Den store sykkeltråden

BIS`er?
Om dette er et fixie miljø som vil oppfatte meg som posør fordi jeg har sykkel uten gir, men med frinav. Ja da får de synest det.

"Ønsket om en vedlikeholdsfri sykkel å cruise på er legitimt det, men hvorfor ikke bruke et verktøy som egner seg til nettopp det uten å være posør?

Hva med en kombisykkel?"

Lurer fremdeles på hvorfor man er posør om man har sykkel uten gir men med frinav, det er kanskje ikke like trendy som banesykkel med fastnav, men alikevell?
Og hvorfor en kombisykkel egner seg bedre det forstår jeg ikke.
Men tanken på at jeg kan snu hjulet mitt å gå fra å være posør til kul(?) er jo fin. Enn så lenge tror jeg jeg liker meg bedre som posør. Selv om jeg har vurdert å snu hjulet. Men det er jo åpenlyst at jeg da blir med i et miljø hvor man bryr seg i overkant mye med hva folk trør på. Og nødbremsing ved å ta foten bakover å plassere den på hjulet? Hva med å bare slenge seg av sykkelen i fart da?

Hadde jeg sovet litt mer en 4 timer etter nattevakt skulle jeg kommet med noen fiffige klokkeanalogier jeg også. Men det får bli en annen dag.
 
As you please.

Slik du argumenterer virker det som om du også helst skulle hatt bil med automatgir og manuell samtidig. Vi vet alle hvor vellykket det har vært. Føler det er litt greia med singlespeed også.

Det virker som flere her misforstår. Det handler ikke om hva du sykler men hvordan.
Skal du sitte å dagdrømme bak styret velger man en sykkel med comfy sete, behagelige dekk og deilig sittestilling.
Skal du ut å trimme så hvorfor ikke bruke det morsomste verktøyet i sykkelverden? Skal du på langtur, ta en racer... Skal du ned et fjell.Mtb.

Hvis du tenker at singlespeed er kurant fordi du bare vil trille rundt og synes det ser kulest ut, gjør det. Men ikke reager med forakt over at flere enn en person vil se på deg som posør, for det er vel strengt tatt det du er?

Fair enough, bare ikke sett alle kluter til å debatter i vei om noe som er ganske enkelt. Man velger ikke frinav fordi det er det beste alternativet, man velger det fordi det er i vinden og man vil hive seg på bølgen.

Bis.. Ordspill på WIS.
 
Vet ikke hvorfor du føler det er greien, men nei skulle på ingen måte ønske jeg hadde bil med gir og auto, sammenligningen der hadde funket om jeg ønsket meg en fixie med bryter på styret som gjorde den om til en giret sykkel.

Tror egentlig du misforstår, hvorfor må den sykkelen med god sittestilling, behagelig sete osv ha gir?

Jeg tenker singlespeed er kurrant fordi det er billig, vedlikeholdsfritt og funker kjempegreit som bysykkel. Jeg reagerer ikke med forakt over at du ser på meg som en posør av den grunn.

Haha men man velger fixie med baneramme fordi det er det beste valget? Ikke fordi det er og har vært i vinden noen år? Du kan ikke seriøst sitte å mene at singlespeed er trend, men at fixie ikke er det? Fixie er en kjempetrend. Greit at du ikke vil se på deg selv om en hipster, men..
 
Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre nå, så da kan jeg komme med fasit :) Jeg kan ikke godta at singlespeed er for posører. Jeg elsker sykling og jeg elsker sykler, alle grener og varianter. Det er mitt utgangspunkt. Posører finner du på alle typer sykler, til og med dirtsykler eller gamle damesykler.

For meg er det veldig enkelt: Fixed, SS og gir har alle tre klare fordeler og ulemper i forhold til feeling og funksjonalitet, altså totalt isolert fra alt som har med stil, trend eler kultur å gjøre. En som elsker å sykle vil finne glede i alle tre, og sannsynligvis kun fokusere på fordelene det driverket du tråkker på i øyeblikket gir.

Sånn, da var diskusjonen over. :cool:
 
Bare en siste angående treningsverdien og tråkk (var vel noe mer du var inne på også)

Josh Horowitz er ikke enig.

Myth #1: Riding a fixed gear improves pedaling efficiency and leg speed.

