Braza2013s samling

Kjenner jeg får en klump i halsen når jeg leser om Reversoen.. Endelig godt den blir satt slik pris på! Om den noengang mot formodning skulle bevege seg ut av samlingen vet du hvem du skal sende en PM til, @braza2013 :)
 
Redigert av en moderator:
Kjenner jeg får en klump i halsen når jeg leser om Reversoen.. Endelig godt den blir satt slik pris på! Om den noengang mot formodning skulle bevege seg ut av samlingen vet du hvem du skal sende en PM til, @braza2013 :)

Nesten så jeg får dårlig samvittighet @Lemen, men jeg trøster meg med at du fikk en klassiker i retur, som jeg har sett du verdsetter høyt:)

Skal gi beskjed om Reversoen ryker en gang, men må innrømme at dette er den klokken jeg har som får opp pulsen mest hver gang jeg tar den på armen. For en klokke:)
 
Redigert av en moderator:
Drar opp denne igjen, siden 2014 går mot slutten, og for et fantastisk år det har vært! Flippingen tok helt av med 16 klokker ut av boksen, og nesten like mange inn. Leilighet ble oppgradert til hus, og jeg var i en alder av 39 på min første charterferie (all-inclusive og greier, fyttirakker'n!).

Det er merkelig med disse klokkene. Er veldig glad jeg fant denne hobbyen. Dersom jeg kjeder meg en dag lar jeg bare tankene vandre til klokker, og vips, så er tiden gått. Samtidig er det en forferdelig frustrerende interesse. Har kommet frem til at jeg egentlig leter etter den ene perfekte klokken, som vil dekke alle mine reelle og emosjonelle behov, men har samtidig innsett at denne klokken ikke eksisterer. Boksen teller derfor nå 11 ur, hvorav minst fire av dem er å regne som uerstattelige.

Jeg jobber med meg selv for å innse at jeg i bunn og grunn er en samler, og at det er OK å ha mange klokker, men det er langt igjen. Uansett: jeg fortsetter å la meg fascinere og blendes av denne hobbien, og jeg er takknemmelig for Tidssonen og medlemmene der som muliggjør en høyst nødvendig dose hverdagsflukt.

Men nå er det business. Disse er forsvunnet siden sist:

Omega Seamaster Aqua Terra Skyfall
bilde_zps5e6bf9e9.jpg

Likte denne godt, og ville like den kjempegodt, men til sist klarte jeg ikke å leve med manglende mikrojustering av lenke, samt høyden på kassen. Klokken satt aldri pent på mine håndledd. Uansett hva jeg gjorde ble den enten litt for løs, eller litt for stram, og den hadde en tendens til å skli opp på håndleddet. Siden den var kjøpt ny fikk jeg juling ved salget. Lærepenge.

Breitling Navitimer B01
B2318DBC-6EA0-4A1F-A97F-F41C5900E493_zpsxi37snac.jpg

Burde kanskje ikke solgt denne. Forsvant i et anfall av rasjonalitet, som føles surrealistisk nå. Likte denne kjempegodt, til tross for at den var litt stor til meg. Navitimer er bølletøff og utrolig forseggjort. En klassiker jeg håper å få inn igjen i fremtiden.

SevenFriday
0A9CD85F-2F9D-454B-9AEC-27E1DEE044AD_zpsdxdn96ne.jpg

Kjøpt ny, sommeren 2014. Beholdt den i kanskje tre uker. Kjempekjøp...

Fin klokke, og jeg ser appellen, den er bare ikke meg. Enda et salg som sved. Nok en lærepenge...

Vintage Omega
88C89D67-5135-4323-A4A8-8BE66399F58B_zpsy55xkgce.jpg

Enkelt å selge denne. Ble aldri brukt. Virker som om den kom til et godt hjem.

Dette er nytt
Mye mer spennende å snakke om det som er kommet inn siden sist. Den oppmerksomme leser vil nå vite at boksen inneholder Rolex GMT Master, Submariner 114270, Reverso, Sinn 356 og Orange Monster. Men siden mai i fjor vokste familien med følgende medlemmer:

Sinn 656
5B337260-2760-4BA3-A0C9-B86101E9C606_zps7x0ohfke.jpg

Den er tilbake! Dagen før jeg reiste på sommerferie fikk jeg napp på en WTB. Hadde lenge savnet min gamle 556, og ble sjeleglad da denne ble tilgjengelig. En nydelig beater med børstet kasse, god lume, bunnsolid urverk og no-nonsense-appell en masse. Føler denne klokken definerer Sinns toolwatch-konsept, og jeg føler velvære hver gang den er på armen.

