Den store sykkeltråden

Akkurat som med klokker, så får jeg aldri nok sykler. Fikk endelig vinnerbudet på en bortimot størken Eddy Merkcx-ramme for noen dager siden, og sitter nå å funderer på hvordan jeg skal bygge den opp. Trenger litt hjelp fra dere her :)
Jeg har allerede to racere som brukes til trening, så denne skal fungere som kosesykkel/sykle-til-butikken-sykkel.

Slenger ut noen bilder av den nye rammen

dsc06053phcm9.jpg

dsc060567heb7.jpg

dsc060717ve7e.jpg

Det som jeg er ganske sikker på, er at denne skal ha hvitt sete, hvit styretape og rundt 50 mm´s hjul med hvite felgkanter.
Utover det er jeg usikker, jeg har to alternativ som jeg vurderer:

Fixed/singlespeed:
- Absolutt det billigeste og enkleste (og rimeligste) alternativet, samt det gir lettest sykkel, og lite vedlikehold.

Eller

Bygge sykkel til "orginal stand", dvs. finne vintage komponenter, og bygge den med downtube girvelger, og vanlige bremsehendler. På det siste punktet her trenger jeg litt hjelp. Om jeg gjør dette, så kunne jeg tenkt meg å bruke med komponenter som Merkcx brukte, men finner lite om det på nettet. Noen som vet hva han kjørte med? Campa? Shimano?

Jeg jobber som ekstrahjelp i en sykkelforetning, så jeg har folk som kan bygge opp hjul osv til meg, samt skaffe mange andre deler. Utover det blir det kjøp på ebay. :)

Herre min hatt så kul! Gratulerer!

Jeg vet hva jeg ønsker meg på sykkelfronten, og kommer til å foreslå det samme til deg.

Hva med å gjøre en eller annen form for cyclocross ut av den?
Kunne jo vært strålende å hatt en lettgiret fixie-cross med sexy skjermer og kurv?

panier-bent-basket-fixie-3.jpg

vanq_side.jpg

001_slide-57c95d7044f37468e18ddcddfe95e70acdd17d0c-s6-c30.jpg

Perfekt helårssykkel som sørger for ok rene klær og mulighet for litt handling uten pes.

Herlige sykler @Entropy :D Jeg ser nok for meg litt mer sportslig tema på denne sykkelen, tenker nok det blir bukkestyre på denne. Takker uansett mye for svar :)

Tør jeg spørre hvor du har funnet disse bildene? Hvis det er på en blogg eller noe, så ser for meg at det kan være mye inspirasjon å hente der. :)

Redigert av en moderator:
Fytterakkern for en fet ramme! :) Jeg synes helt klart denne oser sport, fart og retro, så hvis du finner retrokomponenter også, så hadde jo det vært helt gull. Å bygge den fixed/single er et pent alternativ som helt klart vil høste massiv cred blant hipsternt på Løkka... :D

Et kjapt Google-søk resulterer i at Merckx kjørte på mye forskjellig, men i hvert fall Campagnolo på både Masi, DeRosa og Colnago-sykler. Tror dette er et bra utgangspunkt for mer detektivarbeid.

Ble nesten litt lei meg for å ha ditchet landeveissykkelen nå... :D

Fytterakkern for en fet ramme! :) Jeg synes helt klart denne oser sport, fart og retro, så hvis du finner retrokomponenter også, så hadde jo det vært helt gull. Å bygge den fixed/single er et pent alternativ som helt klart vil høste massiv cred blant hipsternt på Løkka... :D

Et kjapt Google-søk resulterer i at Merckx kjørte på mye forskjellig, men i hvert fall Campagnolo på både Masi, DeRosa og Colnago-sykler. Tror dette er et bra utgangspunkt for mer detektivarbeid.

Ble nesten litt lei meg for å ha ditchet landeveissykkelen nå... :D

Lekkert !

CrMo stål/ Colombus Strada ?

Jeg hadde bygget den som en singlespeed med kule kvalitetsdeler ( tenk fargekoordinert Tune) istf å starte med et kulturvernsprosjekt med tidsriktig gruppe osv.

Takker for komplimenter :) CrMo Colombus Strada, det stemmer på en prikk!
Det ser ut som dette blir en singlespeed, og evnt fixie med tiden. Det å finne tidsriktige Campa-komponenter ser ut til å koste mye mer enn det smaker, så dropper nok det. Nå gjenstår det å finne fixie/singlespeed-deler av god kvalitet. Det meste jeg finner på nettet er billig, og når f.eks. krankene jeg finner koste rundt 250 kr, så forstår jeg ikke helt at de kan være av god kvalitet?
Hjulsett er allerede bestilt:
8705_ultimate_hardware_700c_single_speed_wheels.jpg

Kjenner ikke så veldig mye til denne produsenten, men er verdt et forsøk :) Om de virker litt kjipe, så får jeg bygget dem om ved en senere anledning. Utover det blir det mye surfing for å finne rett komponenter, kom gjerne med nettsider/tips om dere vet om noe som er av grei kvalitet.

Den Merckx rammen fortjener gammeldagse hjul. Ikke slike grusomme aerofelger.

Jeg ville bygget den opp med vintagedeler. Kan bli meget pent.

