Den store sykkeltråden

Canyon bruker en del tid på utvikling av alurammene sine virker det som, mens det hos mange andre produsenter bare er en ettertanke etter at man har utviklet carbonrammene, evt. bare veldig gamle design, som f.eks. hos Cervélo (S1 er hvor mange år gammel??).

Trodde det var carbon ramme du hadde jeg!? ikke alu? :p Da har jeg missforstått ihvertfall, da er jo flex som regel ikke noe problem :p
 
Rart å se at du velger aluramme DJM.
@random hero: carbonrammer, så lenger det ikke er noe billig drit aka gekko, pleier ikke å flekse så meget...
 
Rart å se at du velger aluramme DJM.
@random hero: carbonrammer, så lenger det ikke er noe billig drit aka gekko, pleier ikke å flekse så meget...

Nei, det veit jeg også, men når han betalte så lite så tenkte jeg at var en slik kinaramme som man leser om på div. forum, som vist nok ikke skal være stive nok :)
 
Våren er kommet, nå skal singlespeeden ned i kjelleren og de andre kommer ut igjen for å få nye lagre, nye kjeder, nye vaiere :p
357lnd2.jpg


4gvud.jpg
 
Rart å se at du velger aluramme DJM.
@random hero: carbonrammer, så lenger det ikke er noe billig drit aka gekko, pleier ikke å flekse så meget...

Det synes jeg er en voldsom generalisering.

Det finnes veldig mange typer rammer (i karbon) og mange av dem er relativt bløte.

Som nevnt vil jeg påstå at denne alurammen fra Canyon er stivere enn de fleste, om ikke alle, karbonrammer jeg har syklet på.. dvs. blant annet Jamis Xenith SL, Cervelo S2, Cervelo S3, Cervelo RS og Canyon Aeroad :) Noen av disse er jo såkalte aerodynamiske rammer, og vil dermed ha et helt annet design enn en mer konvensjonell ramme med runde rør. Dette gir mye større bevegelse i rammen.

Det sagt er ikke mangel på stivhet nødvendigvis noe minus - det kommer helt an på hvor man opplever bevegelsene og hvordan de påvirker sykkelens egenskaper.

Jeg skal til Belgia å sykle noen kermesseritt to uker i mai, derfor fant jeg ut at en stiv aluramme som ikke koster alverden ville være svært praktisk. Kermesse er relativt risikable greier og sjansen for å klaske litt i bakken er overhengende. At sykkelen i tillegg viser seg å være nydelig på veien gjør jo absolutt ingen ting.

For et par år siden hadde jeg også en Cannondale CAAD9 som gikk for å være den beste alurammen på markedet, og det er ingen tvil om at Ultimate AL på de fleste områder ligger langt foran CAAD9. Etterfølgeren CAAD10 har jeg imidlertid ikke prøvd.
 
[video=youtube;ZdQeIZ5hWXo]http://www.youtube.com/watch?v=ZdQeIZ5hWXo[/video]


lol. Ser ut som om hun har alt for mye retur på demperne...



Var forøvrig en fyr i Nesbyen i fjor som hadde alt for mye retur i kombinasjon med for stiv fjær bak som gikk så sinnsykt hardt på trynet. Ikke bra.
 
Da var bestillingen på ny sykkel inn og den skal hentes neste onsdag. Jeg gikk for en Trek X Caliber HT 29er 2011 mod. Gleder meg til å komme igang med syklingen :D
 
Kom hjem i kveld etter 12 dager i solfylte og tildels varme Malaga. Fikk 8 dager med utfor med Switchbacks DH. Fantastiske løyper. Trives du med nedoversykling og ikke er helt fersk, er det helt konge. www.switch-backs.com kan lett anbefales.

Her er en artig snutt fra Switchbacks:

[video=youtube;wm3cTBYYtuo]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wm3cTBYYtuo[/video]


Dag 1:

[video=youtube;RDKiocQatjo]http://www.youtube.com/watch?v=RDKiocQatjo&list=UUFL7ITtPaepKt1hTbK-7eWQ&index=2&feature=plcp[/video]
 
Herlig at svensken er skuffa i del 2, siden det ikke bare vokser santacruz sykler! Han håpet på bedre avling neste år ;)

Fikk ikke mindre lyst til å sykle etter å ha sett de her videoene! :eek: :eek: