Den store sykkeltråden

Jeg sykler uten bremser og synes det går greit, men en forbrems er nok det beste.
Hvis du setter på vittoria randonneur bakdekk vil jeg tro du har samme vedlikehold som jeg har hatt. Null skruing på to år, kun vasket og oljer kjedet samt fyllt luft i dekk.
Vil anbefale deg og be selger (hvis butikk) sette på 46t foran og 17t bak. Da går det fort nok nedover og du kommer deg opp bakker i osloområdet. (Tryvann blir seig)
 
Jeg sykler uten bremser og synes det går greit, men en forbrems er nok det beste.
Hvis du setter på vittoria randonneur bakdekk vil jeg tro du har samme vedlikehold som jeg har hatt. Null skruing på to år, kun vasket og oljer kjedet samt fyllt luft i dekk.
Vil anbefale deg og be selger (hvis butikk) sette på 46t foran og 17t bak. Da går det fort nok nedover og du kommer deg opp bakker i osloområdet. (Tryvann blir seig)

Jeg skal høre med butikken om de har mulighet til å hjelpe meg med montering av brems siden jeg er helt blank:) Null vedlikehold høres perfekt ut i mine ører, jeg er heldigvis rimelig pedantisk til å ta vare på ting. Jeg regner med jeg bare kan investere i bolebukser med engang :D Hvordan fungerer dekkene til hverdagsbruk?
 
Vittoria randonneur er de beste dekkene jeg har prøvd. De har 7mm gummi, er forsterket hit og dit for å minimere risiko for punktering og har fargekoder i gummien slik at du ser når det er på tide å bytte dekket.
Rullemotstand er lav nok og du kan i prinsippet ha dette dekket foran også. Men jeg ville hatt et vanlig racingdekk foran.
Sørg å få på en enkel forbrems med kort "arm" så den ikke er i veien.
 
Redigert:
Veldig fine forhold i Åre Bikepark denne uken :)

Ikke så mye actionbilder, men noen stemningsbilder:
9367730365_0114666cae_b.jpg

9367728549_c4d78f26ae_b.jpg


Til tross for at det var nesten knusktørt i de fleste løypene, fikk jeg da litt gjørmeskille:
9367726811_75401269a6_b.jpg


Godt øl, men dessverre ikke mulig å oppdrive noe annet sted enn Fjällgården mens jeg var der:
9367727727_07a586fba3_b.jpg
 
Slik ser syklene ut etter 314 kilometer over finnmarksvidda. Deilig å kjøle seg litt i myrdragene når man blir småsvett. Noen som vil være med i 2014? :)

image_zps20f2b6bd.jpg
 
Ble Harstadtur i går for å få med seg avslutninga på Arctic Race of Norway. Etter noen runder opp den harde kneika ved målpassering var det mange trøtte menn. BMC-gutta knakk fullstendig sammen - bortsett fra én...:)

9CA7F5BF-C9AB-4094-941E-167B166F4C7F-21616-000012F4630B3246_zps8d2a06e6.jpg


706D3782-A431-418A-931B-3B6B1DEAA89E-21616-000012F454F59FD2_zpsd0d80b46.jpg


88E35D35-D7CC-4706-B60C-6C49C4E34CDC-21616-000012F3326C3E36_zpsc644d630.jpg


CCA32E89-66EF-4738-958B-0B4DD62B60F6-21616-000012F2EE8A9470_zps9e5cac75.jpg


4E3CD6D4-C6BC-47DA-9EB4-40E42DA70A40-21616-000012F3025524E1_zpsa3608343.jpg
 
Terrengsykling er balsam for sjelen.

[video=youtube_share;DImxGczuYJI]http://youtu.be/DImxGczuYJI[/video]
 
Kan ikke noe om rammen, men til litt mindre enn den prisen sikret jeg meg min Canyon Ultimate AL med Ultegra Di2. Di2 er kjekt og greit og har fungert prikkfritt både i Dura-Ace 7970 på karbonsykkelen og i Ultegraform, men aller helst ville jeg ha hatt Dura-Ace 9000 med wiretrekk, det var dog ikke tilgjengelig direkte og ellers litt kostbart.

Canyonen har aluminiumsramme, men er helt klart min favorittsykkel de siste årene, og det foran blant annet Canyons Aeroad med karbonramme, som i utgangspunktet er en meget god ramme.

Det skal sies at jeg liker en ramme som er stiv og gir forholdsvis god respons fra underlaget, samtidig er setepinnen og gaffelen veldig komfortabel, og ytterligere komfort kan oppnås med riktig valg av hjul, dekk og dekktrykk.

IMG_20130809_202315..jpg
 
Takk for svar, @DJM. Har kikket på Canyon også, men de har ingenting igjen i min størrelse, dessverre. Har ingenting i mot å kjøpe aluminum. Hadde alumium sist (Cannondale CAAD10), og det funket utmerket.
 
Redigert av en moderator:
@DJM
Tenkte bare å nevne at jeg har bestilt en Canyon Ultimate AL 9.0 Di2 i dag. :D Var plutselig én tilgjengelig i min størrelse. Takk for tips.
 
Redigert av en moderator:
Har syklet tre ganger i år. To turer i Tsjekkia i sommer på asfalt og grus. Tilsammen 120 km. Og i går syklet jeg ritt for første gang. Syklet 24 km varianten av stomperudrittet som er et asfalt/grus/sti ritt. Veldig gøy, men dekkene på sykkelen jeg hadde lånt meg var litt for fine for sti-delen så måtte trille opp noen små bakker jeg ellers bare spant i.
Kom inn på 14. av 28. plass i herreklassen.

Ganske artig!
 
9F154197-7C05-4A1B-BAC6-5F6A16403091-8061-000003B2AE7BFA0C_zps86e657b4.jpg


Korsbåndet er borte og leddbåndet kraftig skadet. Fotballskoene er lagt på hylla i ihvertfall et år og løping er satt på pause i ubestemt tid. Når man blir tvunget over på alternativ trening er det bra det er salg :) Mitt første sykkelkjøp siden midten av nittitallet er gjennomført :) Nå gjenstår det bare å finne en flink fysioterapeut som kan få meg fort i form igjen. Er det lov å håpe at jeg rekker litt av alpinsesongen??
 
Redigert:
Alt kan gå hvis man er disiplinert @TomB og for deg vil jeg tro at ordet disiplin ligger i nok ro og hvile.
Tren riktig, og passe mengde. Ikke ta sjangser og vær særdeles nøye på å ta det med ro.

Du kan klare å ha en rolig cruisesesong på ski hvis all barmark gjøres under årvåkne blikk og du ikke blir for ivrig og får tilbakefall.
 
Redigert av en moderator:
Gikk tre timer før fra jobb for å rekke ca fire turer med Ulriksbanen som stenger kl 17 nå. Først falt hele bakdekket av med et smell i første sving pga svær bulk i felg (kjører slangeløst). Etter en svett tur ned i fullt utstyr og desperat stappet i en slange (pga mangel på kompressor) rakk jeg akkurat siste bane. Denne gangen punktering i sånn ca andre sving (kom nettopp på hvorfor jeg kjører tubeless). Ny enda svettere tur ned. Fikk uansett trening for både bein og tålmodighet. Må vel bite i gresset og begynne å kjøre med gass i lomma.