Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Takk for info. Da blir spørsmålet om Inhouse er viktig eller ei. Synes klokka er kul, men det er det jo mye som er :)

Den Speedmaster var skapt av Omega for å erstatte "Moon" utgaven men Nasa nektet den.
"...we know that in February 1969 our US Agent and our Sales Manager paid a visit to the NASA in Houston and proposed the Mark II as an alternative to the already in use and most appreciated "moon watches". This proposal was denied because the Apollo program had tight schedules and that it would have taken too much time to the NASA to get the official approval from the Test Division."

http://www.chronomaddox.com/MarkSeries.html
 
  • Liker
Reaksjoner: Petrus
Den Speedmaster var skapt av Omega for å erstatte "Moon" utgaven men Nasa nektet den.
"...we know that in February 1969 our US Agent and our Sales Manager paid a visit to the NASA in Houston and proposed the Mark II as an alternative to the already in use and most appreciated "moon watches". This proposal was denied because the Apollo program had tight schedules and that it would have taken too much time to the NASA to get the official approval from the Test Division."

http://www.chronomaddox.com/MarkSeries.html
Tøft! Dagens Mark II har jo dato. Mange vil nok mene, og det kanskje med rette, at dette ødelegger en klokke som kunne ha blitt en ny klassiker. Kanskje det. Men det er alltid en ballanse for hva man foretrekker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
image.jpeg
 
Caliber 9300 blir ikke produsert hos Omega, men på en egen avdeling hos ETA i Grenchen. Urverket er utviklet av ETA med enerett for Omega. Inhouse eller ikke...

Det er det. Ingen varemerke som er under en konsern produserer noen urverk selv: de har alle sin produsent eller sin "avdeling".
 
Spørsmål: min Speedmaster med manuelt opptrekk vil ikke trekkes opp - den gir bare motstand. Skjønner at dette er noe som en fagkyndig bør se på, men klokken er ikke ett år gammel engang. Den er brukt forsiktig, er det noe jeg kan ha gjort for å påvirke dette?

Sekundviseren går også innimellom.. Syns dette er veldig rart.

Det er fortsatt international warranty på klokken, skal jeg bare ta med warranty kortet til AD da?

Takker for svar.
 
Redigert:
Spørsmål: min Speedmaster med manuelt opptrekk vil ikke trekkes opp - den gir bare motstand. Skjønner at dette er noe som en fagkyndig bør se på, men klokken er ikke ett år gammel engang. Den er brukt forsiktig, er det noe jeg kan ha gjort for å påvirke dette?

Sekundviseren går også innimellom.. Syns dette er veldig rart.

Det er fortsatt international warranty på klokken, skal jeg bare ta med warranty kortet til AD da?

Takker for svar.

Klokken din fungerer ikke og kan ikke opptrekkes mener du...?
Den har ingen clutch-system på seg og når fjæret er helt opptrukket, kronen stopper.
Og sekundviseren kommer ikke helt på 12 når du gjør en "reset" mener du ?
 
Klokken din fungerer ikke og kan ikke opptrekkes mener du...?
Den har ingen clutch-system på seg og når fjæret er helt opptrukket, kronen stopper.
Og sekundviseren kommer ikke helt på 12 når du gjør en "reset" mener du ?

Det er ikke mulig og trekke opp klokken i det hele tatt. Om jeg prøver kan jeg bare vri litt på kronen og da starter sekundviseren og gå. Denne går da i ca 1 minutt før den stopper igjen. Det er som fjæret dytter den tilbake..
 
Takk for info. Da blir spørsmålet om Inhouse er viktig eller ei. Synes klokka er kul, men det er det jo mye som er :)

Måte rette opp der: 3330 er ETA/Valjoux basert, ikke Piguet( som er 3313).
Disse Valjoux baser er solide greier.
Den 3313 Piguet fikk kritikk når Omega startet med den: men nå er problemene langt vekk...
Takk til Niko for meldingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Petrus og Nikko
Det er ikke mulig og trekke opp klokken i det hele tatt. Om jeg prøver kan jeg bare vri litt på kronen og da starter sekundviseren og gå. Denne går da i ca 1 minutt før den stopper igjen. Det er som fjæret dytter den tilbake..

