Budgivning ved klokkekjøp

Noe litt annet: Det jeg finner ganske interessant er at tilsynelatende ingen dyre ur oppbevares hjemme av noen...de er alltid i en bankboks eller på en adresse langt langt avgårde. Kan dette faktisk være tilfelle? Skjønner jo at selger vil sikre seg mot innbrudd el, men tviler likevel litt på at så å si alle klokker over 20k oppbevares utomhus. Er det noen som faktisk tror på dette?? Samma det, folk får skrive hva de vil... :)

Hehe, har tenkt den tanken der selv gitt.. Men tror nok en del folk faktisk har tingene sine i bankboks.

Synes også det er greit å by 65k for en ROO som det var snakk om her, selv om selger ber om 89k for den i annonsen. 65k er fremdeles mange penger, og markedet er betydelig mindre i slike høye prisklasser. Om selger er i pengeknipe eller ikke vet jo som oftest ikke budgiveren, så det å tilby en anseelig sum (selv om klokken pr. def. kanskje kan være verdt mer) må være lov IMO. Hvis man virkelig trenger penger fort, er 65k bedre enn ingen k for å si det sånn. Kan jo ikke betale kreditorene med spikerstål og krokodilleskinn! Altså, jo høyere prisklassen er, jo lavere kan budene nesten være. Sånn cirka..

For min egen del forbeholder jeg meg retten til ikke å engang besvare bud på 20k under et (fornuftig) prisforlangende :) Nesten uansett klokkens pris. 20k er 20k enten jeg selger en klokke til 80k eller 30k. På TS selges nesten alltid klokker for å finansiere noe nytt i samme klasse, ikke fordi selger trenger pengene. Den dagen TS blir like masete og prutete som Finn blir jeg lei meg ...

For min egen del forbeholder jeg meg retten til ikke å engang besvare bud på 20k under et (fornuftig) prisforlangende :) Nesten uansett klokkens pris. 20k er 20k enten jeg selger en klokke til 80k eller 30k. På TS selges nesten alltid klokker for å finansiere noe nytt i samme klasse, ikke fordi selger trenger pengene. Den dagen TS blir like masete og prutete som Finn blir jeg lei meg ...

Du har virkelig ikke solgt nok Anders:) Er ikke slik det fungerer i praksis :)

Men så er det vel heller ikke et stort problem for deg siden du nesten aldri selger :)

Sant nok ;) Men jeg ser ingen grunn til å bidra til å "snakke ned" prisene på TS, som blir resultatet dersom alle får det for seg at de skal by 20k under prisforlangende for dyre klokker. Resultatet blir bare at flere selger gjennom f2f-kanaler som NURK eller til utlandet.

Jeg tror alle er tjent med at prisene på sonen er reelle og reflekterer prisnivået i et globalt marked og den norske momsen.

Selvsagt er det flott om man kan gjøre et godt kjøp fordi selger gjerne vil ha penger raskt, eller selv har kjøpt klokken billig og er fonøyd med å få samme sum tilbake. Dersom altfor mange alltid leter etter det umulig gode kjøpet tror jeg dog vi gjør oss selv en bjørnetjeneste.

Jeg sier ikke at det ikke er ok å diskutere pris, men jeg skjønner ikke poenget med å "slenge inn et skambud bare i tilfelle". Vent på de selgerne som inviterer til det i så fall.

Sant nok ;) Men jeg ser ingen grunn til å bidra til å "snakke ned" prisene på TS, som blir resultatet dersom alle får det for seg at de skal by 20k under prisforlangende for dyre klokker. Resultatet blir bare at flere selger gjennom f2f-kanaler som NURK eller til utlandet.

Jeg tror alle er tjent med at prisene på sonen er reelle og reflekterer prisnivået i et globalt marked og den norske momsen.

Selvsagt er det flott om man kan gjøre et godt kjøp fordi selger gjerne vil ha penger raskt, men om altfor mange alltid leter etter det umulig gode kjøpet tror jeg vi gjør oss selv en bjørnetjeneste.

Jeg sier ikke at det ikke er ok å diskutere pris, men jeg skjønner ikke poenget med å "slenge inn et skambud bare i tilfelle". Vent på de selgerne som inviterer til det i så fall.