Rolex Explorer 114270
98B8D1B9-3DE2-41F6-80C8-9DB999668708_zpstquxawst.jpg

Den er også tilbake! Godfølelsen som kom ved gjenkjøp av Sinn 656 fikk meg til å legge ut en WTB på nok en gammel kjenning: Rolex Explorer 114270. Fikk raskt napp her også, og er nå den lykkelige eier av en opprinnelig norskkjøpt 2002-modell Exploerer med komplett pakke og helt upolert kasse. Det lar seg høre.

Har tatt denne av lenken, da jeg liker den best på en Shell Cordovan-rem. Explorer 36 mm er klassisk Rolex, og en toolwatch fra den tiden da menn var menn, osv. Vanvittig glad i denne.

Nomos Orion
0E34D031-5F54-4D1E-97DC-0C03DE7F75F8_zpshoe9sp0r.jpg

Noe så sjeldent som et veloverveid kjøp. Hadde etterhvert blitt mer og mer nysgjerrig på Nomos, og tittet mer og mer på hjemmesidene deres. Tok meg selv i å alltid ende opp på Nomos Orion, og innså til slutt at denne måtte inn. Landet til slutt på 35 mm-versjonen. Ja, det høres smått ut, men akkurat denne klokken bærer fryktelig stort. Min Rolex Explorer 36 mm ser svært mye mindre ut en Nomos Orion, side om side.

Nomos er virkelig bang-for-the-buck, og et merke jeg ikke tror jeg er ferdig med. Upåklagelig finish, gjennomført stil og gode urverk: det er vanskelig å ikke la seg fascinere.

Omega Speedmaster Professional
A95082FD-2742-4F20-A107-9DCD48542018_zpsif5jgez3.jpg

Jeg hadde ikke råd. Jeg skulle ikke handle mer klokker. Men jeg måtte ha denne.

Omega Speedmaster 35th anniversary er en limitert utgave av Speedmaster, som skiller seg ut fra de andre med en attraktiv panda-skive. Har vegret meg for å handle Speedmaster på grunn av fremtidig arv av måneklokken, men her slo hjertet hjernen i hodet med en kakespade, og handel ble det.

Fantastisk pen klokke, som ser helt killer ut på brun skinnrem. Noe vanskelig å lese av tiden, grunnet lav kontrast mellom skive og visere, men det er ikke en showstopper. Det føles utrolig deilig å endelig ha en Speedy i boksen, og selv om konsekvensen ble at jeg måtte slutte å snuse for å føle at jeg kunne ta meg råd til den, er det verd det. Det sier vel det meste om hvor mye jeg liker denne klokken.

Tiden fremover
Nå er jeg virkelig fornøyd med samlingen min. Er kommet dit at jeg kjenner godfølelsen hver gang jeg tar et ur på armen. Det er ingen av dem som føles overflødige, det er ingen andre ur der ute jeg tørster etter (i alle fall når vi snakker om ur som er innenfor rekkevidde, økonomisk).

Denne følelsen er god, og jeg satser på at den vil vare en stund. Det ble mye inn og ut i 2014, men det ble samtidig et modningsår, hvor jeg lærte mye om min egen smak. Et par av gjennkjøpene gikk bra (Sinn 656 og Explorer), mens andre fortalte meg at det var en grunn til at klokken ble solgt i utgangspunktet (Speedy Reduced).

2015 banker på døren, og jeg åpner den med selvtillit og ro i sjelen. Det er ingenting som haster med å få ut, og det er ingenting som haster med å få inn. På sikt ønsker jeg meg en GO og jeg tar gjerne et gjensyn med Navitimeren, men det spiller ingen rolle om det blir flere år til Nå skal jeg lene meg tilbake og nyte klokkene jeg har, veien videre får jeg tenke på en annen gang.

Takk for oppmerksomheten.
 
Heh.Ingen med datovisning?;)
Flott samling du har.:D

Edit. Så at Sinn hadde dato i etterkant.
 
Velskrevet og lærerik tråd. Takk også for gode råd!
Som nybegynner er det både litt skremmende og spennende å se utviklingen, og tenke på hvordan dette vil gå for egen del.