Bilsnakk

Vi har nettopp fått vårt første barn og skal derfor bytte Tesla Model 3 til noe større. Har sett litt på BMW 330e Xdrive Touring, 2021-2022 modell. Denne bør vel fungere greit som familiebil med ett barn? Alternativet er å vente på (sannsynlig) priskutt på nye modell Y. Andre alternativer til fin familiebil opptil 500 000? Bør være gjenværende garanti i noen år eller mulighet for å kjøpe tilleggsgaranti.
Gratulerer! Skal gjøre det samme bytte om ikke så alt for lenge selv. Model 3 har greit med liter, men bagasjeromluke/-åpning er et herk med vogn. Ønsker også å komme litt opp i høyden, både bakkeklaring og å laste inn/ut av bilen. Ser hovedsakelig på elektrisk pga. lavere vedlikehold/servicekost.

Det økonomiske valget er nok lett brukt model Y, men det må nok bli et merke i denne omgang som en blodfattig protest.
Sett på Mercedes EQB, men sjåfør bør ikke være lengre enn 160 cm med bakovervendte seter - i følge en australsk dame som anmelder biler med barnepassasjerer i fokus (BabyDrive).
Ioniq 5 ser ut til å treffe på de fleste krav, men man kan være uheldig med kontrollenhet (ICCU) og andre modeller er bedre på vinterføre.
Enyaq, ID.4, Q4 osv. er alle OK, men sett mye rart i fra diverse brukeranmeldelser og de mangler forvarming på modeller før 2024.
XC40 for lite bagasjerom.

Jeg har (heldigvis) et lite halvår igjen før jeg ta et valg, men de første ukene med leting har vært gjennom en jungel av kjedelige biler. o_O

• Liker
Reaksjoner: Submar
I all verden. Man trenger da ikke ny bil fordi man skal ha et barn? Med mindre man kjører en to-seter.
Folk har kjørt rundt på barn i VW boble og Open Kadett.
Har tre barn. Aldri har vi kjøpt ny bil under alibi at barn trenger ny bil.

I all verden. Man trenger da ikke ny bil fordi man skal ha et barn? Med mindre man kjører en to-seter.
Nei, nei, nei - håper ingen av konene ser denne posten! Ett barn til er lik ny bil, det vet jo alle ;)

Når man har/får barn er det ett kriterium som gjelder og det er at bilen er trygg.
Og kombinere småbarnsfrakter med noe morsomt er enten umulig eller så dyrt at at det ikke svarer seg i avgiftslandet vårt.

Kjøp noe kjedelig og billig når ungene er små og kjøp noe morsomt når de er store nok til å greie seg sjøl 😊

Funker for meg, hadde en gørrkjedelig Volvo 850 og en ørlite grann morsommere Audi A6 når de var små. Nå er de voksne (ish) og da er det AMG og smiles per miles som gjelder 😁

20 grader, ja det er vår!
IMG_2028.jpeg

Delvis enig i det. Barn er bare en del av årsaken, og vil selvsagt påvirke valget.

Bakhjulstrekk og 14 cm bakkeklaring på dagens bil er største driver for ny bil her. Fungerte greit da vi bodde sentralt i Oslo, men dette var siste vinter med Model 3 for vår del.

Vi har nettopp fått vårt første barn og skal derfor bytte Tesla Model 3 til noe større. Har sett litt på BMW 330e Xdrive Touring, 2021-2022 modell. Denne bør vel fungere greit som familiebil med ett barn? Alternativet er å vente på (sannsynlig) priskutt på nye modell Y. Andre alternativer til fin familiebil opptil 500 000? Bør være gjenværende garanti i noen år eller mulighet for å kjøpe tilleggsgaranti.
Det er de første 6 mnd det trengs større bil. Etter dette brukes det sportsvogn som tar liten plasse. Snakker av erfaring. Hadde ikke stv før ungene flyttet ut :)

Kjøpe noe fornuftig og kjedelig er jo smart. Tenk da at det er mye moro i en motorsykkel! Der får du et artig kjøretøy for en rimelig penge!

Delvis enig i det. Barn er bare en del av årsaken, og vil selvsagt påvirke valget.

Bakhjulstrekk og 14 cm bakkeklaring på dagens bil er største driver for ny bil her. Fungerte greit da vi bodde sentralt i Oslo, men dette var siste vinter med Model 3 for vår del.

Var i samme situasjon, og løste det med pent brukt ID4 GTX. Den har gjort jobben i vinter, og levert over forventning på ganske så dårlige føreforhold. God plass til alt utstyret som må med for å opprettholde et snev av komfort for hele familien.

Hvis du ikke er spesielt opptatt av tiltalende design, og kan leve med jævlig treig elektronikk og infotainment er dette bilen for deg.

• Liker
Reaksjoner: raknes
Hvis dere bestiller deler hos Skruvat.no så må dere beregne god tid. De oppgir 2-5 dager på nettsiden.De kan opplyse på tlf at det er etter at varen har kommet til Norge. Dvs hvis det tar 8 uker fra Kina inn til Norge så blir det 9 uker. Jeg gir da f..... i hvor de henter delene. Jeg er opptatt av hvor lang tid det tar fra jeg bestiller til jeg har delene i postkassen. Null stjerner til Skruvat.

Sjekk ut iDeler, og støtt en hardtarbeidende drifter.
Hvis dere bestiller deler hos Skruvat.no så må dere beregne god tid. De oppgir 2-5 dager på nettsiden.De kan opplyse på tlf at det er etter at varen har kommet til Norge. Dvs hvis det tar 8 uker fra Kina inn til Norge så blir det 9 uker. Jeg gir da f..... i hvor de henter delene. Jeg er opptatt av hvor lang tid det tar fra jeg bestiller til jeg har delene i postkassen. Null stjerner til Skruvat.

• Liker
Reaksjoner: DJ41
Det er de første 6 mnd det trengs større bil. Etter dette brukes det sportsvogn som tar liten plasse. Snakker av erfaring. Hadde ikke stv før ungene flyttet ut :)
Det er sikkert sant, men behagelig å slippe masse planlegging før reise til hytta. Greit med såpass god plass at man kan kaste ting bak uten å tenke for mye på prioriteringer. Det er lasteluken på modell 3 som er det største problemet, fryktelig trangt og lavt!

• Liker
Reaksjoner: DJ41
Skal jeg kjøpe Tiki eller Tysse henger?
Har hatt flere runder,men klarer ikke å bestemme meg….

Eller en slik med ALu felger:

Redigert:
Skal jeg kjøpe Tiki eller Tysse henger?
Har hatt flere runder,men klarer ikke å bestemme meg….

Eller en slik med ALu felger:

Tysse. Vil anbefale med nedfellbare sidevegger, dersom du ikke heller vil ha tippfunksjon.

Tysse. Vil anbefale med nedfellbare sidevegger, dersom du ikke heller vil ha tippfunksjon.
Enig i at Tysse er et bedre valg. Nedfellbare sidevegger er praktisk, men en henger med hjulene på siden av kassa er mye bedre å dra etter bilen. Det kan jo også være en faktor.