Dagens vin

Fra stoppet vi gjorde der i sommer. Høy Steinerskolefaktor. Fikk hilst på marsvinet deres også. Om det blir elektrisk europatur neste år også må den bli vesentlig kortere, men høydepunktene fra årets tur ligger tett: Mosel-Champagne-Burgund-Jura. Dessverre litt omvei bort til Østerrike, men det frister med nytt besøk.



 
Dagens pol fangst.

Mildt sagt fornøyd med 05 dom perignon
Synd jeg er offshore nyttår. Får vel poppe de i 2025

Og 06 dom perignon på vei i posten


jrvsdA9.jpg


ITMby9x.jpg

Qac91Z1.jpg

UYRwqsA.jpg
 
Denne er fra i går. Elsket og hatet, mest sistnevnte tror jeg, men vi elsker den her i huset. Hvordan kan noter av aceton, fusel, svovel og overmodne epler bli så godt? Den er i alle fall ulik det meste annet og dessverre ikke tilgjengelig lenger. I følge onde tunger noe hvem som helst kunne kokt sammen i kjelleren, men faktisk laget på champagnemetoden blant epletrærne i Balestrand. Fikk heldigvis raidet de siste polene som hadde den i fjor, så vi har et lite lager :) Satt som et skudd til Stange-kylling med appelsinsaus.

 
  • Liker
Reaksjoner: ProfessorPangloss
En smørmyk Zinfandel til indrefilet (Jæren) som lå 10 dager over holdbarhetsdatoen. Herlig kombinasjon. :)

Zinfandel er - om mulig - min favorittdrue til slik mat.

Resten av flaska går til pastasalat i morgen.

tumblr_nxu1g3EORF1uqyygto1_1280.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Var hos söta bror og handlet noen flasker kvalitetsskumpa:
5471661E-AA6F-4A5E-BB4A-E7C99A607480_zpsykzza1at.jpg

Champagnekjennere vil nok bemerke seg flaskene til høyre. "Jacques Selosse" er en av de mest sjeldne og ettertraktede produsentene på markedet med en årlig produksjon på kun 57.000 flasker. Til sammenlikning produseres det 26 millioner av industrivinen Moët & Chandon...
 
Hatt gleden av følgende den siste tiden (julen).
Domaine st sebastien - banyuis 2010
Saracco - Moscato D'asti 2015
schloss johannosberger - 2011 reising spätlese
Campo viejo rioja - grand reserva 2009
Banfi chianti classico - 2011
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Gitt vekk for vin av den kvaliteten! Jeg har kjøpt noen flasker på Park Hotell (Voss). Han har alle NV, og til meget sympatiske priser!
 
Ostesmaking? Du/dere fant ikke noen mer interessante oster? ;)

Ha ha ha. Er vareprøver fra Olaf Lorentzen som skulle testes. Så måtte dessverre spise de opp. Brien smakte nesten ikke Brie i det hele tatt. Å den smakte nesten bare hvitløk. Godt vi har noe mer spennende som er betalt av egen lomme.