Helt enig med deg Anders:)

Men om noen legger ut en klokke til 100k på Finn eller andre steder, så mener jeg ikke det er "stygt" å legge inn et bud på 80k. Det avhenger fort av hva forventingene er, om man får andre tilbud, om man er avhengig av å selge raskt, om man kjenner til kjøperen og vet handelen går uten problemer osv.. Mange forhold som må vurderes. Men klart, å slenge inn tilbud på 20k på en nyere sub som ligger ute til 30k blir jo bare tullete når alle vet at man kan få 30k for den til enhver tid :)

Tror vi i utgangspunktet er enige :) Så vi får bare kose oss me de Rolexene vi har Anders :)

Noe litt annet: Det jeg finner ganske interessant er at tilsynelatende ingen dyre ur oppbevares hjemme av noen...de er alltid i en bankboks eller på en adresse langt langt avgårde. Kan dette faktisk være tilfelle? Skjønner jo at selger vil sikre seg mot innbrudd el, men tviler likevel litt på at så å si alle klokker over 20k oppbevares utomhus. Er det noen som faktisk tror på dette?? Samma det, folk får skrive hva de vil... :)

Lite taktisk å flagge store verdier i heimen, bad-guys kan også lese.....

Det er et dårlig argument mener jeg. Når klokken er "dyr" så er det ok å legge inn skambud fordi selgeren kan være i pengeknipe, er det akkurat dette du prøver å insinuere? Så når man ser en dyr klokke er det helt greit å lowballe, legge inn bud på 30-40% mindre en prisforlangende... Hva som er mye penger og ikke er relativt og varierer naturligvis fra person til person. Uansett om det er "mye" penger så bør absolutt budet henge på greip og gjenspeile prisen på i dette tilfellet klokken på det "globale markedet". Om man skulle være i skikkelig pengeknipe så finnes det et par profesjonelle oppkjøpere i byen som man kan henvende seg til.

Jeg er enig i at folk må få by litt som de vil. Om det er kjøpers ellers selgers marked avhenger jo ofte av objektet, men har man lagt det ut for salg er det for det meste bare hyggelig med respons.

Synes også det er greit å by 65k for en ROO som det var snakk om her, selv om selger ber om 89k for den i annonsen. 65k er fremdeles mange penger, og markedet er betydelig mindre i slike høye prisklasser. Om selger er i pengeknipe eller ikke vet jo som oftest ikke budgiveren, så det å tilby en anseelig sum (selv om klokken pr. def. kanskje kan være verdt mer) må være lov IMO. Hvis man virkelig trenger penger fort, er 65k bedre enn ingen k for å si det sånn. Kan jo ikke betale kreditorene med spikerstål og krokodilleskinn! Altså, jo høyere prisklassen er, jo lavere kan budene nesten være. Sånn cirka..

MrK

Nei, det er ikke akkurat dette jeg prøver å insinuere (at skambud er greit dersom klokken er dyr).

Spørsmålet er: Hva er et bud, hva er et skambud, og hva er et uakseptabelt hånbud? Det må da være opp til selger å vurdere i hvert enkelt tilfelle. Selvsagt burde budet ideelt sett "henge på greip" etter selgers oppfatning, men hvordan skal man reservere seg mot bud/kjøpere som ikke gjør det? Jeg ser ikke helt problemet (dvs. jeg ser problemstillingen din, men ikke at det er et spesielt stort problem). Det er da bare å takke nei, eller å la være å svare dersom man føler seg forulempet av et useriøst bud..

Poenget mitt var bare at jo høyere prisklasse det dreier seg om, jo større slingringsmonn blir det på tusenlappene. Hvis noen byr 65k for en klokke, er dette uansett en god porsjon penger det er snakk om, og det er jo bare et bud (altså et tilbud om en handel fra kjøper til selger). Pengeknipe har ingenting med saken å gjøre. Profesjonelle oppkjøpere har heller ikke noe med dette å gjøre. Vi snakker jo bare om en budgiving mellom selger og kjøper..

Bud burde som du sier ideelt sett være realistiske og gode, og selvsagt aller helst gjenspeile globale prisnivåer etc. Alle er vel i prinsipp enige om dette. Men hvordan skal man forsikre seg om at man utelukkende skal kunne motta denne type godkjente bud? Så lenge dette ikke er mulig, forstår jeg ikke helt hva vi diskuterer her..

Jeg mener ikke det er feil å komme med bud, men budet må være realistisk og det må gjenspeile en realistisk markedspris. Jeg fikk bud på 7000 kroner på en klokke jeg hadde lagt ut for 20.000 og solgte for 18.000 kroner på finn. Jeg hadde nylig en AP ROO ute for 89.500,- kroner og fikk bud på 60.000,- kroner og 65.000,- kroner osv. Hvor synes dere grensen går for at et bud skal være skambud?