I might as well get the big one out of the way first. Fixed gear bikes are a great toy for tooling around town, cruising the beach, or propping up for all to see outside the coffee shop, but they have no place in a serious road cyclist’s training routine, unless your primary goals are riding on the velodrome. Here’s why:

• When you practice high cadence training on your road bike you are forced to recruit the muscle fibers that are necessary for quick contractions in the pattern required to keep the pedals moving. However, on a fixie, the pedals are always spinning in perfect circles at very high speeds no matter how sloppy or inefficient your stroke is. Your muscles aren’t required to act, they are really only required to react.

• Riding a fixed gear is the exact opposite of riding PowerCranks, whose advantage has been proven repeatedly on this very site. PowerCranks require your muscle fibers to fire throughout the 360 degree pedal stroke. You are required to push across the top, push down in the front, pull across the bottom and pull up in the back. Your pedal stroke may slow temporarily, but the muscular foundation becomes so solid that it only takes a few weeks of high cadence on your road bike to turn the strength you built on the PowerCranks into power.

• Compared to a fixed gear, even on a regular road bike, your muscle fibers are forced to fire in a very efficient manner. At the very least, you’ll have the experience of pushing down and, to some extent, controlling the movement throughout the pedal circle. On a fixed gear, the bike is literally doing all the work for you. You’re really not teaching your legs anything but to get tossed around at ridiculous speeds. Think about a gym member who takes indoor cycling classes which utilize a large heavy fly wheel. They may get their legs whipped around in crazy circles at a cadence of up to 140 rpm, but have you ever seen them achieve this on a real bike? Trust me, it doesn’t translate.

As a final proof, I offer you up this most recent example. Every year, I finish my season on the track. Last night I wrapped things up with the Points Race at Elite Nationals. Even though I geared up to a 50 x 14, due to the increased competition (Garmin Chipotle, Health Net, Rock Racing), I still spun out at about 150 rpm on some of the sprint laps. When I jumped back on my road bike today, however, I felt like I was chopping broccoli. My legs became so accustomed to the forced circles of the track bike that they became lazy, losing the ability to do the work themselves.

Just like with anything in cycling, skills are extremely specific. If you plan on racing on a fixed gear then it makes sense to train on one. If you plan on racing on the road, train on your road bike or, even better, do you winter base on PowerCranks, teaching your muscles to fire in absolute perfection and coordination, and then switch to your ride bike just a few weeks before race season. Save the fixie for the high school kids riding in tight jeans.



Nå skal jeg gi meg, det er sikkert kjekt å trø fixie. Men hvorfor gjøre det til en stor greie, å bry deg med hva andre trør? Er behovet for konformitet så stort?
 
Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre nå, så da kan jeg komme med fasit :) Jeg kan ikke godta at singlespeed er for posører. Jeg elsker sykling og jeg elsker sykler, alle grener og varianter. Det er mitt utgangspunkt. Posører finner du på alle typer sykler, til og med dirtsykler eller gamle damesykler.

For meg er det veldig enkelt: Fixed, SS og gir har alle tre klare fordeler og ulemper i forhold til feeling og funksjonalitet, altså totalt isolert fra alt som har med stil, trend eler kultur å gjøre. En som elsker å sykle vil finne glede i alle tre, og sannsynligvis kun fokusere på fordelene det driverket du tråkker på i øyeblikket gir.

Sånn, da var diskusjonen over. :cool:

+1 :p
 
Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre nå, så da kan jeg komme med fasit :) Jeg kan ikke godta at singlespeed er for posører. Jeg elsker sykling og jeg elsker sykler, alle grener og varianter. Det er mitt utgangspunkt. Posører finner du på alle typer sykler, til og med dirtsykler eller gamle damesykler.

For meg er det veldig enkelt: Fixed, SS og gir har alle tre klare fordeler og ulemper i forhold til feeling og funksjonalitet, altså totalt isolert fra alt som har med stil, trend eler kultur å gjøre. En som elsker å sykle vil finne glede i alle tre, og sannsynligvis kun fokusere på fordelene det driverket du tråkker på i øyeblikket gir.

Sånn, da var diskusjonen over. :cool:

Og så enkelt kunne man skrevet det, takk
 
Jeg mener ikke at den må ha gir. Beklager hvis jeg ikke har vært klar på det. De kombi syklene jeg har vært borti har ett gir men brems ved å tråkke bakover.
Poenget er som jeg sier at men ikke velger en racer ramme hvis man vil ha komfort og cruise rundt. Hvis jeg skal trille rundt i byen som behagelig transport velger jeg en bysykkel.
Som trening derimot antar jeg vitsen er mest mulig slit på kortest mulig tid. Da er det en fordel at beina må surre rundt hele tiden og at man ikke frister til å sitte å trille.

