Om du eventuelt synes klokken på finn.no eller tidssonen er overpriset... Da spør man selger om han er villig til å diskutere pris i motsetning til for eksempel å legge inn bud på 40% under det han har lagt den ut for.... Svarer selgeren nei, da må man innse at her blir det ingen handel... og ikke fortsette å komme med lave bud. Og om man selv har gjort seg opp en mening om at klokken er verdt XX... men når man gjør research så finner man beste tilbud til XX + 20%... ja, da er ikke din pris realistisk... Når man får PM her på tidssonen der overskriftet er merket med "skambud" så synes jeg ikke det er særlig seriøst.
Jeg er enig med UJU at det ikke er ok å trekke seg etter at et bud er gitt. Det samme med å prute etter at kjøper og selger er enige om pris. Samtidig krever dette en presisering. Jeg gir alltid bud med forbehold dersom jeg ikke har sett klokken før jeg gir et bud. For eksempel: "Budet forutsetter at original boks og sertifikat er med samt at uret ikke har dype riper eller hakk og/eller er pusset mer enn normalt". Det synes jeg er viktig. Jeg har flere ganger endt med å betale mindre enn det jeg ga som opprinnelig bud. Eksempler er dersom det viser seg at klokken har en annen tilstand enn det selger har oppgitt eller at det er riper eller hakk som krever polering. Det er faktisk ikke alltid selger har gjort et grundig beskrivelsesarbeid i forkant. Da er det surt å komme i en situasjon der du føler at bør stå ved ditt opprinnelig bud selv om klokken er noe dårligere enn forutsatt. Alternativet er å be om å se klokken face to face før budgivning, men samtidig kan det være ryddig å ha et utgangspunkt å gå ut fra gjennom et bud før klokken sees live. Derfor foretrekker jeg ansikt-til-asnikthandler. En ting er å se bilder, mens en annen ting er å se en klokke live.
Når det gjelder pruting synes jeg der er en del av spillet klokkeentusiaster må tåle både på finn.no og tidssonen. Det er jo også noe spennende og psykologisk morsomt med forhandlingsprosesser. Jeg sletter bare e-posten om det er bud betydelig under prisforlangende. Når det er sagt, må en føle seg litt frem. Det er ofte mindre forhandlingsrom på en Rolex submariner i stål enn en klokke som er mindre populær. For eksempel er det flere klokker jeg kunne ha lyst til å kjøpe på finn.no, men som er fullstendig overpriset. Skal en da vente på en som er realistisk priset og gi et bud litt under prisforlangende eller skal en sende en e-post med et bud som er langt under prisforlangende når for eksempel en Breitling har ligget ute på finn.no i mange uker uten å ha blitt solgt. Et annet moment er at det er lettere å prissette realistisk en populær Rolex submariner enn en mindre populær klokke. Da synes jeg en må tåle en større andel lavere bud på en klokke som er mer krevende å selge. Da må jo hensynet til et eventuelt senere vidersalg tas hensyn til. Prissetting er ikke noe objektiv vitenskap. Noen klokker er enklere å prissette enn andre.