Jeg husker veldig godt 1996/1997 og kan love deg at aerofelger var THE SHIT.
1996.jpg

Takker for støtte ;) De du linket til der er jo åpenbart tøffere enn de jeg har kjøpt, men så var det dette med tilgjengelighet og pris da. Har sett de hjulene du linker til der til rundt 10 000 kr på ebay, det synes jeg ikke de er verdt :) Kan ikke se å ha nevnt årstall, men rammen min er produsert i ´96, så der traff du godt gitt.

Bare se på denne f.eks.
Høyprofilhjulssett på gammel-racer trenger ikke vær stygt (se bort i fra styret hans....)

derosa_tt_1.jpg

Trassalder

Fikk levert min nye Scott Spark her om dagen. Som den handyman jeg er monterte jeg den selvsagt sjøl ut av esken, hvilket medførte et par ettermiddager med moderat kabelsurr og verktøyrot i stua. Ferdig montert kunne jeg jo ikke bare stue den bort heller, den var jo så fin og det er iskaldt i kjelleren.

Merkelig nok er det ikke alle som deler min fascinasjon for blankpolert mekanikk, plutselig får jeg beskjed om den der sykkelen skal ut av stua og det fort. Men...jeg hadde tenkt at den kanskje kunne stå i hjørnet der borte til det ble vår og litt varmere i været, som pynt liksom...?
Ut!

Okei da!

6408C462-23B1-4486-A44D-1C67D858DB0B_zpsheoiuyzr.jpg

Takker for støtte ;) De du linket til der er jo åpenbart tøffere enn de jeg har kjøpt, men så var det dette med tilgjengelighet og pris da. Har sett de hjulene du linker til der til rundt 10 000 kr på ebay, det synes jeg ikke de er verdt :) Kan ikke se å ha nevnt årstall, men rammen min er produsert i ´96, så der traff du godt gitt.

Bare se på denne f.eks.
Høyprofilhjulssett på gammel-racer trenger ikke vær stygt (se bort i fra styret hans....)

derosa_tt_1.jpg

Pursuit ramme med 650 hjul er vanvittig tøft, og desverre ubehagelig å sykle på, Hehe.

Fikk levert min nye Scott Spark her om dagen. Som den handyman jeg er monterte jeg den selvsagt sjøl ut av esken, hvilket medførte et par ettermiddager med moderat kabelsurr og verktøyrot i stua. Ferdig montert kunne jeg jo ikke bare stue den bort heller, den var jo så fin og det er iskaldt i kjelleren.

Merkelig nok er det ikke alle som deler min fascinasjon for blankpolert mekanikk, plutselig får jeg beskjed om den der sykkelen skal ut av stua og det fort. Men...jeg hadde tenkt at den kanskje kunne stå i hjørnet der borte til det ble vår og litt varmere i været, som pynt liksom...?
Ut!

Okei da!

På med piggdekk!! :)

Suomi Tyres Extreme 294 29'er Piggdekk 294 pigg, 54-622, 32 TPI, 990 gram - Bikeshop.no

Nokian 294 extreme 29`` bruker jeg på min for dagen, og kan ikke klage! Meget gode dekk med flott grep, god "gravedybde" ved bremsing, og som ikke blir ustabil ved sykling i hjulspor på vei og lignende!

Billige er de også! :)

Et blurry bilde før jeg reiser på jobb :cool: Får ikke gjort noe mer enn å pille av refleksene på hjula nå før jeg reiser.
Satser på å få bestilt deler i løpet av jobbperioden slik at jeg kan få alt på stell når jeg kommer hjem om 2 uker.

Wattmåler

Har lenge hatt lyst til å gå til innkjøp av wattmåler til landeveissykkelen. Nå som blant annet Garmin Vector og Stages endelig er på markedet til noenlunde fornuftig pris må dette opp til vurdering igjen.

Er det noen på sonen som har erfaringer med nevnte wattmålere eller andre målesystemer innenfor rimelighetens budsjetter. Føler ikke ambisjonsnivået forsvarer SRM helt ennå...

Pina

Har lenge hatt lyst til å gå til innkjøp av wattmåler til landeveissykkelen. Nå som blant annet Garmin Vector og Stages endelig er på markedet til noenlunde fornuftig pris må dette opp til vurdering igjen.

Er det noen på sonen som har erfaringer med nevnte wattmålere eller andre målesystemer innenfor rimelighetens budsjetter. Føler ikke ambisjonsnivået forsvarer SRM helt ennå...

Pina

Jeg ville trålet bruktmarkedene for gode kjøp, sjekk for eksempel Sykkelbørsen på Facebook. Som på de fleste områder er alle på jakt etter det siste nye og kule, men de eldre modellene fungerer like bra fremdeles. Jeg hadde nok gått for norskkjøpt Powertap eller Quarq, de er veldig enkle å bytte batterier på og har kundeservice i Norge.

Selv har jeg SRM og har kjørt med Powertap og Garmin Vector tidligere. SRM må sendes til Tyskland for å bytte batterier noe som gjør det kostbart, men jeg har planer om å bytte batterier selv neste gang siden garantien på min har utløpt uansett.

Jeg er skeptisk til levetiden til Garmin Vector, pedaler generelt holder ikke særlig lenge før de blir slarkete, men det er mulig at de har en ordning på bytting av pedalkropp når den er utslitt.

Sånn til slutt vil jeg si at wattmåler er et veldig fint verktøy, hvis du ikke har prøvd å sykle med det før tipper jeg at du kommer til å få noen aha-opplevelser angående disponering av krefter når du kjører intervaller.