Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Pen - meget pen - 5512 fra 1961: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=370865

5512-1.jpg

Fin den, men jeg synes kassen så mistenkelig fin ut. Uten å vite bedre gjetter jeg på at den er sveiset opp.

Redigert av en moderator:
Den teknikken burde egentlig RSC o.l. benytte fremfor polering. :) Med det er jo en annen sak.

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter å kjøpe ei klokke som var restaurert til original "metalltilstand" - i prinsippet. Ulempen er selvfølgelig at det vil se snodig ut med en "som ny" kasse og annet ikke er det. Lenka kan jo selvsagt fikses også - og det er forsåvidt også kun positivt. Men urskive, tritium / radium, visere med korrosjon, etc i ei klokke med ny kasse og lenke = ubalansert.

Redigert:
@Skovdahl

I korte trekk er det vel at man benytter lasersveising (i tillegg til eldre metoder) for å restaurere/pynte på gamle kasser.
Mange har vel ment at dette er sannsynligvis mer utbredt enn mange tror (og har anklaget kjente dealere av eldre Rolex for dette, og deretter fremstille eldre Rolex som NOS).

Eksempel:
530px-Rolex-1680-case-02.jpg

"A Rolex 1680 case before laser welding, after welding and after refinishing"

Lasersveising er i mine øyne en uting, dette framstiller kassen som "Mint-upolert" og krever en betydelig høyere pris enn hva som legges i restaureringen (les svindel) Man kan avsløre dette ved å kontrollere den markante slipte kanten og se avstand til lug-hols. Med et solid forstørrelsesglass kan man også se overgangen fra orginal/sveis i strukturen på metallet. Originalt er i mine øyne alltid bedre enn alt annet som kan utgi seg for originalt uansett hvor "vakkert" det er. Buy the seller - not the watch ( særlig fra østen)
Tom

Redigert av en moderator:
Det som er bemerkelsesverdig er at jeg kjenner til i hvert fall en internasjonalt anerkjent selger av vintage Rolex som reiser flere ganger i året til Hong Kong og kommer tilbake med diverse saker han så fyller hjemmesiden sin med. Jeg har stilt spørsmålet før, og stiller det igjen... Hva skjer egentlig i østen...:confused:

En utømmelig kilde til flotte ur? Det er merkelig......

Det som er bemerkelsesverdig er at jeg kjenner til i hvert fall en internasjonalt anerkjent selger av vintage Rolex som reiser flere ganger i året til Hong Kong og kommer tilbake med diverse saker han så fyller hjemmesiden sin med. Jeg har stilt spørsmålet før, og stiller det igjen... Hva skjer egentlig i østen...:confused:

En utømmelig kilde til flotte ur? Det er merkelig......

NotaBene ?