Bilsnakk

Noen få tørre km - bruk de!
4B7E3682-16EF-4452-8042-130BED812FCB.jpeg
8668B04F-7EA0-4F5B-84F6-B4F9148D2F81.jpeg
E93DACCA-7205-4119-963F-9A20BC47BA65.jpeg
 
Er det noen her inne som har erfaring med Alfa Romeo Stelvio? Det er snakk om en helt streit 2017 modell med dieselmotor og lite gjenværende nybilgaranti.
Har dere noen ide om kvalitet (italiensk her jo et rykte som er litt så som så...)?
Jeg har elbil i dag som jeg er relativt fornøyd med, med unntak av rekkevidde, så dette er tenkt som en slags "litt kul mellombil" til det kommer noen spennende nye elbiler med passe størrelse og lenger rekkevidde (til riktig pris :rolleyes: ).
 
Kjøpte en Stelvio bensin ny i 2018-ikke et eneste problem de par åra jeg hadde den. En bekjent kjøpte den av meg og er fortsatt feilfri meg bekjent.
Har hatt Alfa som bruksbil sammen med BMW i over 20 år-og Alfaene har på ingen måte dårligere kvalitet.
Mener de er ganske dyre servicer på Stelvio dieselen? Regreim på diesel vs kjede på bensin?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Eg vurderer sterkt å kjøpe meg en MB Gls med et par år på baken som erstatning for en Lr. Lite utvalg her i nærheten no men tenker det er 350 som gjelder . Dvs med 3l v6 og ikkje sånn tullete hybridgreier .
Det er lite utvalg av skikkelige suv uten å sprenge miliongrensa , og sjølvsagt so er vel en defender ganske høgt på lista . Men 1,2-1,3mill er uaktuelt for en bil.
Q7 og touareg er vurdert , men svigers har en touareg og den har vel høgre kost pr km en land roveren . Rekner med q7 er samme greiene so nei.
Bmw er tja . Gode å kjøre , fin motor. Men håplause bakseter der hjulbuene omtrent går helt fram i framsetet.
Land cruiser , vel høgt dieselforbruk og traktor kjøreførelse vs bombesikker teknikk
Noken med erfaringer fra litt nyere Gls ?

Vi skal uansett ha en mindre elbil som hovedbil til å dekke det meste av småkjøring og jobbpendling/barnehage.
 
Eg vurderer sterkt å kjøpe meg en MB Gls med et par år på baken som erstatning for en Lr. Lite utvalg her i nærheten no men tenker det er 350 som gjelder . Dvs med 3l v6 og ikkje sånn tullete hybridgreier .
Det er lite utvalg av skikkelige suv uten å sprenge miliongrensa , og sjølvsagt so er vel en defender ganske høgt på lista . Men 1,2-1,3mill er uaktuelt for en bil.
Q7 og touareg er vurdert , men svigers har en touareg og den har vel høgre kost pr km en land roveren . Rekner med q7 er samme greiene so nei.
Bmw er tja . Gode å kjøre , fin motor. Men håplause bakseter der hjulbuene omtrent går helt fram i framsetet.
Land cruiser , vel høgt dieselforbruk og traktor kjøreførelse vs bombesikker teknikk
Noken med erfaringer fra litt nyere Gls ?

Vi skal uansett ha en mindre elbil som hovedbil til å dekke det meste av småkjøring og jobbpendling/barnehage.
Gå for en GLE 350de, 115km på strøm og snill på dieselen når strømmen borte. Markedets desidert beste hybrid. GLS kommer ikke med hybridløsning så da er det 350d, 500, eller de morsomme modellene som gjelder.
Kjøpte nylig GLE selv er superfornøyd!
GLS er tilnærmet lik bortsett fra at den er litt større og har litt mer båtfølelse på veien. (Prøvde begge deler før jeg bestemte meg for GLE).
Lykke til :)
 
Gå for en GLE 350de, 115km på strøm og snill på dieselen når strømmen borte. Markedets desidert beste hybrid. GLS kommer ikke med hybridløsning så da er det 350d, 500, eller de morsomme modellene som gjelder.
Kjøpte nylig GLE selv er superfornøyd!
GLS er tilnærmet lik bortsett fra at den er litt større og har litt mer båtfølelse på veien. (Prøvde begge deler før jeg bestemte meg for GLE).
Lykke til :)

