Bump av solgte klokker

Medlem
15. mars 2009
Sted
Asker
Burde vi oppfordre alle som har solgt en klokke til å oppdatere annonsen, uten å legge solgt som nytt innlegg? Irriterende for alle med aktive annonser at den havner under de som er solgt...

Ikke for å være kverulant, men jeg synes bumping av solgte klokker en er fin ting. Så klart er det kjipt at salgsannonser som er aktive havner langt ned, men det er litt lettere å få oversikt over hvilke klokker som faktisk er solgt når de havner på "nye innlegg"-lista

Det argumentet skjønte jeg ikke i det hele tatt.

Det er da vitterlig INGEN som har behov for å holde oversikt over hvilke klokker som er tilsalgs?:confused:

Enten er det interessant eller så er det ikke det, og er det det klarer du nok å finne igjen annonsen.

For de som ikke leser hver eneste post her på forumet, men som kanskje stikker innom for å se igjennom "Kjøp og salg" vil det være mye mer hensiktsmessig å se alle de som faktisk er tilsalgs først. Så lenge det kun er 7 dagers bumping (og det holder) på salgsannonser synes jeg at det er tullete at solgte klokker skal bumpes over.

Jeg er i grunnen enig med dere begge (merkelig nok).

Tror hovedproblemet ligger i svært mange ikke vet hvordan de skal få endret headingen til "SOLGT".

Det gjøres altså ved å redigere selve annonsen og velge "Bytt til avansert modus" :)

Selvsagt er jeg enig med Mogens!

La det være en "regel" at man endrer med "Kjøpt / Solgt" i headingen når handelen er gjennomført.

Om det ikke følges opp kan kanskje posteren miste rettighetene til å drive handel? Tenker på gjengangerne da...

I tillegg synes jeg at "bumping" i det hele bør forbys grunnet det er en uting, har fulgt med litt i dag og det er utrolig mye "bump". Bare fordi at de som la ut sin annonse en dag senere kan "bumpe" igjen i morgen. Snakk om ond sirkel...

Om ikke det var nok; hvorfor endrer man prisen i første post når man lurer seg til med en "bump" om ny pris? Det må da være bedre og vise hvor mye man faktisk har redusert for de av oss som har gullfiskhukommelse.

Fortsatt god helg.

Burde vi oppfordre alle som har solgt en klokke til å oppdatere annonsen, uten å legge solgt som nytt innlegg? Irriterende for alle med aktive annonser at den havner under de som er solgt...

Jeg er helt enig dette!
Ikke spesielt innviklet å redigere innlegg.

Dessuten synes jeg det er litt dobbelmoralsk med forumbrukere som drar frem reglene for kjøp og salg (ved for hyppig bumping fra andre) selv bumper i hytt og pine hver gang man skal legge til et nytt bilde.

Reglene har vært diskutert. Bumping hver 7. dag eller ved prisreduksjon. Ellers får man redigere.

Jeg mener dessuten det burde være et par regler til:
1. Prisdiskusjoner skal ikke forekomme i salgstråden. Det kan gjøres per PM.
2. Man selger til førstemann som er villig til å gi prisantydning. Synes det er helt unødvendig med disse budrundene som har begynt å dukke opp her nå. På alle andre klokkeforum er dette vanlig praksis, mens budrunder ikke er lov. Da får man heller sette høyere pris i utgangspunktet. Dette er ikke QXL heller.

Om ikke det var nok; hvorfor endrer man prisen i første post når man lurer seg til med en "bump" om ny pris?

+1
Bumping bør ikke forekomme før en uke har gått uansett prisendring eller ikke.
Innrømmer at jeg har vært litt tidlig ute selv, men anser meg som en angrende synder.:oops:
Er også sterk tilhenger av endring i header når klokken er solgt.
Anser det også som svært nyttig at selger lar prisantydning stå etter salg. Veldig fin måte å få en idé om diverse bruktpriser. Det bør imidlertid ikke være noen forpliktelse.

Litt for mye og unødig "bumping" her til tider ja.
Har solgt en klokke i dag, og la bare til "solgt".

Dette er enkelt og greit, men gir brukere likevel nødvendig informasjon.
Annonsen innhold er ikke redikert.

Oppfordrer brukere til å tenke seg om før det bumpes, eller legges til mer eller mindre sakelige kommentarer i tråden.:p

Selvsagt enig i at Solgt-bumping er unødvendig, har aldri forstått poenget.

Oppfordrer også til å drite i å komme med vissvass-kommentarer i salgstråder. Synes det burde være mulig å diskutere/stille spørsmål i salgstråder (med mindre selger gir uttrykk for at det ikke er ønskelig), men når det bare blir tull eller personlige meninger om utseende, kvalitet, pris eller andre attributter kan du ta det på PM eller ikke i det hele tatt.

Krille: Helt enig med "kommentarer", vi har fått et voldsomt volum på innlegg f.t. og det er bra, men...

