Definisjon på high-end

Bordet fanger, Sponon. ;)

mdufourc13.jpg

High end ur er etter min mening ur som enten er et sjeldent merke, en spesiell utgave av et merke eller en spesiell komplikasjon.

F eks vil jeg si at ethvert ur fra JlC, PP, VC eller AP er high end.
Grand Seiko er high end. Men ikke Seiko. Omega er kjempevanskelig å vurdere; alle urene med Omegas egne verk vil falle innenfor (merke, pris, eksklutivitet). Jeg synes alle Rolex ur faller innenfor, når jeg tenker meg om.
Jeg stilte det samme spm på wus om min Chronoswiss Timemaster og fikk et svært unisont svar tilbake om at den absolutt falt innenfor definisjonen på bakgrunn av pris, komplikasjon (24h visning), og eksklusivitet.

Dette gir vel et lite, om dog usammenhengende, bilde av hva jeg tenker om spørsmålet. Som så mye annet blir dette litt subjektivt.:)

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette, men det er jo morsomt å diskutere :)

Kan en "3 hands watch" være en high-end? Ikke i min bok.

Jeg kan faktisk ikke være mer uenig i et utsagn enn dette. Vil du kalle denne "low-end":

39-42-43-03-03b_main-1.jpg

Vis oss heller bildet av klokken du har på vei inn, Sponon, så skal vi bedømme den da ;)
Jeg regner med det er noe snacks fra JlC eller Glashutte, med komplikasjoner :cool:

Det finnes jo de som ikke bryr seg om klokker. Når de får vite at man har betalt 10k ++ for en klokke blir det automatisk high-end i deres øyne. Det er vel en litt flytende grense. :)

Det var da fryktelig så vanskelig dere gjør det. Et "High End" produkt i klokkeverdenen er en klokke som er for dyr til at den vanlige mann i gata vil kjøpe den :p

Frode.

Det var da fryktelig så vanskelig dere gjør det. Et "High End" produkt i klokkeverdenen er en klokke som er for dyr til at den vanlige mann i gata vil kjøpe den :p

Frode.

En brukt seamaster quartz mao? ;)

Frode.
Som en slik? ;)
casio1.jpg

Dette er min mening rundt teamet

Et high-end ur må ha en høy grad av håndtverk og enorm kvalitet i alle ledd. Historie og tradisjon er også en ting som spiller inn, men er ikke et "must" (det er nye merker som produserer ur som kalles "high-end").

Komplikasjoner er mindre viktig, da det finnes masse forskjellige high-end klokker som kun har 2-3 visere uten noe mer. Hadde en "tourbillon" gjort en klokke "high-end" ville tonnevis av kinesiske billigklokker falle under definisjonen. Komplikasjoner er en ting som hever en allerede high-end klokker til høyere og høyere nivåer av luksus.

In-house verk er etter min mening veldig viktig for at et ur skal kunne kalles high-end, men er ikke et definerende element alene. Var det det ville man kunne kalt en Seiko til 150$ high-end.

Føler vel at det må være en blanding av høy menneskelig involvering i produksjonen, høy kvalitet og presisjon, et mer eller mindre in-house drivverk og hvor historie og komplikasjoner kommer som en bonus til slutt. Lekkert design spiller også en rolle, selvfølgelig, men er nok sist i "rangstigen".

Hva trenger dere definisjonen til?
Kan man ikke bare kjøpe klokkene man liker/har råd til og være fornøyd med dét?

;)

For meg er high end eksklusivitet, dvs ikke masseprodusert eller få eksisterende igjen, inhouse, lang historie, utsøkt kvalitet og finish. Men det finnes unntak, som feks har veldig mye av en kategori og lite av de andre.

Feks vil jeg kalle en vintage PN Daytona high end.

Men hva med MilSub? Ikke spes bra finish, men eksklusivitet/få eks. gjør alene at denne faller innenfor hos meg. Den "alminnelige" Rolex-modell faller utenfor.

Mye gråsone-ur sikkert. :)

URL=http://forumbilder.se]
8512012114043f6ff.jpg
[/URL]

Gir ikke denne en god pekepinn på hva som er high-end?

Tabellen er delvis basert på pris. Sannsynligvis gjennomsnittspris for merkene eller for de modellene som står for det meste av omsetningen. Det tas ikke hensyn til diverse diamantbefengte harryklokker. Dvs at de som ligger i toppen av tabellen produserer eksklusive ur med kvaliteter gode nok til at de blir omsatt til vesentlig høyere priser enn de merkene som ligger under streken.

Jeg er ikke helt enig med Frodo når det gjelder Grand Seiko. Til det er det for mange modeller i GS-serien med "vanlige" verk. Om Seiko hadde etablert et eget merkenavn for alle modellene som har Spring Drive verk hadde kanskje dette merket kommet i nest øverste kategori. Eller til og med i kategorien over streken. Enn så lenge leveres disse fantastiske verkene i flere modeller, hvorav enkelte modeller i GS-serien. Husk at Grand Seiko er en modellbeskrivelse på linje med Seamaster, Submariner, Royal Oak osv.

Rolex ligger under streken blant annet fordi volummodellene ikke er kostbare nok. Hadde Rolex priset sine klokker høyere ville de neppe solgt på langt nær så mye som de gjør. Da hadde kanskje urmakerne ved fabrikken fått tid til å være urmakere og sitte krumbøyde over urverkene og finpusse på de siste detaljene. Masseproduksjon og samlebånd ville delvis opphørt og Rolex kunne kanskje vært high-end.

(Her bannes det vel i "kjerka" så det holder, nå får vi se om menigheten reagerer)

:D

Rolex ligger under streken blant annet fordi volummodellene ikke er kostbare nok. Hadde Rolex priset sine klokker høyere ville de neppe solgt på langt nær så mye som de gjør. Da hadde kanskje urmakerne ved fabrikken fått tid til å være urmakere og sitte krumbøyde over urverkene og finpusse på de siste detaljene. Masseproduksjon og samlebånd ville delvis opphørt og Rolex kunne kanskje vært high-end.

Er enig i at de aller fleste modellene til Rolex faller utenfor denne kategorien, men synes at Daytona fortjener sin plass. Cal. 4130 er nok en av de beste chrono-verkene som er blitt laget i nyere tid. Daytona er mye value for money, til og med om du betaler listepris.

Om Rolex hadde solgt like mange klokker om de høynet prisene vet ingen, til og med ikke du :)

Saa dette er altsaa high end?

- Den er ikke masseprodusert, kun 11007 eksemplarer. Mange Lange & S og JLC er vel produsert i atskillig flere eksemplarer?

- Den har in-house verk - saann ca.

- Lang historie

- Utsoekt kvalitet of finish - noen urmakere vil nok hevde dette.

- Og sikkert mange andre kvaliteter

Beklager stavingen. Denne PC-en har engelsk tastatur.

http://www.hodinkee.com/blog/2012/1...-seamaster-limited-edition-james-bond-50.html

Ha ha ha ha ha ha ha hhhhhhh...... pokker, der soelte jeg kaffe paa tastaturet.

Frode.