Hadde i mine yngre dager en del modifiserte biler. Hver gang jeg skulle godkjenne noe hos SVV så ble jeg møtt, som du sier, med konstruerte problemstillinger og vanskelige kontrollører. Dette til tross for at alt var iht boka mtp dokumentasjon. Selv på noe så enkelt som senkesett, hvor det eneste du trenger er dokumentasjon på fullført hjulstillingskontroll, lysjustering og TUV-papirer (Hadde de tilogmed på norsk!) på senkesettet. De virket nærmest irriterte over at jeg hadde dokumentasjonen i orden og enda mer irritert på at jeg ville gjøre noe så dumt som å senke min egen bil 25mm.
Har også blitt stoppet i kontroll med en bil som hadde tuning godkjent i vognkortet. Men det var ikke godt nok! Jeg hadde nemlig byttet ut noen av slangene i motorrommet med fine sparco-slanger (Les: De blå slangene som alle hadde tidlig på 2000-tallet). Det mente kontrolløren var en indikasjon på at bilen var ulovlig tunet. Nei, sa jeg. Bilen er tunet, men den er ikke ulovlig tunet. Det står nemlig i vognkortet at effekten er økt fra 175 til 250hk. Men neida, inn til etterkontroll. Blåe sparco-slanger er jo såklart ensbetydende med ulovlig trimming!
De har EN jobb å gjøre når jeg kommer for å godkjenne en modifisering på bilen min: Kontrollere at bilen er iht til regelverk og at nødvendig dokumentasjon på modifikasjonene foreligger. Når dokumentasjon på at modifiseringen er utført på korrekt måte er lagt fram og bilen er prøvekjørt for å verifisere at dekk ikke tar bort i noe osv, så er det ikke opp til den personlige overbevisningen til kontrolløren hvorvidt det fordømte senkesettet skal godkjennes. Det skal godkjennes, punktum.
Har til dags dato ikke møtt en kontrollør fra SVV som ikke hadde et nærmest medfødt hat mot alt av uorginale deler på en bil. De virker som at de tar det som en personlig fornærmelse at jeg vågde meg til å senke bilen min og sette på andre felger, gud forby!
EDIT: Hva de skulle se etter på en etterkontrollen må altså gudene vite. De hadde jo ikke rulle for å måle motoreffekt, så de sto bare rundt bilen å synset mens de spurte meg spørsmål om hvorfor jeg ville tune bilen min (Hva faen tror du da? Mer hester = Mer gøy!). Enden på visa ble at to kontrollører tok bilen ut på prøvekjøring med meg i baksetet. De gav full gass og kunne konkluderer med at "Det føltes ut som ca 250 hk". Ja, for DET hadde holdt i retten. Forbanna løkruller