Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Redigert:
Tack för svar @adamskater. Ja, har sett Fratello artikeln. Den han beskriver borde egentligen vara mer eftertraktad än den jag länkar till, vilket ju indikerar att EUR 7200 kanske är lite högt. Samtidigt så är priset rimligt i relation till vintageheuer - som visserligen det också är en mer eftertraktad modell. Mitt problem är att jag hittat väldigt lite om pris på första generationen av 2446c...
 
@NilsOT - er det forskjellige generasjoner på den jeg linket hos Vintage Heuer og den fra B&S?

Hadde også trodd at Bulang&Son jevnt over operer med et pris som er noe høyt,
men ser til sammenligning at han fører en AP RO Offshore Safari €12800 (ligger også på Chrono 24 der den er den rimeligst prisede)
 
@NilsOT - er det forskjellige generasjoner på den jeg linket hos Vintage Heuer og den fra B&S?

Hadde også trodd at Bulang&Son jevnt over operer med et pris som er noe høyt,
men ser til sammenligning at han fører en AP RO Offshore Safari €12800 (ligger også på Chrono 24 der den er den rimeligst prisede)

Ja, den på vintageheuer är modellen med screwback - alltså 2446. Den Bulang har är en 2446c.
 
Var ikke denne billig? Omega SM300 fra 1971

finn.no/65165560

Ellers har Kaplans Omega-spesial om 11 dager :)

Tror det ble nevnt i en annen tråd at det var flere ting med den SM300'n som ikke stemte helt. Sikkert derfor den ligger ute fortsatt også, i tillegg til at den er i Sverige, som jo kompliserer ting.
 
Kaplans er et auksjonshus, så med mindre eierne av uret har servet det. Så er det nok ikke servet nei.
Jeg vil tro det kommer minimum 20% påslag på hammerslag( normalen hos auksjonshus 18-24,5%)
+ 25% norsk moms på kjøpet og hammerslaget, av penger du allerede har betalt nærmere 50% skatt av.
Så da begynner det å bli dyrt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: frj
@frj Auksjonsformen er fysisk klubbauksjon men du kan gi forhåndsbud,
vinner du så betaler du i så fall pris + 20% (provision) + 280 SEK (625 hvis det er en pakke) + 25% MVA i Norge.
Så et ur til 10 000 vil da ende opp på nest en 16 000.

De selges ikke servet. Se følgende fra deres presentasjon:
Kaplans Auktioner garanterar alltid klockans äkthet samt riktigheten i katalogiseringen av den vara du har köpt. Alla klockor säljs i befintligt skick och Kaplans ansvarar inte för klockans gång. Det är omöjligt att veta var i serviceintervallet den aktuella klockan befinner sig och du bör räkna med att klockan är i behov av en service inom kort, om det inte medföljer servicedokumentation.​
 
  • Liker
Reaksjoner: halkla
Ja @NilsOT... Dette med visere. :)

Sannsynligheten for at denne kom med candlestick i 1968 og ikke sword er forsåvidt til stede... Tror jeg må sitere meg selv her: :)

"Man antar at Omega hadde en transisjon mht visere ca. 1965, men som man vet kan Omega ha brukt gamle visere liggende på lager på seinere modeller. Derfor skal man være forsiktig med å kalle ei klokke franken selv om den er fra 1966/1967 og har stav-visere. Ei klokke fra 1963/64 med sverd-visere derimot hadde jeg vært skeptisk til, men trenger nødvendigvis ikke være feil. Igjen: dette er en skjønnsmessig vurdering. Man kan også vurdere patineringen på luminaen og se om disse har eldet nogenlunde likt. Dette vil også være en indikasjon på visere og skive fra samme modell."

Klokka du viser til ville jeg derfor "tatt og følt på" før jeg hadde tatt en avgjørelse. Tilstanden på skiva er veldig bra (og original/ikke re-lumet), bezel likeså. Krona stemmer også. Ikke ofte du ser en så flott vintage SM300. Viserene er bittelitt lysere i patinaen enn skiva dog. Men det er relativt vanlig og kan ha skjedd naturlig, så spørsmålet er om det er så mye at man begynner å tvile. Så igjen: Her ville jeg personlig ha vurdert klokka live før jeg haddee tatt en avgjørelse.

Beklager at jeg ikke kan være mer konkluderende.