Dagens vin

Støttes. Zalto er uovertruffen i min bok. Var/er forsåvidt fornøyd med Riedel, men synes de syltynne glassene fra Zalto gir en bedre munnfølelse og kontakt med vinen.
Mye skryt av Zalto her, nå er det universalglass på vei til meg:)
Hva foretrekker dere når det skal drikkes (smakes/nytes) Champagne; champagneglass eller moderate hvitvinsglass?

Hva foretrekker dere når det skal drikkes (smakes/nytes) Champagne; champagneglass eller moderate hvitvinsglass?

For å være helt ærlig så liker jeg best å drikke moden champagne av universalglassene. Men NV fungere helt utmerket i Zalto sine egne chamapagneglass. Tror det handler like mye om egne preferanser og hva slags champagne som skal nytes.

Jeg har både Riedel sine "standard" champagne glass (Vinum Cuvee Prestige) og Veritas Champagne Wine Glass. Foretrekker helt klar sistnevnte til champagner med noen år på baken, når jeg drikker champagne til mat og når jeg koser meg med en flaske champagne. De vanlige glassene fungerer helt utmerket til aperitif osv.
B714BE3A-936F-44D5-AC72-26A1698A854B.jpeg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Edzilla
Er nok som Edzilla nevner en smakssak, men min favoritt er å drikke Champagne fra et glass som er formet slik:
1582577627576.jpeg

Dagens vinkjøp:

Hirsch San Andreas Fault Pinot Noir 2016
Cavallotto Barolo Bricco Boschis 2015
Fontodi Chianti Classico 2016

Dagens kjøp: Rocca di Castagnoli Chiant Classico. Første gang jeg har kjøpt en halvflaske rødvin til annet enn å trekke kjøtt eller lage saus. Men dette Zalto-glasset kom i dag, og må prøves. Uten en debatt hjemme om å drikke en hel flaske vin på en tirsdag.
20F1D002-2D5D-4435-8148-2316CBF472B9.jpeg

Vi hadde en 2015 Gamay med som vanlig andebryst med plomme saus, asparges, selleri puré, stekt sopp og roast potatoes stekt i andefett.
Vinen var forseglet med voks. Jeg måtte snu flasken og sette 5mm of toppen i en kopp med varmt vann i et par sekunder og så tørke av vannet. Sett vinopptrekkeren i korken gjennom voksen, sett flasken på gulvet dra ut korken halvveis. Ta av voksen som er løs og tørk rundt flaskekanten, sett flasken på gulvet igjen og dra korken rett opp.
( hvis det er bunnfall i flasken vil jeg la vinen stå med vinopptrekkeren i korken med korken halvveis ut fra flasken i 1 dag ca)
Mange mener vinen skal luftes 20-30 min, men jeg gjør det litt annerledes. Jeg tar en kjølig og ren tom vinflaske og tømmer ½ flasken i den og tilbake i den orginale flasken, dette for å få frem de ferske fruktige aromaene og acidity. Server den i glass som passer, mellom 13-15 grader. Den har lite tannin som du blir tørr i munnen av, med acidity blir det omvent.
Lukt: fruity floral bouquet, organic.
Smak: fruity medium acidity light bitterness med en lang finish.
IMG_20200222_171751.jpg
IMG_20200222_204238.jpg
IMG_20200222_172635.jpg
IMG_20200223_101521.jpg

Vi hadde en 2015 Gamay med som vanlig andebryst med plomme saus, asparges, selleri puré, stekt sopp og roast potatoes stekt i andefett.
Vinen var forseglet med voks. Jeg måtte snu flasken og sette 5mm of toppen i en kopp med varmt vann i et par sekunder og så tørke av vannet. Sett vinopptrekkeren i korken gjennom voksen, sett flasken på gulvet dra ut korken halvveis. Ta av voksen som er løs og tørk rundt flaskekanten, sett flasken på gulvet igjen og dra korken rett opp.
( hvis det er bunnfall i flasken vil jeg la vinen stå med vinopptrekkeren i korken med korken halvveis ut fra flasken i 1 dag ca)
Mange mener vinen skal luftes 20-30 min, men jeg gjør det litt annerledes. Jeg tar en kjølig og ren tom vinflaske og tømmer ½ flasken i den og tilbake i den orginale flasken, dette for å få frem de ferske fruktige aromaene og acidity. Server den i glass som passer, mellom 13-15 grader. Den har lite tannin som du blir tørr i munnen av, med acidity blir det omvent.
Lukt: fruity floral bouquet, organic.
Smak: fruity medium acidity light bitterness med en lang finish.Vis vedlegg 183820Vis vedlegg 183821Vis vedlegg 183823Vis vedlegg 183824
Nice. Thillardon er blant mine topp 4 favorittprodusenter i Beaujolais. (Sammen med Foillard, J-P Thevenet og Lapierre.)

• Liker
Reaksjoner: sunshine