Bilsnakk

Minner om min opplevelse med BMW. Toucha 20 verkstedbesøk på ett år.
At Range Rover er ut og inn på verksted støtt er jo en kjent sak, det er jo litt av sjarmen og poenget med de at ingenting virker samtidig. Litt som Alfa Romeo. Men at en BMW må inn så mye på et år overrasker meg mer, det må ha vært en skikkelig mandagsbil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Heftos
At Range Rover er ut og inn på verksted støtt er jo en kjent sak, det er jo litt av sjarmen og poenget med de at ingenting virker samtidig. Litt som Alfa Romeo. Men at en BMW må inn så mye på et år overrasker meg mer, det må ha vært en skikkelig mandagsbil.

Ja, det var skandale fra ende til annen. Toppet med null ydmykhet fra forhandlers side. Godt å bli kvitt den. Nyter livet i en E Tron nå. Feilfritt enn så lenge.
 
Du høres overrasket ut... ;)

Hehe, hva kan jeg si. Jeg har jo hørt litt av hvert, la oss heller snakkes om et års tid så får jeg se om jeg vitser det bort da… Forøvrig nødsystemet som innbiller seg at bilen har krasjet og ringer sos-telefon helt sporadisk. Første gang var det like før de sendte amubalse da bilen fikk for seg at det var krise og ringte SOS i det vi forsøkte å laste inn to sultne og leie barn…:LOL:

Forøvrig så er jeg meget fornøyd ;)
 
Ja, det var skandale fra ende til annen. Toppet med null ydmykhet fra forhandlers side. Godt å bli kvitt den. Nyter livet i en E Tron nå. Feilfritt enn så lenge.
Mandagsbiler finnes uansett merke. Du har nok vært maks uheldig. Jeg gikk fra MB til BMW i 2008 og har aldri angret på det ;)
Utover regelmessige servicer ser listen omtrent slik ut:
520d - (2008-2014): Turbohavari uken før den var 5 år, fikk alt på garantien. Ellers bytte av den ene xenonpæren etter 4 år.
320iX - (2014-2017): Ekstra bytte av kupéfilter etc. pga vond lukt fra klimaanlegget etter to år, fikk alt på garantien.
530iX - (2017-2022): Helt problemfritt bilhold i drøye 5 år! (Burde kanskje ikke byttet denne inn...)
X5 45e - (2022-): 100 prosent feilfri til nå i de 7-8 mnd jeg har hatt den (y)

Mulig jeg har vært ekstra heldig?
 
Mandagsbiler finnes uansett merke. Du har nok vært maks uheldig. Jeg gikk fra MB til BMW i 2008 og har aldri angret på det ;)
Utover regelmessige servicer ser listen omtrent slik ut:
520d - (2008-2014): Turbohavari uken før den var 5 år, fikk alt på garantien. Ellers bytte av den ene xenonpæren etter 4 år.
320iX - (2014-2017): Ekstra bytte av kupéfilter etc. pga vond lukt fra klimaanlegget etter to år, fikk alt på garantien.
530iX - (2017-2022): Helt problemfritt bilhold i drøye 5 år! (Burde kanskje ikke byttet denne inn...)
X5 45e - (2022-): 100 prosent feilfri til nå i de 7-8 mnd jeg har hatt den (y)

Mulig jeg har vært ekstra heldig?

Jeg aner ikke. 45e er den jeg hadde. Topp å kjøre, god plass - ingen verdens ting å utsette slik. Ble dog uaktuelt i lengden når jeg hele tiden gikk på anke på hva som ventet av feil rundt neste sving. Godt å høre noen er fornøyd! Slik skal det jo være. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Billig bilhold: Skifta clutch etter 70’ på garantien. Skifta pumpe til Haldexen for 2500,- etter 10 år. Ellers ingen utgifter utover slitedeler som dekk, bremser, lyspærer, etc de siste 11 årene. 4-5’ i servicekost. 0,55 ltr per mil. Lave lave kapitalkostnader. Skinnseter, masse plass, 4WD, xenonlys, baggasjeromsmatte og Panerarklistermerke i bakrute. Blir ikke bedre! = flere penger til klokker!
F04DC199-7336-4219-BD49-6E3A3325989D.jpeg

