Blomquist virker på meg som en useriøs aktør i klokkemarkedet. Høyt salær i begge ender av salget, uten at de tilfører hverken trygghet for kjøper eller når ut til et bredere marked for selger, enn ved et salg via forum, ur-forhandlere eller Finn.
Provenace bekrefter vel egentlig ikke annet enn at Roald Amundsen sin bror en gang har eid dette uret.Det er noe som skurrer med kronologien her - i følge PP er uret solgt i desember 1924, to og et halvt år etter Amundsen forlot Maud-ekspedisjonen, og tre måneder etter han begjærte seg selv konkurs. Men dersom salgsdatoen er feilregistrert av PP, så kan Amundsen ha brukt uret på sledeturene mellom Maudheim/Wainwright og Nome i desember '22 og april '23.
Vis vedlegg 351688Vis vedlegg 351689
Ja det har den sikkert gjort, som så mange andre Ploprof inkludert min egen!Har noen kikket litt på Ploprof'en …………… har denne ligget i en skuff siden 1970?
https://www.blomqvist.no/auksjoner/smykker-og-klokker/klokker/herreklokke-omega-ploprof-/707590
Ah. Enig. God pris uten salær
Og service skive. Skal være T SWISS T på disseHar noen kikket litt på Ploprof'en deres? Viserne / bezel ser jo helt nye ut, har denne ligget i en skuff siden 1970?
https://www.blomqvist.no/auksjoner/smykker-og-klokker/klokker/herreklokke-omega-ploprof-/707590
Jeg ser de har rettet opp i beskrivelsen, og skriver nå i merknader at "Timeviser er bøyd."
Ganske stygt av Blomqvist å ikke nevne i beskrivelsen at timeviseren er brukket. I tillegg er det prøvd "skjult" ved å stille klokka til 12:10, istedenfor 10:10.
Flott med mer utfyllende svar her på spekuleringen rundt historikken, men synes jo dette burde vært med i originale annonsen. Føler de prøver å tilpasse historien her etter at de får flere spørsmål rundt den. Til syvende og sist er det vel kun bevist at klokken stammer fra Amundsen-familien og resten blir veldig plausibelt og med mange faktorer hvor svaret kun blir muligens. Amundsen var jo veldig flittig på dagbokskrivingen og det ville jo vært langt bedre om det ekisterte noe tidskorrekt info her, kontra at det lener seg på det håndskrevne brevet fra 1997, som tross alt er 75+ år etter at ekspedisjonen fant sted.Her er litt mer rundt Amundsens Patek Philippe:
Blomqvist auksjonerer Roald Amundsens Patek Philippe
Et kronometer som skal ha tilhørt den norske polfareren går under hammeren.www.tidssonen.no
Teorien om at klokken ble betalt i nov. 1924 (uavhengig av når den evt. ble delt ut) er ikke helt usannsynlig, siden Ellsworth i starten av november 1924 sponset Amundsen med 100 000 $, slik at nordpolflygingen skulle kunne gjennomføres sommeren 1925.Her er litt mer rundt Amundsens Patek Philippe:
Blomqvist auksjonerer Roald Amundsens Patek Philippe
Et kronometer som skal ha tilhørt den norske polfareren går under hammeren.www.tidssonen.no
Minefelt. Vanskelig. Kan være en slik?Ser ikke denne Sea-dweller teksten/fonten vel klønete ut?
Noen sa en gang at Rolex skal være perfekt. Dette ser ganske amatørmessig ut..
Må i såfall være den marken ja, men jeg synes det er rart at S´en i Submariner har klumper i svingene og DWELLER-bokstavene nesten klines oppi hverandre.
Jeg hørte nettopp starten av dagens episode av Klokkelandslaget. Inspirert av @Nicolai har jeg også gransket Amundsens dagbøker, ikke fra Maud-ekspedisjonen, men den private skrevet til 'Kiss' Bennett i 1924-25.Litt julegavetips, litt bransjesladder og litt førsteinntrykk av Certina DS Super PH1000M!
Vis vedlegg 352913Klokkelandslaget: Knallgode julegavetips, sveitsisk Seiko-killer og siste bransjesladder
Klokkelandslaget bringer deg årets julegavetips for små og store klokkeentusiaster.www.tidssonen.no
Dette var spennende lesning, imponerende jobb du har gjort med å granske kildeneJeg hørte nettopp starten av dagens episode av Klokkelandslaget. Inspirert av @Nicolai har jeg også gransket Amundsens dagbøker, ikke fra Maud-ekspedisjonen, men den private skrevet til 'Kiss' Bennett i 1924-25.
Vis vedlegg 352999
Håndskriften og en særegen 'rettskriving' gjør den ikke enkel å lese, men den finnes også i transkribert utgave. I den fant jeg klokker eller ur nevnt fire ganger, men ingenting som sier noe direkte om Patek-kronometeret.
Første funn er 21. sept 1924, ikke lenge etter Amundsen hadde slått seg selv konkurs:
Jei har ærgret mei ganske kolosalt åver, at di tok fra mei de reiseur, du engang ga mei. Jei var så gla i de. De hadde lysenne talsjive. Vor mange netter har jei ikke ligget å småpratet me de. Synes jei hadde noe a dei i de. Jei beklaget mei til M & G åver tape. Da fik di den lyse ide å senne mei et lite stativ ur, di har, å de vil ikke mærkes i boe. M. hadde me sei in alle ‹avis›utklip i aften. A dem vil du se, vordan pressen tar de.
'G' er Roald Amundsens bror, Gustav, som er oppgitt som eier av Patek-kronometeret i de brevene Blomqvist har publisert. Hverken 'reiseur' med 'lysenne talsjive' eller 'stativ ur' kan være Patekuret.
30. september er Amundsen på vei til USA ombord på S/S Drottningholm:
De lille miniatyrportret a dei føller mei altid & står på mit natbor sammen me klokken du ga mei.
Dette kan være det reiseuret han nevnte 21. sep, og som han eventuelt har fått tilbake.
14. november er Amundsen i New York, og får et kostbart ur fra Ellsworth:
E. ga mei idag et ur til $ 400!– Byens aviser hadde idag lange artikler åm flukten.
Dette tilsvarer ca. $ 7000 i 2023, så prisen gjør det ikke umulig at det kunne vært et Patekur, men samtidig er det ti dager før salget av uret Blomqvist selger er registrert. Amundsen hadde noen dager før fått $ 80000 i garanti for to Dornier flybåter, så $ 400 utgjør en relativt stor del av nordpolekspedisjonens pris.
Ur nevnes for siste gang 29. april 1925. Da er Amundsen i Ny-Ålesund, tre uker før nordpolflygningen med N24 og N25 starter den 21. mai:
Jei ær dagli kl 11 ¾ på telegrafstasjonen hær i lann å får tidssignale fra Eifeltårne. Mine urer har helt fårandret gang, men går svært fint. Vi har dagli navigasjonstimer & det skal nåk greie sei.
Nå dukket det opp noe mer interessant.Dette var spennende lesning, imponerende jobb du har gjort med å granske kildene
Har aldri sett en Ploprof 600 med dobbel T på tallskiven.Og service skive. Skal være T SWISS T på disse
Du har helt rett. Tror det var denne jeg så på: https://www.blomqvist.no/auksjoner/...okker/herreklokke-omega-seamaster-200-/698809Har aldri sett en Ploprof 600 med dobbel T på tallskiven.
Omega Ploprof Seamaster 600 | Collector's Guide | Omega Passion
The aim of this website is to assist watch collectors in correctly identifying the Omega Seamaster 600 Ploprof in all its variations.www.omegaploprof.com