Den store fotballtråden!

Slo vel strengt tatt ikke ut de regjerende spanske mesterne (OK, sml om definisjon :)
@Hvalrossen Hehe sant nok, fikk ikke møtt dem i CL, men vi slo Atletico 4 ganger på rad denne sesongen - sist gang i en ren kamp om La Liga tittelen... :)

Nei, for en spinnvill sesong dette har vært, jeg gleder meg allerede noe vannvittig til den neste begynner, med mer magi, herlig stemning og "passion", intriger og feil dommeravgjørelser begge veier, syke mål og enda mer lekker fotball.

I mellomtiden må sommeren nytes, og så er det heldigvis interessante ting som Copa America, presidentvalget, overgangsvinduet og norsk fotball å følge med på i mellomtiden. :)

Pogba enorm han i mine auge då?

Pirlo som skuffa mest.

Fortjent, men Juventus gav kamp heile vegen....!

Enig i det du sier her @Oddemann, Barca skapte mest sjanser, spilte best fotball og vant fortjent, men Juventus var uten tvil verdig finaleplassen. De er på vei opp nå, har for eksempel nettopp signert Argentinske Paulo Dybala fra Palermo, som er et gigantisk talent, og om de selger Pogba har de penger i lommen til å kunne bygge videre. Håper resten av storlagene i Italia kan følge etter, det er trist at gamle kjemper som Milan ikke er på topp lengre.

Pogba var forresten veldig god. Han kom tilbake etter et skadeopphold mot Madrid, så den kampen er ikke veldig beskrivende. Har sett en del av ham i Juve og han er helt klart et enormt talent, han er jo bare 22 år. Og enormt atletisk er han også. En midtbane bestående av Pogba, Busquets og Rakitic kan bli ganske vill... :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
@Kohe321: Kommentarer til presidentvalget, manglende spillere på vei inn, Luis Enrique, etc.

Graham Hunter eller hvem det var på ESPN var lyrisk etter 5-4 men spådde at de ville være for utslitt til
Athletico-kampen. Neymar/Messi/Macherano/Alves hadde vel en lang sommer med cope America,
og preseason i ulike verdensdeler er visstnok slitsomt, så det blir spennende å se om de fikk hvitl ut tilstrekkelig ....

Spillere inn? Nytt om Pogba?

@Kohe321: Kommentarer til presidentvalget, manglende spillere på vei inn, Luis Enrique, etc.

Graham Hunter eller hvem det var på ESPN var lyrisk etter 5-4 men spådde at de ville være for utslitt til
Athletico-kampen. Neymar/Messi/Macherano/Alves hadde vel en lang sommer med cope America,
og preseason i ulike verdensdeler er visstnok slitsomt, så det blir spennende å se om de fikk hvitl ut tilstrekkelig ....

Spillere inn? Nytt om Pogba?

@Hvalrossen Kan godt kommentere litt ja! :)

Skal vi se:

Presidentvalget: Fortjent seier til Bartomeu, både Laporta og Benedito kjørte noen elendige og veike valgkampanjer fra starten av. Laporta maset om draktsponsorer og hadde en skuffende lite offensiv kampanje. Benedito hadde mye bra å si, men ingenting som lokket velgere nok tydeligvis. I tillegg holdt han på med å prate om muligheten om å signere Verratti fra PSG - en spiller som åpenbart er helt utelukket å signere da PSG nekter å selge. Barca har ikke akkurat en fantastisk historie med forhandlinger med Nasser heller, som da vi brukte to sommervinduer på å prøve å signere Thiago Silva og Marquinhos uten hell. Føler ikke så mye rundt at Bartomeu vant, vi får se hvordan han gjør det fremover.

Luis Enrique gjør det bra synes jeg. En hard 120 minutters kamp mot Sevilla (med dårlige bytter riktignok) med påfølgende Supercup mot et uthvilt og ultramotivert Bilbao noen dager etterpå ble for mye. Spillerne virket veldig slitne, og dermed startet han en 11er hovedsaklig bestående av benkespillere på San Mamés. Han valgte vel hovedsaklig å tenke på å spare mest mulig av den allerede tynne start 11en til ligastart, og følgen ble som kjent at kampen mot Bilbao ble et stortap. Dumt å tape cupen, men samtidig så kan det være greit å smake på et tap igjen før sesongen starter skikkelig for å unngå at spillerne blir blaserte. Synes alle disse ekstra cupene er noe tull uansett, føler det bare er en måte å klemme ut ekstra penger på bekostning av den fysiske formen til spillerne. Det er nok med Liga, cup og CL i en sesong.

Foreløpig er det ikke noen rykter om flere spillere inn. Arda Turan og Aleix Vidal vil hjelpe mye i januar, og jeg gleder meg virkelig utrolig til å se Turan spille. Fantastisk spiller som jeg har likt lenge. Barca har en veldig hard terminliste frem til jul, og i tillegg en ganske tynn benk med tanke på at disse to ikke kan spille. Første halvdel av sesongen blir med andre ord kritisk - om vi kan unngå skader på de viktige spillerne og gjør det godt nok til å være i en god posisjon rundt juletider, så vil vi ha en veldig god sjanse på ligaen tror jeg. Siste halvdel av ligaen kommer som sagt Turan og Vidal inn, og den er også enklere. CL er og blir litt tilfeldig, så vi får se.

Håper uansett det blir en morsom og bra sesong. Tenker ikke på å vinne CL igjen, om det skjer er det jo fantastisk, men det skal mye til. En ligaseier hadde vært utrolig. :)

Glimrende @Kohe321, tusen takk. Men hvorfor spilte han de fleste fra første-11-en på San Mames og
beste-laget på Camp Nou? Synes også man kunne ofret Superkupen II.