Edit: naboer, venner og kollega kaller det en retrobil, syns det er fint for jeg liker jo vintage :ROFLMAO:
 
Redigert:
Billig bilhold: Skifta clutch etter 70’ på garantien. Skifta pumpe til Haldexen for 2500,- etter 10 år. Ellers ingen utgifter utover slitedeler som dekk, bremser, lyspærer, etc de siste 11 årene. 4-5’ i servicekost. 0,55 ltr per mil. Lave lave kapitalkostnader. Skinnseter, masse plass, 4WD, xenonlys, baggasjeromsmatte og Panerarklistermerke i bakrute. Blir ikke bedre! = flere penger til klokker!
Vis vedlegg 321262
Edit: naboer, venner og kollega kaller det en retrobil, syns det er fint for jeg liker jo vintage :ROFLMAO:
Har hatt 2 stk. V70 og har aldri vært mer fornøyd med noen bil jeg har hatt. :)
 
Billig bilhold: Skifta clutch etter 70’ på garantien. Skifta pumpe til Haldexen for 2500,- etter 10 år. Ellers ingen utgifter utover slitedeler som dekk, bremser, lyspærer, etc de siste 11 årene. 4-5’ i servicekost. 0,55 ltr per mil. Lave lave kapitalkostnader. Skinnseter, masse plass, 4WD, xenonlys, baggasjeromsmatte og Panerarklistermerke i bakrute. Blir ikke bedre! = flere penger til klokker!
Vis vedlegg 321262
Edit: naboer, venner og kollega kaller det en retrobil, syns det er fint for jeg liker jo vintage :ROFLMAO:

Da har du vært heldig!

Har hatt tre XC70, den første fungerte utmerket uten en eneste feil.

Så begynte det å balle på seg med nr. 2. Feil med samtlige dørlåser, feil med elektronikk (utskifting av tilhengerfeste, masse sensorfeil med flere nødstopp), to stk. originalfelger som «sprakk» ++

Tenkte at jeg hadde fått en mandagsbil, og tok sjansen på å kjøpe en ny. Har aldri vært mer på verksted med en bil. På første turen til fjells røk turbo og intercooler…. Etterhvert kom mange av de samme feilene som på den forrige bilen, i tillegg feil på bakrutevisker, Haldex-kobling, wire til håndbrekk som lå og gnisset på et varmeskjold og lagde vibrasjoner (bilen var vel til sammen 2-3 måneder på verksted før de fant feilen), feil på Xenon-lys, feil på manifold ++

Aldri Volvo igjen for min del. Kan legge til at min søster har svært blandede erfaringer med XC90, hun er på sin tredje nå. Den første ble levert tilbake til forhandler (kjøp hevet), den andre var det mye tull med - den tredje har vært strøken. Åpenbart at Volvo sliter med QC, merkelig at det skal være så store forskjeller….

Bank i bordet, både forrige Mercedes og nåværende har det vært null tull med. Har faktisk også god erfaring med VW, før Volvo-reisen hadde jeg en ny Passat i fire år uten et eneste verkstedbesøk utenom service. E-golfen som nå er byttet ut i en ID3 hadde kun et ekstrabesøk på verksted, en hjulbolt som knakk. Litt blandet erfaring med Audi A3 og A4 riktignok, som det var noe småplukk med.

Alle bilene omtalt har for øvrig vært kjøpt splitter nye hos forhandler, det er mao. ikke snakk om bruktbiler…
 
  • Liker
  • Trist
Reaksjoner: Grendel og eidehelg
Jeg har hatt 25 Mercedes i mitt eie. A,B,CLA,E,CLS,GLE,Vito og Sprinter. Alle har stått til godkjent og vel så det. Jeg har hatt to mandagsbiler og begge var B-klasser med Renaultmotor. For noe søppel! Men Benz laget av Benz er krem. Hatt både A8,A6, Volvo og Toyota også. Men jeg faller alltid tilbake på Mercedes.
Ta f.eks E-klasse W213, for en skute! Den er udødelig!
 
