Aldri eid vintage, men vurderer å gå til anskaffelse av et ur til dressbruk. Hva synes dere om disse?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=67918394&searchclickthrough=true
Regner med at du med "synes" mener her en vurdering rundt samlerverdi og originalitet.
Alle Constellation og Seamastere fra hhv. 50- og 60-tallet trenger en god "due diligence". Og det er ganske vanskelig, fordi det var mye som skjedde og det er lett å avskrive genuine eksemplarer som franken (se eksempel ovenfor). For at jeg selv ikke skal bruke tid på akkurat dette (du kan gjøre det selv ), ville jeg ha (dobbelt)sjekket følgende:
- Er skiva en re-dial? Tipper at 90% av skivene på svarte pie pans er re-diala. Sjekk ift MOY osv.
- 168.005 og urverk fra 1958/59? Dette er for tidlig for 168.005 som ble lansert i 1962 å vidt jeg vet
- Krona er feil, det er i alle fall sikkert (skal være en ti-kantet krone)
Her også må man dobbeltsjekke følgende:
- Er kassen virkelig 18k? Så vidt jeg vet skal alle Constellations som er 18k også ha 18k baklokk, er lokket stål er det som regel gull-på-stål eller 14k kasse
- Stiller spørsmålstegn ved skiva også, den har luminova ser det ut som (event. tritium) og den er kun merket SWISS MADE og ikke T SWISS MADE T. Re-dial? Temmelig sikker på at det er det.
Personlig hadde jeg nok latt denne også gå dessverre.
Må ellers få reklamert for Desmond sin site her, her har du alt du trenger å vite om Constellations. For at man skal være sikker kan det være lurt å bruke litt tid her før man kjøper en vintage Constellation. Bare å lese seg opp.
@braanaas, @JEF, noen kommentarer her?