Real M har vel blitt endel svekket med trenerbyttet, så dette kan bli spennende.

Glimrende @Kohe321, tusen takk. Men hvorfor spilte han de fleste fra første-11-en på San Mames og
beste-laget på Camp Nou? Synes også man kunne ofret Superkupen II.

Real M har vel blitt endel svekket med trenerbyttet, så dette kan bli spennende.

@Hvalrossen Tja, ganske langt unna den beste 11 som startet på San Mamés.

Her er den:

1 Ter Stegen
6 Dani Alves
15 Bartra
23 Vermaelen
21 Adriano
20 Sergi Roberto
14 Mascherano
12 Rafinha
10 Messi
9 Luis Suárez
7 Pedro

Her er det kun Dani Alves, Mascherano, Messi og Suarez som kommer fra den beste 11en Barca kan stille med (teller ikke Stegen da Bravo fremdeles er en klart bedre keeper), og flere av alternativene du ser her er milevis unna første 11ens kvalitet. Grunnen til at flere ble spart her var visstnok fordi de fleste var veldig slitne og muligens følte på småskader etter 120 knallharde minutter mot Sevilla.

For å ta en kjapp vurdering av start 11en fra San Mamés: Adriano på LB er milevis unna Alba i kvalitet både defensivt og offensivt, Rafinha er langt unna Iniesta som kreativ midtbanespiller, Mascherano langt unna Busquets som DM (for Barca), Roberto langt unna Rakitic, Bartra miiilevis unna Pique osv.

Det var forsåvidt greit at han gjorde et forsøk med den beste 11en (minus Neymar) på Camp Nou. Vi hadde noen store sjanser og spilte bra i starten, og med litt marginer så kunne det faktisk blitt til noe. Men det ebbet etterhvert ut, og da var det bare å bytte innpå Sandro, Munir osv. for å i det minste gi dem litt spilletid. Sandro er forøvrig en veldig spennende spiller, og jeg håper at det satses på ham om Pedro drar til Chelsea, noe som nå virker å bli mer og mer sannsynlig.

Hvordan Benítez gjør det i Madrid blir spennende å følge. De har signert Kovacic nå, en spiller jeg virkelig hadde håpet at skulle finne veien til Barcelona i stedet. Men det ble med Turan i stedet, noe som er helt greit. Egentlig bra å signere litt eldre spillere som kan levere istedet for unge talenter som kanskje bruker et par år på å komme i sving - nettopp for å utnytte tiden vi har med Messi best mulig. Sånn sett synes jeg Lucho's signeringer for det meste har vært gode, med litt mer fokus på veteraner og "proven quality" fremfor unge prospekter. :)

Edit: om vi glemmer Douglas, da. :p

Redigert:
Noen som spiller Fantasy Premier League her? Lage egen liga? Eller finnes det?
Er gjerne med i så fall.

Har hatt en ræva start på sesongen selv om jeg la ned en god del timer på å velge lag.

Gratulerer Hvalrossens gamle klubb med CL-plass!! Er litt imponert av spillet i forhold til hva jeg husker av tippeliga-fotball. Fin teknikk og pasninger som faktisk kommer frem til medspiller. Bra!

Vanskelg med Celtic; skotsk fotball uten Rangers er nok ikke veldig sterk.

Celtic igår var jo direkte svake.
Absolutt forjent Malmø seier!

Blir spanande å sjå om RBK og Molde klarer å komme seg til EL, og kven dei møter.
Kan jo håpe på "storlag" som Celtic, Liverpool, Dortmund etc...

Etter Valencia slo ut Monaco er nå Spania det første landet med 5 lag representert i CL under en og samme sesong: Barcelona, Madrid, Atletico, Valencia, Sevilla.

(Om vi regner Catalonia som en del av Spania da, tsk tsk. :p)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Fjorårets suverene seriemester Chelsea har nå 4 poeng på 5 kamper etter 1-3 mot Everton idag.
Tipper Roman er rimelig sur om dagen.

Etter Valencia slo ut Monaco er nå Spania det første landet med 5 lag representert i CL under en og samme sesong: Barcelona, Madrid, Atletico, Valencia, Sevilla.

(Om vi regner Catalonia som en del av Spania da, tsk tsk. :p)
Imponerende, men landslaget sliter litt. For mange utlendinger?

@Kohe321 : Ronald Koeman??

Han er en veldig god trener! Men om du sikter til Barca's problemer i det siste og om jeg kunne ønske at Koeman tok over, så er jeg veldig fornøyd med Enrique. Barca's problemer for tiden er en blanding av ting som han har lite kontroll over. Vaklende nivå på fokus og prestasjoner fra enkelte forsvarsspillere (spesielt Mathieu!), enorm uflaks med skader på flere nøkkelspillere i en allerede tynn tropp, og selvsagt Fifa banen gjør ikke ting enklere. Tatt alt dette i betraktning synes jeg det går overraskende bra.

Synes laget spilte ganske bra mot Sevilla i dag, spesielt i første omgang. Hadde mye uflaks med flere stolpetreff, en vannvittig frispark situasjon hvor ballen triller fra stolpen og over hele krittlinjen uten å gå inn, noen ekstremt gode redninger fra Sergio Rico - og de vant kun 2-1. Hadde fortjent minst uavgjort synes jeg. :)

Når vi får ordnet opp i forsvaret igjen, får spillere som Messi og Iniesta tilbake fra skade og får Arda, Vidal og noen nye signeringer inn i Januar så kan vi nok utfordre flere titler i år også - gitt at vi klarer å holde oss på en god tabellplass frem til Januar. Heldigvis skal Messi være tilbake til clasicoen! :)

Forresten, Sergi Roberto er den store overraskelsen denne sesongen. Har vokst enormt, og var banens beste i dag etter min mening.