Aldri Volvo igjen for min del. Kan legge til at min søster har svært blandede erfaringer med XC90, hun er på sin tredje nå. Den første ble levert tilbake til forhandler (kjøp hevet), den andre var det mye tull med - den tredje har vært strøken. Åpenbart at Volvo sliter med QC, merkelig at det skal være så store forskjeller….
Etter hva jeg har hørt er det XC90 Volvo har slitt med. F eks XC60 har ikke hatt de samme problemene. Jeg hadde en xc60 i nesten 1 år og den var meget bra. Aldri noe tull.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Etter XC90, RX-450h, Range Rover og nå iX er det Volvoen som jeg sitter igjen med den dårligste opplevelse! En ting er mye feil, men vel så viktig er hvordan det takles av leverandør. Så Range Rover kommer faktisk ikke dårligst ut i min subjektive total opplevelse. Lexus var ikke feilfri, men hadde naturligvis minst feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Må (dessverre) bytte bil. Har firmabil som må leveres i løpet av høsten (Etron 55). Bilen har vært mer eller mindre feilfri. Kommer til å gå over til privatbil, men sliter veldig med valget. Har vært veldig fornøyd med Audi, men frister med noe annet denne gangen. Siden jeg bor i Oslo, er det praktisk med elbil. Noen med erfaring med BMW ix50? Ser at Mercedes kommer med en EQE Suv om kort tid, dog usikker på om designet appellerer. Men sikkert verdt å ta en nærmere titt på. Eller noe helt annet...? Kina-bil har jeg fått for meg at er uaktuelt..
 
Etter XC90, RX-450h, Range Rover og nå iX er det Volvoen som jeg sitter igjen med den dårligste opplevelse! En ting er mye feil, men vel så viktig er hvordan det takles av leverandør. Så Range Rover kommer faktisk ikke dårligst ut i min subjektive total opplevelse. Lexus var ikke feilfri, men hadde naturligvis minst feil.
Kunne du nevnt fordeler/ulemper med Lexusen?

Det virker forlokkende at merket har lite feil og kommer øverst på listen over bilmerker kundene er mest fornøyde med. Og at man visstnok kan få inntil 10 års garanti hvis service tas hos Lexus. Samtidig begynner bilen å dra på årene.
 
Jeg hadde 2002 Camry fra 2003 til 2016. Reparasjoner tilsammen ble 9500 i perioden. En kondensator på AC-anlegget 3500 og resten på et speil hvor inntrekket begynte å fuske. Dette måtte lakkeres, så det ble dyrt. Fantastisk kjørekomfort og service. Ble derfor Lexus som neste bil. Veldig fornøyd der også. Noe dyrere og mer fiks der, men innafor. Fikk jo også gratis lånebil siste da de fikset parkeringssensoren.

Blir Toyota igjen for meg. Når den tid kommer.
 
Kunne du nevnt fordeler/ulemper med Lexusen?

Det virker forlokkende at merket har lite feil og kommer øverst på listen over bilmerker kundene er mest fornøyde med. Og at man visstnok kan få inntil 10 års garanti hvis service tas hos Lexus. Samtidig begynner bilen å dra på årene.
En ulempe er at Lexus service har relativ korte intervall og virker urimelig dyr. Bilen føles «gammel« sammenlignet med det meste. Info/NAVi mm. er helt på trynet. CVT-auto er ikke for alle. Fordele er jo at velprøvd teknologi og mye service gir lite feil og driftsproblemer.
 
  • Liker
Reaksjoner: SGG
En ulempe er at Lexus service har relativ korte intervall og virker urimelig dyr. Bilen føles «gammel« sammenlignet med det meste. Info/NAVi mm. er helt på trynet. CVT-auto er ikke for alle. Fordele er jo at velprøvd teknologi og mye service gir lite feil og driftsproblemer.
CVT-kasser er helt krise. Det samme gjelder de gamle Multitronic-kassene til Audi. Minner om gamle girkassene på DAF #strikkmotor
 
  • Liker
Reaksjoner: DoDe og Spring Drive