkludert meg selv, som mener dette er verdens beste og mest sjarmerende bil :)
 
Jeg elsker min DCPU, resten av familien er også begeistret for denne sjelfulle doningen som vi kaller «Dronningen», etter sin fortid på et slott i Skåne.

MEN.. som @Blodstrupmoen påpeker, så er det er en del forhold som det er greit å være oppmerksom på før det kjøpes en Defender av den gamle typen.
  • Defender er ikke en moderne bil
  • Den støyer
  • Den er trang
  • Dårlig varmeanlegg
  • Har ikke Isofix for barneseter
  • Er utrygg, her er ingen airbags eller stålbjelker i karosseriet eller integrert veltebøyle.
  • Bakovervendt barnesete i baksetet får du ikke plass til, heller ikke i midtsetet foran på en med 3 seter
  • Krever jevnlig vedlikehold, som lett kan gjøres selv. Deler er billige og lett tilgjengelig. Koster ikke noe mer å ta en Defender på verksted enn andre biler er min erfaring.
  • Lekker gjerne litt vann inn ved kraftig regnvær
  • Må rustbehandles
  • Ikke spesielt behagelige seter eller sittestilling
  • Meget treg akselerasjon
  • Pluss en mengde andre negative greier slik som Lucas og Brittpart m.m.
Til tross alt dette og mer til, så er det altså noen mennesker inkludert meg selv, som mener dette er verdens beste og mest sjarmerende bil :)

Mildt offtopic men må bare si: nerding (om hvilket som helst tema) er aller best når det er både kjærlighet OG ærlighet samtidig. Som her. (y) :)
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Uhrmeister
Jeg elsker min DCPU, resten av familien er også begeistret for denne sjelfulle doningen som vi kaller «Dronningen», etter sin fortid på et slott i Skåne.

MEN.. som @Blodstrupmoen påpeker, så er det er en del forhold som det er greit å være oppmerksom på før det kjøpes en Defender av den gamle typen.
  • Defender er ikke en moderne bil
  • Den støyer
  • Den er trang
  • Dårlig varmeanlegg
  • Har ikke Isofix for barneseter
  • Er utrygg, her er ingen airbags eller stålbjelker i karosseriet eller integrert veltebøyle.
  • Bakovervendt barnesete i baksetet får du ikke plass til, heller ikke i midtsetet foran på en med 3 seter
  • Krever jevnlig vedlikehold, som lett kan gjøres selv. Deler er billige og lett tilgjengelig. Koster ikke noe mer å ta en Defender på verksted enn andre biler er min erfaring.
  • Lekker gjerne litt vann inn ved kraftig regnvær
  • Må rustbehandles
  • Ikke spesielt behagelige seter eller sittestilling
  • Meget treg akselerasjon
  • Pluss en mengde andre negative greier slik som Lucas og Brittpart m.m.
Til tross alt dette og mer til, så er det altså noen mennesker inkludert meg selv, som mener dette er verdens beste og mest sjarmerende bil :)

Henger meg på her, Defender er kult! Men hver sving må planlegges nøye fordi svingradiusen er håpløs. Måtte nesten rygge litt i en liten rundkjøring forrige uke fordi jeg skulle hele veien rundt ifm «u-sving»:LOL:

Det fine med den er at venstre leggmuskulatur blir rimelig stor og sexy ifm clutching!

Også dukker det opp lyder her og der som både kan være spennende og skremmende. Men herregud så kult det er å humpe av gårde:cool:
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel, Ivar og Gin
Joda , men en kan jo kjøpe en LC til 500k investere 1,5millioner og komme vesentlig bedre ut .
Ja, hvis det var investering det var snakk om så er jo saken en annen. Men hvis vi kun skal snakke bil så har du verdens kuleste bil som har alt du trenger og mer til, og som i tillegg slipper å plage deg med verditap den dagen du skal selge den. LC er helt greit nok, men man kan ikke på noe som helst tidspunkt sammenligne den med en G.
 
Ja, hvis det var investering det var snakk om så er jo saken en annen. Men hvis vi kun skal snakke bil så har du verdens kuleste bil som har alt du trenger og mer til, og som i tillegg slipper å plage deg med verditap den dagen du skal selge den. LC er helt greit nok, men man kan ikke på noe som helst tidspunkt sammenligne den med en G.

Tja . Der e jo overraskande liten forskjell i kjørekomfort og så er jo G wagon ikkje akkurat en fryd for auget heller . Ikkje at LC er so fin då.