Callahan
Støttemedlem
Spennende!Personlig damper jeg pinnekjøttet i et juleøl uten for mye bitterhet.
Som rist i bunnen bruker jeg mandelpoteter. Potetene får en fantastisk smak når de serveres sammen med kjøttet. De er salte, faste og "umami" (i mangel på et bedre ord). Til slutt så skjerpes selvfølgelig kjøttet i ovnen under grillelementet.
Jeg tror det var her på forumet jeg plukket opp inspirasjonen sausen jeg har laget de siste årene også. En boks seterrømme, en ause eller to med kraften i pinnekjøttgryta og en spiseskje eller to med mørk sirup. Kokes opp og serveres. Salt og søtt (karamell) om hverandre. Sykt godt til pinnekjøtt og kålrotstappe!
Jeg har brukt Henriettes pinnekjøtt de siste årene og vi har vært veldig fornøyd med det. Når man skal lage opp mot 10 kg pinnekjøtt på julaften, så er kvaliteten bra i forhold til prisen.
Når det gjelder akevitt så slår jeg et slag for Mossespesialteten Morsa. Den akevitten er så god at man ikke tror det er akevitt. Den er så god at selv jenter som hater brunt brennevin liker den! Den er så god at du myser stygt mot alle som forsyner seg en ekstra gang (om du har glemt å kjøpe en flaske ekstra).
Er det noen som har forsøkt å bake kålroten til stappa i ovnen? Jeg har hørt rykter om at det skal gi en mye mer intens og mindre utvannet smak. Jeg har ikke fått testet det selv enda.
Edit: Røkt pinnekjøtt er forresten DJEVELENS VERK (IMO)
Er heller ikke noe på røykt pk.
Hvor lenge ligger potetene som rist? Etter 4 t er det vel neppe mye igjen av dem?