Av en eller annen grunn(mulig jeg er en syk kontrollfreak) synes jeg det er greit at klokker som er solgt kommer opp på "Nye innlegg" lista. Så klart TRENGER jeg ikke den informasjonen, men jeg synes den er "fin" å ha. Men om ingen andre er enige med meg, så får jeg ta meg bryet med å trykke meg gjennom "Kjøp og salg" manuelt.

Anbefaler også alle som har solgt en klokke å sende Mogens en PM og informere om dette:)

Oppfordrer også til å drite i å komme med vissvass-kommentarer i salgstråder. Synes det burde være mulig å diskutere/stille spørsmål i salgstråder (med mindre selger gir uttrykk for at det ikke er ønskelig), men når det bare blir tull eller personlige meninger om utseende, kvalitet, pris eller andre attributter kan du ta det på PM eller ikke i det hele tatt.

Jeg føler for å sitere meg selv og bumpe denne litt. Det er neppe noen som er uenig i følgende: med mindre selger har spurt, drit i å komme med personlige meninger om salgsobjektet i salgstråder!

Om noen helt nye brukere vil komme til Tidssonen og forsøke å selge en klokke, synes jeg det bør være takhøyde for det, uavhengig av dine eller andres personlige meninger om den aktuelle klokken eller merket. Usaklige innlegg i salgstråder fremmer bare inntrykk av Tidssonen som et elitist-forum med nesa i sky som ikke vil ha noe med vanlige folks klokker å gjøre. Det bidrar i alle fall ikke til rekruttering av evt nyfrelste.

Jeg har også meninger i bøtter og spann om både ur, merker og annet, men jeg holder det til det vanlige diskusjonsforumet.

Jeg føler for å sitere meg selv og bumpe denne litt. Det er neppe noen som er uenig i følgende: med mindre selger har spurt, drit i å komme med personlige meninger om salgsobjektet i salgstråder!

Om noen helt nye brukere vil komme til Tidssonen og forsøke å selge en klokke, synes jeg det bør være takhøyde for det, uavhengig av dine eller andres personlige meninger om den aktuelle klokken eller merket. Usaklige innlegg i salgstråder fremmer bare inntrykk av Tidssonen som et elitist-forum med nesa i sky som ikke vil ha noe med vanlige folks klokker å gjøre. Det bidrar i alle fall ikke til rekruttering av avt nyfrelste.

Jeg har også meninger i bøtter og spann om både ur, merker og annet, men jeg holder det til det vanlige diskusjonsforumet.

+1

Om man tror at en klokke kan bli vanskelig å selge på TS, kan man sende selger en pm og informere om dette, gjerne med en saklig begrunnelse. Å poste i salgstråden gjør naturligvis klokken vanskligere å selge.

... Usaklige innlegg i salgstråder fremmer bare inntrykk av Tidssonen som et elitist-forum med nesa i sky som ikke vil ha noe med vanlige folks klokker å gjøre. Det bidrar i alle fall ikke til rekruttering av avt nyfrelste. ...

Takk krille, her påpeker du noe jeg tror de fleste som allerede er "inne i varmen" kan ha godt av å bli minnet på fra tid til annen. :)

Jeg er helt enig med Krille her! I utgangspunktet bør all posting i salgstråder unngås, med mindre det er spørsmål for allmen interesse eller andre årsaker som gjør at det angår flere enn evt kjøper og selger.

Dessverre tror jeg at jeg er (helt eller delvis) utløsende årsak til at Krille valgte å "minne" oss på dette. Jeg klarte ikke å motstå fristelsen til å poste et flåsete innlegg i en salgstråd i går, og det var slett "netikette", rett og slett.

Så til Hawkii, jeg beklager så mye. Min post er slettet, og jeg vil ønske deg velkommen til forumet og lykke til med salget av klokken!

Når diskusjonen først er i gang vil jeg nevne noe som delvis er relatert. Jeg synes det er meget bra at vi hjelper hverandre med å minne om forumreglene, men jeg synes også forumpolitiet i enkelte tilfeller kan moderere seg litt. Ikke bare i forhold til bumping, men også "quoting" og andre mer eller mindre uviktige ting. Blir det et for stort fokus på dette vil det ikke bare kunne bidra til at nye forummedlemmer ikke får noen varm velkomst, det vil også kunne senke den generelt gode stemningen her og heve terskelen for å delta i trådene. Når det er sagt er jeg for 7-dagersregelen på salgspostene:) God jul!

Interessant å lese tankene deres rundt regler for kjøp og salg.

Selv mener jeg at den kanskje beste løsningen er å låse muligheten til innlegg fra andre enn selger, samt droppe funksjonen som gjør at meldingene flyttes opp når tråden "bumpes". Forumet har en utmerket søkefunksjon, og kommunikasjon mellom selger og potensiell kjøper kan tas utenfor øynene til allmennheten via PM eller epost. Med andre ord vil slike endringer gjøre forumet mer som et ordinært rubrikkmarked ala Finn.no.

Har lyst til å teste ut hvordan noe slik spiller seg ut i praksis, og kommer til å gjøre disse endringene i løpet av julen.