Problemet er vel at eg nok vil ende opp med mykje kjøring på en 2l motor då 10 mil teoretisk ikkje er særlig langt .
En kompis med xc90 nevnte vel 1,8l pr mil på camingferie. Så tja eg er særdeles skeptisk til små motorer som må kjøres på høgt ladetrykk for å få effekt uten tilstrekkelig moment på en stor bil.
Hovedbruken til bilen er kjøring til fjellet for fjellturer , derav kjører med skiboks 8 måneder = redusert kjørelengde . Og kjøring til min andre eiendom på ca 9 mil en veg der eg stort sett alltid har henger /maskinhenger. Denne turen går over en fjellovergang. I tillegg så er det en del turer til hovedkontoret til jobben som er ca 350km kjøring en veg på vestlandsveger med 2-3 fjelloverganger alt etter føre.
Bilen ser jo veldig bra ut , men som sagt . Motoren er en bekymring her ute i provinsen . Eg ville ihvertfall ikkje hatt en uten nybilgaranti .
 
Problemet er vel at eg nok vil ende opp med mykje kjøring på en 2l motor då 10 mil teoretisk ikkje er særlig langt .
En kompis med xc90 nevnte vel 1,8l pr mil på camingferie. Så tja eg er særdeles skeptisk til små motorer som må kjøres på høgt ladetrykk for å få effekt uten tilstrekkelig moment på en stor bil.
Hovedbruken til bilen er kjøring til fjellet for fjellturer , derav kjører med skiboks 8 måneder = redusert kjørelengde . Og kjøring til min andre eiendom på ca 9 mil en veg der eg stort sett alltid har henger /maskinhenger. Denne turen går over en fjellovergang. I tillegg så er det en del turer til hovedkontoret til jobben som er ca 350km kjøring en veg på vestlandsveger med 2-3 fjelloverganger alt etter føre.
Bilen ser jo veldig bra ut , men som sagt . Motoren er en bekymring her ute i provinsen . Eg ville ihvertfall ikkje hatt en uten nybilgaranti .
Jeg har kjørt 5000km med min nå siden september og har fyllt tanken to ganger, blandet forbruk på 0,28. Riktignok uten henger. Det er jo arbeidshesten til MB på 2.2liter som sitter i den og den oppleves ikke blodfattig i det hele tatt. Og Volvo er jo ikke sammenlignbart siden den kun er tilgjengelig i bensinhybrid og har en tørst bensinfirer som må slite når strømmen er borte. Lånte en XC90 T8 en tur på 35mil og den brukte noe helt vilt med drivstoff i forhold til MB'en.
I tillegg er vel ikke rekkevidden på el mer enn 60km eller noe sånt på Volvoen. I tillegg ble jeg litt skuffet over opplevd kvalitetsfølelse inne i Volvoen som absolutt skal være premium. Volvo har jo alltid vært sterke på komfort og opplevd kvalitet men her synes jeg de faller fra med umoderne og lite innovative løsninger. Setene er ikke det de var heller.
 
@GrimReaper tenker eg skal ta å prøve begge bilene . Eg skal uansett flytte gravemaskina så kan nytte anledningen å dra den utover fjorden med en demobil. Skulle være temmelig nærme 3500kg grensa også .
 
Jeg er i likhet med @GrimReaper meget fornøyd med min GLE 350de, men tror ikke jeg hadde valgt denne som «arbeidsbil» - ei heller en GLS @Blodstrupmoen

Tenker noen ganger at jeg egentlig skulle hatt en Toyota LC, spesielt når jeg kjører på dårlig vei inn i jaktterrenget, drasser rundt med barn eller sleper på en eller annen tilhenger (vare/båt/snøskuter) :unsure:
 
Redigert:
Jeg er i likhet med @GrimReaper meget fornøyd med min GLE 350de, men tror ikke jeg hadde valgt denne som «arbeidsbil» - ei heller en GLS @Blodstrupmoen

Tenker noen ganger at jeg egentlig skulle hatt en Toyota LC, spesielt når jeg kjører på dårlig vei på vei inn i jaktterrenget, drasser rundt med barn eller sleper på en eller annen tilhenger (vare/båt/snøskuter) :unsure:

