Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Gjør hjemmeleksa først... :)

Risikoen er håndterbar. Hvis man gidder. :)

Hvis man gjør grundig research før man handler, er ikke Ebay så veldig farlig. Handler man først, og googler etterpå, går man fort i fella....

Men selv respektert forhandlere selger til tider klokker som åpenbart er fake eller franken uten å bry seg om det... samme regel gjelder her.... google, google, research, research......

Gjør man det, skal det mye til for å bli lurt.

Altså, jeg er enig med SpaceCowboy :)


Mvh

Jarl
 
Redigert:
Tanker om denne?

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Ham...456706181?pt=Wristwatches&hash=item4188208285

Liker disse vintage Hamilton kronografene med Valjoux 7730 og panda-dial, men har aldri fulgt med på hvordan de har vært priset.
Ikke så mange jeg ser av de heller forsåvidt.


Disse seint 60-talls Heuer-produserte krono-ene fra Hamilton er jeg veldig svak for. Nydelige pandaer til en veldig ok pris (som regel en brøkdel av det du betaler for en tilsvarende Heuer). Den du viser til her er original bortsett fra krona, det er en generisk replacement.

Tilstanden på skive og visere var jo veldig bra, kassen likeså.

Siden du kjenner til disse, har du kanskje lest denne artikkelen på Worn & Wound?
 
Den er veldig fin, jeg har også lagt merke til denne. Det er et meget pent eksemplar.

Men når prisen bikker $ 1.000 kan du finne en Heuer-utgave til samme pris hvis du er litt tålmodig. Disse poor-mans Heuers er bygd på economy-modellene til Heuer, og kan ofte kjøpes til en pris på rundt det samme som denne Hamilton.

Det er mulig å kjøpe poor-mans Heuer til vesentlig lavere pris enn denne. Jeg har kjøpt to i år, en Clebar og en Hamilton. Begge med panda dial og begge kostet under $ 300 ;)

Begge krevde bittelitt småfix. Hadde ripete glass osv. Lett å fikse. Så det er mulig å gjøre kupp, men det blir stadig vanskeligere nå som prisen på Heuer bare stiger og stiger....

Jarl
Www.classicheuers.blogspot.com
 
Har lest en del på de ja, og det er i hovedsak denne Hamilton-modellen og et par andre varianter i tillegg til Tradition-chronoen som vekket interesse. Lette en stund etter jeg leste W&W-artikkelen, men fant aldri noe.

Chrono-matic med panda-dial og svart tachymeter-skala er jo bare rålekker.
1712__350x0_hamilton-chronomatic-bracelet-1.jpg


Blir ikke feil med tre subdials heller. Denne ble tilsynelatende solgt på WUS for $1290

1291519d1385231438-fs-hamilton-poor-mans-carrera-chronograph-hamilton_7736_1a.jpg



Men den lenken, er den virkelig original? Ser jo ut som den passer som kne i hanske.

Så konklusjonen er at den ser bra ut men overpriset? Den vipper nok over 10 lapper til slutt.

---
Edit:

HJELPES denne var raff! Men til prisen kan man nok få mye annet snop også.
http://www.ebay.com/itm/Fully-Servi...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item1e926c6cf9
 
Redigert:
Man må alltid ta høyde for service når man vurderer disse. En krono-service kan fort komme på en 4-5.000 minimum, hvis man ikke er DIY som @Jarl f. og andre. :)

Det betyr at en ny-servet fort kan bety en relativt høy pris, gitt prisklassen vi snakker om her.
 
Breitling Top Time, ref. 2002 fra 1967

Det ligger en korrekt Top Time på eBay akkurat nå, inkl. importpapirer og instruksjonsbok. Boksen og det andre er muligens anskaffet på et seinere tidspunkt. Uansett: Pent eksemplar og sjelden vare.

Dårlige bilder fra selger:

$_57.JPG


Alt under GBP 1500 er ok her, muligens den går for mer da det medfølger papirer som kan knyttes til klokka.

36mm, Valjoux 7730.
 
Skal kjøpe meg en vintage klokke nå, rundt 3000,- noen tips å få? Ser på Seiko 6138-8020 Panda-dial (3600), liker den godt, men hvilke andre vintageklokker kan man finne til rundt den prisen? :)
 
Litt mer representative bilder:

8422251247_f874bf7f62_c.jpg


8427278757_62ee7152a6_c.jpg


Mitt eksemplar. :)

Så vidt jeg kan bedømme er den på eBay i tilsvarende stand.
 
Redigert:
Skal kjøpe meg en vintage klokke nå, rundt 3000,- noen tips å få? Ser på Seiko 6138-8020 Panda-dial (3600), liker den godt, men hvilke andre vintageklokker kan man finne til rundt den prisen? :)

Tidlige Seiko-dykkere er lekre (og attraktive i markedet). Her er en artikkel om 6105, en personlig favoritt, gjort kjent bl.a. gjennom filmen Apocalypse Now!

SEIKO_6105_DIAL.jpg


Fantastisk skive:

SEIKO_6105_DIAL2.jpg


Fra filmen:

martin%2Bsheen%2Bseiko%2B4.jpg


sheen1.jpg
 
Redigert:
Det ligger en korrekt Top Time på eBay akkurat nå, inkl. importpapirer og instruksjonsbok. Boksen og det andre er muligens anskaffet på et seinere tidspunkt. Uansett: Pent eksemplar og sjelden vare.

Dårlige bilder fra selger:

http://i.ebayimg.com/00/s/MTQ2NVgxNTM3/z/qCcAAOSwY45UMXsi/$_57.JPG

Alt under GBP 1500 er ok her, muligens den går for mer da det medfølger papirer som kan knyttes til klokka.

36mm, Valjoux 7730.[/QUOTE]
Trukket.. :(

Har også denne på watch-list:
[url]http://www.ebay.com/itm/291258382099?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT[/url]
 

Ja, det skjedde akkurat nå gitt....

Tror selger først etter å ha sett antall "watchers" forstår hva han sitter på. Vel, vi får se om den re-listes.

EDIT: Har også sett den ref. 815 som du viser til der. Problemet med den er den skadde skiva. På dress-klokker betyr slik "patinering" en del, IMHO. Ellers er det en korrekt 815.
 
Redigert:
Der tror jeg noen kan gjøre et kupp. Den trenger kun en shine og en service, så kommer den til å se fantastisk ut.

@SpaceCowboy ser det ut som det er en skade på den ene lugsen (øret)?
Et stykke ut i bildeserien, der man ser urkassen bakfra, kan det se ut som det er et krater på øret.
(men det kan også være møkk)
 
Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy ser det ut som det er en skade på den ene lugsen (øret)?
Et stykke ut i bildeserien, der man ser urkassen bakfra, kan det se ut som det er et krater på øret.
(men det kan også være møkk)

Det ser ut som merker etter ende-ledd fra ei lenke. Tror nok det er møkk ja, men sikkert også litt slitasje. Ikke mer enn å forvente gitt klokkas alder, IMHO.
 
Redigert av en moderator: