Budgivning ved klokkekjøp

MrK

Medlem
3. april 2011
Det jeg kort og godt lurer på er om det finnes noen normer eller regler ved budgivning på tidssonen? Etter å ha annonsert 3-4 klokker her inne må jeg si at noen av de skambudene som tikker inn er virkelig til å få bakoversveis av.

Har andre forumbrukere noen meninger eller synspunkter på dette? Hva er greit og hva er ikke greit?

Dette tror jeg kan bli en spennende diskusjon!

Spørs vel litt hvordan teksten i annonsen er formulert.
Hvis du skriver "spørsmål og skambud på PM" har du på en måte lagt lista.;)
Skrives det "ferdig prutet" vil jeg tro det er litt mindre rom for diskusjon.

Ellers er det jo bare å ignorere de verste frekkasene hvis du tar et evt skambud som en fornærmelse.:)

Jeg tenker selvfølgelig på annonser der man ikke skriver "skambud på pm" nederst i annonsen. Det er jo litt irriterende når man får bud på 7000 kroner når man har annonsert klokken til 20.000,- kroner, som forøvrig er en realistisk pris.

Et bud er det bare å svare høflig nei til, evt la være å svare hvis det er helt bort i natta. Det som er problemet er alle absurde bytteforslag, de er til å le og gråte av vekselvis. Heldigvis er det fenomenet forbeholdt finn.

Ting som ikke er greit i min bok ville vært:
Gi bud. Få tilslag for så umiddelbart trekke seg.
Gi bud. Få tilslag hvorpå selger trekker salget uten forklaring.
Bli enige om en pris for deretter å prute.

Har aldri opplevd noen av de over, men fått noen snodige bytteforslag som jeg har avvist uten noe fuzz.

Ting som ikke er greit i min bok ville vært:
Gi bud. Få tilslag for så umiddelbart trekke seg.
Gi bud. Få tilslag hvorpå selger trekker salget uten forklaring.
Bli enige om en pris for deretter å prute.

Har aldri opplevd noen av de over, men fått noen snodige bytteforslag som jeg har avvist uten noe fuzz.

Da har du vært heldig. Jeg har både opplevd at kjøpere trekker seg og pruter etter å ha blitt enige:)

Det er, på TS som på Finn, ikke mangel på skambud. Men det er bare sånn det er, det må være lov å prøve seg. Det er også lov å si nei!:D Antall skambud har økt med antall brukere, og det er vel ikke så unaturlig.

Har også opplevd her inne at noen kommer med bytteforslag... jeg godtar og ber han kontakte meg på tlf... hører aldri noe mer fra personen også legger han ut klokken på finn.no i mellomtiden.

Det er jo litt irriterende når man får bud på 7000 kroner når man har annonsert klokken til 20.000,- kroner, som forøvrig er en realistisk pris.

Seriøst? :confused:

Jeg tenker vel at bud er en del av "gamet", og at det jo må tas høyde for at budgiver faktisk har et mer edruelig forhold til realistisk prisnivå enn den som selger og skal ta tapet på klokken. Men eksempelet ditt over her høres for dumt ut, og noe folk kan spare til finn..

Jeg tenker selvfølgelig på annonser der man ikke skriver "skambud på pm" nederst i annonsen. Det er jo litt irriterende når man får bud på 7000 kroner når man har annonsert klokken til 20.000,- kroner, som forøvrig er en realistisk pris.

Hva !!!!!....Hadde jeg lagt ut en klokke til kr 20,000 som gjenspeiler ca markedspris,og får inn et bud på kr 7000 fra et medlem her inne, hadde jeg sett på det som et kraftig overtramp:mad:.

Mvh
Timebandit

Jeg mener ikke det er feil å komme med bud, men budet må være realistisk og det må gjenspeile en realistisk markedspris. Jeg fikk bud på 7000 kroner på en klokke jeg hadde lagt ut for 20.000 og solgte for 18.000 kroner på finn. Jeg hadde nylig en AP ROO ute for 89.500,- kroner og fikk bud på 60.000,- kroner og 65.000,- kroner osv. Hvor synes dere grensen går for at et bud skal være skambud?

Hva !!!!!....Hadde jeg lagt ut en klokke til kr 20,000 som gjenspeiler ca markedspris,og får inn et bud på kr 7000 fra et medlem her inne, hadde jeg sett på det som et kraftig overtramp:mad:.

Mvh
Timebandit

Direkte uhøflig, spør du meg.
Alle forbehold om at såkalt markedspris da er reell. Og jeg tror trådstarter på sitt ord inntil det motsatt er bevist og klokken til syvende og sist blir solgt for 7K :D

Er det noe jeg innbiller meg, eller er det slik at "populære" klokker som Seamaster og Speedmaster ligger noe lavt i pris her hjemme på bjerget i forhold til prisene man ser på chrono.24 og eBay?
Stopp meg om dette blir for langt unna "topic", men sett i sammenheng med det jeg oppfatter som prisnivået her inne vil jo slike skambud bare fremstå som verre enn verst.

Litt info om uret osv hadde hjulpet her. Vanskelig å si om det var personen som kom med skambud uten å vite hva det var han bydde på. ROO`en var vell klar for service om jeg ikke husker feil? Og de servicene har vell blitt stemplet som ekstrempriset, så det kan ligge litt til grunn for skambudene du fikk på den kan jeg tenke meg.

Det som irriterer meg noe grønn j.... er personer som legger ut klokker/varer til salgs uten å oppgi prisantydning eller hva klokken koster ny, og som presterer å skrive at de ikke ønsker skambud!

AW:)

Hva vet du om tilstanden på klokken og servicehistorikk? Klokken var inne på full service i 2011 og den hadde også helt ny hornback strap... Klokken var god som ny. Og hvem er det som har skrevet at service på AP er ekstrempriset?

Litt info om uret osv hadde hjulpet her. Vanskelig å si om det var personen som kom med skambud uten å vite hva det var han bydde på. ROO`en var vell klar for service om jeg ikke husker feil? Og de servicene har vell blitt stemplet som ekstrempriset, så det kan ligge litt til grunn for skambudene du fikk på den kan jeg tenke meg.

Alle bud burde være lov, det er jo bare å si nei hvis du ikke liker dem. Selv syns jeg det er god etikkette å forklare HVORFOR du mener prisen bør være det du byr hvis du byr langt under prisantydning, men ellers syns jeg det meste er greit med mindre selger presiserer i annonsen at han ikke er interessert i bud.

Som jeg sa, om jeg ikke husker feil. Jeg husker jeg så annonsen og at den var rundt 5 år gammel. Husker ikke at jeg leste noe om service historikk i annonsen. Hvem som har skrevet det husker jeg ikke, men det var en case her inne om det for en stund siden.

Jeg har hørt at det koster rundt 12-13 for service. Hvis det stemmer vil jeg si det er ekstremt.

Da har du hørt feil? Den prisen må iallefall inneholde bytte av skive/glass etc... I Amsterdam betalte jeg 350 euro for service på AP Montoya.

Det var også den prisklassen jeg hørte om.. Så kanskje han ikke hørte feil? Men 350 euro var jo en kjempe pris!