Ja det er jo egentlig en Land cruiser eg trenger , men en del høgere dieselforbruk og mildt sagt sparsommelig komfortfeatures er en vanskelig bøyg å komme over . Spesielt når man eventuelt skal gå frå en land rover med sdv6 motoren. Forøvrig en motor som er helt perfekt til en 2,4t bil . Land rover prøvde seg jo med en liten overladda 2liter på nye defender , men oppdaga vel fort at det fungerte ikkje og putta inn 3litern igjen . Land cruiser har en 2,7-3l rekke 4 diesel og på den bilen er det ikkje meir en det må være . Helt ærlig skulle eg ønske Land cruiser 300 var solgt i Norge .
Det slår.meg vel egentlig kor mykje bil en får for pengene med land rover , skjønt mangel på merkeverksted er ikkje optimalt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Kjøpte en Stelvio bensin ny i 2018-ikke et eneste problem de par åra jeg hadde den. En bekjent kjøpte den av meg og er fortsatt feilfri meg bekjent.
Har hatt Alfa som bruksbil sammen med BMW i over 20 år-og Alfaene har på ingen måte dårligere kvalitet.
Mener de er ganske dyre servicer på Stelvio dieselen? Regreim på diesel vs kjede på bensin?

Takk for svar. Jeg skal sjekke opp litt mer rundt service inkl skifte av regreim.
Jeg er forøvrig litt usikker på dette med å gå tilbake til fossilbil, men akkurat nå har jeg fått et akseptabelt tilbud på innbytte mot Stelvioen med penger min vei. Jeg er redd for at min store elbil (med litt for lav rekkevidde) av kinesisk merke blir litt ukurant når utviklingen går sin gang...
 
Til en viss grad enig, men da er vi over på tørst bensin igjen ;) skal man ha sekser eller større så føler jeg hybrid bare er en irriterende bieffekt. Da kan man gå all in i stedet.
Jeg har faktisk ikke ladet min ennå etter nærmere 8 mnd. Lader under kjøring, noe som gir 1,1-1,2 liter pr. mil i snitt. Nå skal det sies at dette stort sett er bykjøring. Når det er sagt, får jeg montert lader om en måneds tid og da kommer selvsagt forbruket til å gå betydelig ned. Selv om lyden av sekser er ganske vanedannende blir det nok mye kjøring på el i byen.

Men, drivstoffkostnader er tross alt "piss i havet" målt opp mot verditap. Nå gikk min såpass opp i avgifter og prisøkning ved nyttår at det ser ut som den ikke taper seg i verdi det første året (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg har faktisk ikke ladet min ennå etter nærmere 8 mnd. Lader under kjøring, noe som gir 1,1-1,2 liter pr. mil i snitt. Nå skal det sies at dette stort sett er bykjøring. Når det er sagt, får jeg montert lader om en måneds tid og da kommer selvsagt forbruket til å gå betydelig ned. Selv om lyden av sekser er ganske vanedannende blir det nok mye kjøring på el i byen.

Men, drivstoffkostnader er tross alt "piss i havet" målt opp mot verditap. Nå gikk min såpass opp i avgifter og prisøkning ved nyttår at det ser ut som den ikke taper seg i verdi det første året (y)

Skal en unngå stort verditap så er det tydeligvis land cruiser og gelenderwagen som gjelder . Sjukt kor godt dei holder seg i pris.

Eg trur vi trygt kan sei at diesel og bensinprisene har etablert seg på.20 tallet og nok kjem til å bli der i lengre tid . Med det i tankene so er det vel egentlig kun diesel som er fornuftig på en stor bil. Dessuten er der vel snart en Porsche i prisforskjell mellom sammen bil med en normal diesel og verstingutgave med v8 eller større.
 
Skal en unngå stort verditap så er det tydeligvis land cruiser og gelenderwagen som gjelder . Sjukt kor godt dei holder seg i pris.

Eg trur vi trygt kan sei at diesel og bensinprisene har etablert seg på.20 tallet og nok kjem til å bli der i lengre tid . Med det i tankene so er det vel egentlig kun diesel som er fornuftig på en stor bil. Dessuten er der vel snart en Porsche i prisforskjell mellom sammen bil med en normal diesel og verstingutgave med v8 eller større.
Til ditt bruk må jo G-wagen være fasit!