Jeg mener at grensen mellom et "bud" og et "skambud" ikke kan defineres med et tall, prosentsats el. Det er altfor mange variabler i hvert enkelt tilfelle som jeg har antydet (objekt, nypris, bruktpris, tilgjengelighet, kjøpers cashflow og behov, selgers cashflow og behov, ettertraktethet etc etc) til at man kan sette en slik svart/hvitt-grense IMHO, og hver eneste budrunde/handel blir en særegen vurderingssak fra de involverte parter.

Et av poengene som er viktig å trekke frem i denne diskusjonen er vel at man tidligere hadde en viss kutyme her på bjerget (les: på tidssonen) om at man holdt seg for god til å slenge inn skam-bud. Denne praksisen har imidlertid endret seg betraktelig bare det siste året. Når en klokke ligger til 90k er det i mine øyne dårlig stil å slenge inn et bud på 60k dersom reell markedspris på uret ligger rundt 90-95k.

Ja, selvsagt er det hyggelig med respons når man har et ur til salgs, men å sløse bort tiden til selger når man uansett ikke er interessert i å betale mer enn 60% av prisforlangende er noe man i alle fall i mine øyne kan spare seg for. Budgiver bør i alle fall spørre seg selv om han tror selger bedriver veldedighet eller bare er komplett idiot som vil vurdere et slikt bud. For egen del tviler jeg på at mange av sonens medlemmer er i akutt pengemangel og trenger å realisere verdier raskt. I så fall vil vedkommende legge prisen lavt og på den måten være kvitt uret i løpet av en dag eller maks to.

Det er helt klart ok å prute litt (les: 10 til maks 15%) eller be om å få frakt inkludert i prisen, men bud langt under prisforlangende er i mine bare sløsing av andre folks tid. Tror man ikke folk har annet å bruke tiden på ?

Som tidligere nevnt reflekteres vel økningen av antall skambud med at brukermasse på sonen øker, men kanskje denne tråden kan få folk til å tenke seg om to ganger før de slenger inn skam-bud i øst og vest. Forhåpentligvis kan man snu en negativ trend :)

Just my 2 cents... :)

Helt enig, Risti. Det er dårlig stil å kaste bort selgers tid med irriterende og useriøse bud. Og hvis trenden kunne snu, f.eks her på TS, er jo det en god ting.

Men hvis folk skriver "Spørsmål og skambud på PM" (som det står i nesten alle annonsene for tiden), da ber man jo litt om det, eller hva?

Noe litt annet: Det jeg finner ganske interessant er at tilsynelatende ingen dyre ur oppbevares hjemme av noen...de er alltid i en bankboks eller på en adresse langt langt avgårde. Kan dette faktisk være tilfelle? Skjønner jo at selger vil sikre seg mot innbrudd el, men tviler likevel litt på at så å si alle klokker over 20k oppbevares utomhus. Er det noen som faktisk tror på dette?? Samma det, folk får skrive hva de vil

Forstår ikke hvorfor du skal bry deg med dette LeMonde ???? ser overhode ingen grunn til og grave i denne problemstillingen.
La mystikken rundt dette være en forsvarsmekanisme for evt banditter.....-forstår du ?

Timebandit.

LeMonde

Du skrev "kanskje selger er i økonomiske vanskeligheter" og til det svarte jeg at da er det ingen vits å "dumpe" klokken for en slikk og ingenting her på tidssonen... når det eksisterer oppkjøpere i byen som betaler kanskje 10% under reell salgspris.

Jeg er ikke ute etter et prosentsats, det jeg er ute etter er at folk kanskje tenker seg om en eller to ganger før de legger inn et bud som er 30-50% under prisforlangende. Og jeg velger å tro at alle her inne er oppegående mennesker med en genuin interesse for klokker og da vet man sånn ca hva ting er verdt.... om ikke er det veldig enkelt å orientere seg om dette via diverse internasjonale salgsforum... Jeg vet iallefall for min egen del når jeg får tilbud om en klokke for f.eks 50.000 kroner fra noen jeg pleier å handle med.. og jeg tilbyr 30.000 kroner... så tror jeg ikke at jeg skal gjøre det veldig mange ganger før det blir stille fra den kanten.