Ser forøvrig at mine tidligere innlegg ikke har tydelig vennlig, spøkefull og uhøytidelig svung over seg. Hvis jeg har blitt oppfattet som rødsprengt i ansiktet med hamrende fingre på tastaturet beklager jeg. Mener det jeg skriver, men ikke les det å tenk at jeg lever å ånder for dette og er opprømt. Det er jeg ikke.

I forhold til treningskvalitet, snitthastighet, balanse i sykkelen og responsen i tråkket er fast Nav overlegent.

Er ønsket noe annet enn korte kjappe turer med høy puls ville jeg heller hatt en racer eller en hybrid eller annet som passer formålet.

Fixed er ikke en trend i så måte, men antallet syklister har gått opp siste fem år. Men man har syklet fastnav siden 1876. I bymiljø siden. De første syklene var fast nav og man syklet faktisk tour de france på fixed i mange år. Da med flip hub med cogs på begge sider. Ett lett for klatring og et tungt for landeveien.

Eddie mercx har holdt på med fixed halve livet, og han er ikke alene.

Vil anta at folk har syklet fixed i gatemiljø i over tyve år.
 
Vi skal avslutte nå, men må nesten svare på det du siterte inn. Han karen har opplevd det han har opplevd fordi han ikke har bra tråkk. Hvis du ikke er med hele veien rundt i tråkket med musklene i høy cadence sitter du å humper oppå sykkelen.

Vil tro treningsopplegget til Eddie er ganske på stell og når han bruker fixed i treningen betyr det noe:)

Jeg ville aldri syklet mer enn 6 mil på en dag med fixed. Da hadde jeg valgt racer istedet.

Hadde jeg valgt singlespeed ville det ikke vært med racer eller baneramme. Det gir ingen mening i mine øyne.
 
En jeg kjenner har syklet styrkeprøven på fixie. Han måtte bryte rett før Oslo pga knetrøbbel, men kom jo nesten i mål. Galemattias! Tenk deg ned fjellene :eek:

Jeg kom forresten på at jeg kan være en skikkelig posør selv en gang i blant, men bare med gir til nå. Skal forhåpentligvis prøves på fixie snart :mrgreen:
 
Vi er på et klokkeforum... jeg er sikker på at vi alle og enhver er store posører ofte, om ikke hele tiden. :D

Gleder meg til du har fixien på plass, og ikke minst når du er komfertabel på den:)
 
Da har jeg vært flink å klart å moderer meg selv flere ganger her, men må si jeg er ganske så enig med andersen og Tore. Mens prippa, not so mutch :)

Men tror jeg prøver meg på en sykkel med både fri nav og fixed. Så får jeg sett om fixed er noe gøy/mulig å sykle på. Om det ikke er det, så slipper jeg å slenge/selge sykkelen :)
 
Du har holdt deg i skinnet nå ja :D

Sånn uansett hva du gjør så trenger du ikke kaste sykkelen uansett. Bare selge felgen og kjøpe ny felg. ;)
 
Du har holdt deg i skinnet nå ja :D

Sånn uansett hva du gjør så trenger du ikke kaste sykkelen uansett. Bare selge felgen og kjøpe ny felg. ;)

hehe, har det gitt! Men trenger jo ikke selge bakfelgen om jeg bare kan snu den.. Tror aldri vi blir enig :p Så like greit å bare slutte mens leken er god ;)
 
å en annen ting, etter jeg skrev om sykkel fra Big Shot, å var inne på siden dems, så kommer reklame for dem opp både her på sonen og på facebook.. Det kaller jeg kjøpe press ;)
 
Tror egentlig jeg har vært litt enig med Prippa, ser heller ikke noe poeng med baneramme med singlespeed. Jeg tenkte mer drivverk relatert og ikke så mye på ramme. Også liker jeg å krangle da. Når det er sagt så synest jeg sykkelen din ser stilig ut Prippa.

Selv er jeg posør med både sete og håndtak fra brooks.

Se denne da:

Firefly.jpeg


wants! (utelukkende basert på utseende)
 
Tror egentlig jeg har vært litt enig med Prippa, ser heller ikke noe poeng med baneramme med singlespeed. Jeg tenkte mer drivverk relatert og ikke så mye på ramme. Også liker jeg å krangle da. Når det er sagt så synest jeg sykkelen din ser stilig ut Prippa.

Selv er jeg posør med både sete og håndtak fra brooks.

Se denne da:

Firefly.jpeg


wants! (utelukkende basert på utseende)
Sweet - hva slags ramme???