Dagens middag

Dagens torskemiddag ble så vellykket at den bør deles her. Dessverre kom jeg først på å ta bilde av maten ved tredje porsjon, så det bildet ble lite apetittlig. Jeg lar derfor Trine stå for illustrasjonen:

IMG_3062.jpg


Trines Matblogg er jevnlig leverandør av oppskrifter til vårt kjøkken (disse matbloggerne "låner" fra hverandre i vilden sky så det er ikke nødvendigvis hun som er kilden til denne retten). Og jeg kan virkelig anbefale Ovnsbakt torsk med nøttelokk, søtpotetmos og soyasmør. Vi valgte asparges i stedet for aspargesbønner. Jeg synes innimellom at søtpotet kan bli, nettopp, for søtt, men kombinasjonen med torsk var nydelig.

Dette spicy soyasmøret satte en fantastisk, salt spiss på retten, og det viste seg at dagens ikke veldig tørre hvite var et ypperlig følge. Denne retten skal gjentas, da med samme hvitvin (den er pent priset på Gardermoen ankomst).

2013-08-18182420_zps4062fa31.jpg
 
Idag har Nogawa-San preparet og servert middagen. Jeg har tidliger hørt og lest at Alex Sushi har blitt kåret til den beste sushirestauranten utenfor japan. Jeg skal ikke lege skjul på at Alex er godt. Alex er ekstremt godt! MEN, middagen idag var noe helt annet. Sushi i Japan blir gjerne servert på en restaurant hvor det er plass til maks 10 mennesker. Da holder man volumet på fisken nede, noe som gjør at man får fersk fisk så ofte som mulig.

Idag har jeg vært på en slik restaurant i Singapore. 12 plasser rundt "baren" og med 3 karer bak den. Nogawa-San var den første sushikokken i Singapore og han startet opp for 43 år siden. De 2 andre er hans lærlinger.

Han lagde sushi bit for bit til man sa stopp. Veldig mye bra, og noe som ikke var helt like bra. Silderogn med nyre var ikke akkurat min favoritt. Det var dog ekstremt spennende å oppleve sushi på*Japansk vis, og ikke på den metoden vi er vandt til hjemme i Norge. Det er også veldig kult å se en 66 år gammel kokk jobbe med en kniv han har hatt siden han var 18!

Hvis noen av dere har spist sushi i Japan, eller has sett dokumentaren som heter "Hiro dreams of sushi" så forstår dere hva jeg prater om.

Slenger ved ett bilder av Nogawa-San!
1185234_10200327083852924_1689828435_n_zpse353bf0e.jpg
 
Svinekult @Golfballen !!
Eneste som kunde overgått det er vel Nyotaimori (eller Nantaimori for den som skulle ha den leggningen) ... for å få det helt Yakuza-style :)

Linken bør med fordel IKKE følges på jobb-maskiner.
 
Redigert av en moderator:
Til japan/asia må man nok komme seg en gang å spise skikkelig sushi ja! Men jeg fikk smakt på mye godt på Taste of Oslo også på fredag. Var der sammen med to venner og vi kjøpte mat fra alle restaurantene. Favorittene var nok tunfisk i trøffel-soyasaus og laks med yuzu-misodressing fra Hanami og Nordisk rørt tatar, ramsløk & pommes frites fra Lille B

20130830_193626.jpg
 
Fredagsmat.
C93EC218-835A-4EAC-A955-0B81D6F852A1-5017-000003BDA14BA513_zps4276ca2a.jpg

Potet kokt med natron, hjemmelaget gordon ramseys hamburgerdressing med dijon, og en personlig twist, med bittelitt vanilje i.
Hjemmelagde hamburgere med 1 fed hvitløk pr 100 gr. Finhakket. 1 rød chilli fordelt på 480 gr.
Hamburgerbrød fra Max, funfact ang. Burger. Dropp øverste brødet og det blir lavkarbo!

Nam. Nå fotball, etterpå film:)
 
@TomB du koker hele poteter eller båter med 1 ts natron pr 5 liter vann. Potetbåtene koker du i fem minutter.
Hell av, og få de i langpanne med olje over og under. Snu halvveis i steketiden ca 30 min på 210 grader midt i ovnen på varmluft.
Resultat er perfekte sprø poteter som er myke og gode inni.

Effekten av natron er at det gir potetene mye mer tekstur utenpå, dette påvirker ikke smak, men gjør at oljen fester betydelig bedre på potene og du får den ønskede konsistens.

Det skal sies at jeg stekte potetene akkurat litt for lenge idag, men det ble godt lell.

Regner med bilde av en rett med potetbåter imorgen;)
 
Redigert av en moderator:
@Entropy Jeg bruker å riste de lett i kjelen med lokket på. Regner med det gir ca samme effekt. Blir litt ru utenpå slik at oljen fester seg og potetene får en sprø skorpe mens de er myke inni. :)
 
Redigert av en moderator:
@TomB helt sikkert flere veier til rom ja:) jeg har bare lest på diverse trendy oppskrifter i tillegg til å få det servert av flinke folk.
Du får teste en dag og gi tilbakemelding om det er noen forskjell!
 
Redigert av en moderator:
Strengt tatt heter det "få fruen til å prøve det en dag" :) Men prøves skal det! Tilbakemelding kommer.
 
Beg to differ. Kjøtt er grillmat, poteter er tilbehør. Viktig tilbehør, men like fullt tilbehør :) Hvor mange menn har ikke tatt æren for store festmåltid gjennom sommersesongen uten å ha gjort annet enn å snu kjøttet mens fruen har laget salaten, poteten, dressingen, brødet, pyntet bordet osv :)
 
Jeg legger på, observerer og snur kjøttet. Til det tar jeg på forkle og kokkehatt på terassen. Det andre blir bare "fikset" av kona. (Det enkle)