Har hatt det samme problemet, da var det opptrekket som var defekt. Var ofte ikke mulig å trekke den helt opp, ble bare verre med tiden. Bare å få den til AD eller rett til Swatch Group.
 
Hei!
Er det skrevet noe om den nye 2998 på forumet? Ny her og synes det er litt vrient å orientere meg. Takker for innspill!!
 
Hei!
Er det skrevet noe om den nye 2998 på forumet? Ny her og synes det er litt vrient å orientere meg. Takker for innspill!!

Ikke så mange som har skrevet om den på Tidssonen, bare noen kommentarer etter den ble sluppet på Baselworld, men det er en del interessante tråder på internasjonale forum. Bare å skrive CK2998 i søkestrengen, så får du et fint utvalg:) Bjerke fikk klokken forrige mandag, men jeg fikk først hentet den på lørdag da jeg var på ferie. Er strålende fornøyd og synes, som ved mye annet, at den er langt penere live enn på bilder og reklamavideoer. Se gjerne klokken på unboxing-siden og et par under "Dagens klokke".
 
Ikke så mange som har skrevet om den på Tidssonen, bare noen kommentarer etter den ble sluppet på Baselworld, men det er en del interessante tråder på internasjonale forum. Bare å skrive CK2998 i søkestrengen, så får du et fint utvalg:) Bjerke fikk klokken forrige mandag, men jeg fikk først hentet den på lørdag da jeg var på ferie. Er strålende fornøyd og synes, som ved mye annet, at den er langt penere live enn på bilder og reklamavideoer. Se gjerne klokken på unboxing-siden og et par under "Dagens klokke".
Hei!!
Takk for svar:) Jo, jeg fant den siden i går. Magisk. Gratulerer!! Lurte litt på om den kom fra Bjerke, de selv annonserte ETA november. Luringene!!
Blir spennende å se mottakelsen her på forumet. Jeg liker den godt, kaanskje jeg kunne ønsket meg hesalite på denne.
 
Hei igjen!

Det blir alltid mange forskjellige reaksjoner når man "tukler" med en klassiker. For meg var dette en løp-og-kjøp og jeg er strålende fornøyd med resultatet. Var overrasket da jeg fikk den første fra Bjerke i Nedre Slottsgate da jeg ikke bestilte m/depositum før mid juni... Såvidt meg bekjent har juli/august alltid vært satt som leveringstid.

Jeg var spent på om det ble litt vel mye blått, men det funker over all forventning for meg. Det eneste som kan irritere en smule er sammenligningen med Snoopy. Bortsett fra at begge er 2 av flere limited editions fra Omega med litt særpreg, så er det jo helt forskjellige klokker!! Jeg håper flest mulig kjøper denne for å bruke den og ikke for å spekulere i prisøkning, men det får bli opp til hver enkelt. Jeg ville fx ikke solgt selv om noen smalt det dobbelte på bordet idag...

Jeg må si at de som har bestilt den nye Speedmaster Moonphase fra Basel sannsynligvis har mye å glede seg til. Vet ikke hvor lang køen er der, men jeg hadde bestilt den om jeg ikke hadde fått CK2998 når jeg ser hvor godt det blå funka. Men nå har jo jeg min blå-klokke:)

https://www.omegawatches.com/watches/baselworld2016/speedmaster-moonphase/
 
Angrer av og til litt på at jeg gikk for manual wind moonphase. Den har to pushere; en for dato og en for månefase. Det er ikke den letteste komplikasjonen å stille inn når man ikke har brukt klokken på lenge. Riktignok er dette min eneste klokke, men det får meg til å tenke hva jeg vil gjøre når jeg kjøper meg klokke nr 2 og denne får mindre tid på armen.

Hvor mye ga du for den blå?