Mye spennende på Aker Brygge i dag. Plukket med meg en del til kjelleren, bl.a. hyggelig priset Chateau Montelena og André Clouet Dream Vintage. Ble også med en Vina Valoria 1982. Denne skal drikkes til godt kjøtt ved første anledning.
Er det slik at alt må hentes?Kunne gjerne tenkt meg å kjøpe en -82 berre for å teste eigen årgang:Mye spennende på Aker Brygge i dag. Plukket med meg en del til kjelleren, bl.a. hyggelig priset Chateau Montelena og André Clouet Dream Vintage. Ble også med en Vina Valoria 1982. Denne skal drikkes til godt kjøtt ved første anledning.
Er det slik at alt må hentes?Kunne gjerne tenkt meg å kjøpe en -82 berre for å teste eigen årgang:
Kan du sende meg link?Godt spørsmål. Det som er i butikk må hentes, men denne kan nok fås pr. post også. Mystisk nok står den som 1987 på nettsidene, men kan bekrefte at det er 1982 som ligger på både Aker Brygge og Liertoppen. For øvrig bilde av 1982 på nettsidene (som er oppført som 1987)…. Ville kjørt en bestilling og prøvd.
Kona er litt i samme båt. Det endret seg da vi fikk tak i noen flasker med 1996 Charles Heidsieck. Mitt triks nå er å finne flasker med hovedvekt av PN og PM, som gjerne har ligget lenge på bunnfall. Rik munnfølelse og gjærbakst er innertier hos begge to. Drukket mye champis til hjemmelaget crispy duck, ellers går det mest som aperitif her hjemmeFrøkna har god smak, og jeg er strålende fornøyd med at hun er både klokke- og vininteressert, meeen, hun liker ikke champagne! Altså, hun synes det er ‘greit’ å drikke i høytidelige sammenhenger, men hvis hun liker det, er det gjerne med litt høyt sukkerinnhold for min smak (10-15 g/l) - noen tips til triks i ludo eller kombinasjoner av champis/mat jeg ikke har tenkt på? Drukner sorgen med fotballørdag og Un Jour de 1911.
Vis vedlegg 282782
Kona er litt i samme båt. Det endret seg da vi fikk tak i noen flasker med 1996 Charles Heidsieck. Mitt triks nå er å finne flasker med hovedvekt av PN og PM, som gjerne har ligget lenge på bunnfall. Rik munnfølelse og gjærbakst er innertier hos begge to. Drukket mye champis til hjemmelaget crispy duck, ellers går det mest som aperitif her hjemme
Frøkna har god smak, og jeg er strålende fornøyd med at hun er både klokke- og vininteressert, meeen, hun liker ikke champagne! Altså, hun synes det er ‘greit’ å drikke i høytidelige sammenhenger, men hvis hun liker det, er det gjerne med litt høyt sukkerinnhold for min smak (10-15 g/l) - noen tips til triks i ludo eller kombinasjoner av champis/mat jeg ikke har tenkt på? Drukner sorgen med fotballørdag og Un Jour de 1911.
Vis vedlegg 282782
Takk Golfers, ikke uventet leverer du en god og konstruktiv tilbakemelding, setter pris på det. Hadde egentlig tenkt motsatt siden hun (etterhvert) har blitt så glad i Chardonnay, men dette må testes ut.
Det er et godt poeng du kommer med og jeg er litt overrasket over mine preferanser selv. Jeg elsker Chardonnay, men synes Blanc de Blancs blir for mye syre
Drakk Coutelas for første gang i går, og den ga mersmak.Champagne og sushi er en sikker vinner hos oss.
Støtter @Golfballen sitt forslag om lang tid på bunnfall.
Typisk R.D., D.T, etc, men disse kommer ofte med en heftig prislapp.
Ellers er jo 1911 en relativt fyldig vin som hun burde like?
Kanskje prøve med en rosé?
A.D. Coutelas og Camille Savès 2012 i "budsjett-klassen".
Cristian Senez 2002, alternativt 2000 har fine modne toner.
Eller Bollinger R.D. hvis du vil gå all in.
Nope, men det skal testesMen ofte er BdB perfekte kandidater for langtidslagring
Har du prøvd å dekantere Champagne?
Drakk Coutelas for første gang i går, og den ga mersmak.
Nope, men det skal testes
Drakk Egly-Ouet forrige helg selv. En av de beste champisene jeg noen sinne har drukket!Jeg må si at ut ifra min erfaring, så er Coutelas og André Clouet definitivt det som gir enormt mye for penga. Alltid en glede med disse.
Drakk Egly-Ouriet her om dagen. Det var også en herlig opplevelse, men så koster den også 900 kroner. Dagen etter drakk vi Clouet rosé. Ren glede, men langt rimeligere pris. Uten sammenlikning for øvrig.