Alt handler om å vise sunn fornuft!

Jeg er enig med UJU at det ikke er ok å trekke seg etter at et bud er gitt. Det samme med å prute etter at kjøper og selger er enige om pris. Samtidig krever dette en presisering. Jeg gir alltid bud med forbehold dersom jeg ikke har sett klokken før jeg gir et bud. For eksempel: "Budet forutsetter at original boks og sertifikat er med samt at uret ikke har dype riper eller hakk og/eller er pusset mer enn normalt". Det synes jeg er viktig. Jeg har flere ganger endt med å betale mindre enn det jeg ga som opprinnelig bud. Eksempler er dersom det viser seg at klokken har en annen tilstand enn det selger har oppgitt eller at det er riper eller hakk som krever polering. Det er faktisk ikke alltid selger har gjort et grundig beskrivelsesarbeid i forkant. Da er det surt å komme i en situasjon der du føler at bør stå ved ditt opprinnelig bud selv om klokken er noe dårligere enn forutsatt. Alternativet er å be om å se klokken face to face før budgivning, men samtidig kan det være ryddig å ha et utgangspunkt å gå ut fra gjennom et bud før klokken sees live. Derfor foretrekker jeg ansikt-til-asnikthandler. En ting er å se bilder, mens en annen ting er å se en klokke live.

Når det gjelder pruting synes jeg der er en del av spillet klokkeentusiaster må tåle både på finn.no og tidssonen. Det er jo også noe spennende og psykologisk morsomt med forhandlingsprosesser. Jeg sletter bare e-posten om det er bud betydelig under prisforlangende. Når det er sagt, må en føle seg litt frem. Det er ofte mindre forhandlingsrom på en Rolex submariner i stål enn en klokke som er mindre populær. For eksempel er det flere klokker jeg kunne ha lyst til å kjøpe på finn.no, men som er fullstendig overpriset. Skal en da vente på en som er realistisk priset og gi et bud litt under prisforlangende eller skal en sende en e-post med et bud som er langt under prisforlangende når for eksempel en Breitling har ligget ute på finn.no i mange uker uten å ha blitt solgt. Men selvsagt blir det for dumt å gi et bud på 20 tusen på en strøken submariner. Et annet moment er at det er lettere å prissette realistisk en populær Rolex submariner enn en mindre populær klokke. Da synes jeg en må tåle en større andel lavere bud på en klokke som er mer krevende å selge. Da må jo hensynet til et eventuelt senere vidersalg tas med i vurderingen. Prissetting er ikke noe objektiv vitenskap. Noen klokker er enklere å prissette enn andre.

Forstår ikke hvorfor du skal bry deg med dette LeMonde ???? ser overhode ingen grunn til og grave i denne problemstillingen.
La mystikken rundt dette være en forsvarsmekanisme for evt banditter.....-forstår du ?

Timebandit.

Hehe... Det er ikke en problemstilling, det er bare en bare en observasjon. Mystikken lenge leve!

Du skrev "kanskje selger er i økonomiske vanskeligheter" og til det svarte jeg at da er det ingen vits å "dumpe" klokken for en slikk og ingenting her på tidssonen... når det eksisterer oppkjøpere i byen som betaler kanskje 10% under reell salgspris.

Jeg er ikke ute etter et prosentsats, det jeg er ute etter er at folk kanskje tenker seg om en eller to ganger før de legger inn et bud som er 30-50% under prisforlangende. Og jeg velger å tro at alle her inne er oppegående mennesker med en genuin interesse for klokker og da vet man sånn ca hva ting er verdt.... om ikke er det veldig enkelt å orientere seg om dette via diverse internasjonale salgsforum... Jeg vet iallefall for min egen del når jeg får tilbud om en klokke for f.eks 50.000 kroner fra noen jeg pleier å handle med.. og jeg tilbyr 30.000 kroner... så tror jeg ikke at jeg skal gjøre det veldig mange ganger før det blir stille fra den kanten.

Alt handler om å vise sunn fornuft!

Ok, vi er enige her. Hvis folk ønsker å fremstå som seriøse og skape gode relasjoner, så er det klart at håpløst useriøse bud og tullete oppførsel vil forringe den prosessen.
Det eneste problemet er at ikke alle er så fornuftige som man skulle ønske, og disse er det vanskelig å helgardere seg mot.

Sunn fornuft og seriøs budgivning kommer man ihvertfall langt med etter min erfaring :)