Den store sykkeltråden

Veldig klar over hva det er, men legg merke til at jeg ikke har brems.

Fixed= fast nav.

Søk macaframa i YouTube:)

Ps. Trikser ikke, sykler bare fort.

åja, sånn sett ja! :)

Lyst på en sykkel hvor jeg kan velge jeg, drivi å sett litt på Big Shot bikes, Der kan du velge farger selv også :) Å dem kommer jo med flip/flop nav :)
 
To forskjellige måter å sykle på. Kjøp heller to sykler. En racer og en fixed. Kompromiss funker ikke, med mindre du skal kle deg i alt for hippe klær og drikke latte
 
To forskjellige måter å sykle på. Kjøp heller to sykler. En racer og en fixed. Kompromiss funker ikke, med mindre du skal kle deg i alt for hippe klær og drikke latte

Funker ikke!? Hvorfor ikke det!? Virket jo ganske genialt for meg, bare å snu hjulet så bytter man fra free til fixed? :p Skal jo bare bruke den til og fra jobb!( så lite latte, bare hippe klær ;) ) å tror ikke fixed egner seg veldig godt til de skumle bakkene ned til jobb! :p

står litt her;
http://sheldonbrown.com/harris/wheels1.html
 
Joda. Du kommer deg fram, men er noe helt annet å sykle på fixed.
Vanlig at man tar den enkle utveien hvis man har den.
 
purple-detail-8.jpg

blue-detail-15.jpg

Kan ikke skjønne hva som er så galt med et sånn oppsett?

holder det mye dårligere enn noen som bare har tagger på den ene siden da eller?
 
Joda. Du kommer deg fram, men er noe helt annet å sykle på fixed.
Vanlig at man tar den enkle utveien hvis man har den.

Kan du forklare fixed-konseptet til en som ikke har syklet siden jeg fikk kids :confused::confused:
Hvordan kan du sykle uten bremser? Hva er "vitsen" :confused::confused: :D
Merker jeg begynner å bli gammel ;)
 
Prøv før du uttaler deg:) tror du forstår at singlespeed er for tanter med kjegg og fixed er for de som vil sykle fort uten at sykkelen må skrus på hele tiden.
 
Mikke:) med frinav har man ikke jevn kraft i tråkket, og energi går bort grunnet dette. Man får også mindre akslerasjon pågrunn av dette.
For en banesyklist er derfor valget enkelt.
For de fleste sykkelbud også:)

Bena må også gå rundt hele tiden, noe som gjør at man ikke ligger på latsiden. Kommer også derfor raskere frem:)

ting som appellerer til meg bortsett fra dette er, ingen mekanisk støy. Ikkeno tikking osv.

For å bremse letter man litt på rumpa og bruker beina til å låse bakhjulet.

Dette bremser ikke like effektivt som vanlig brems. Derfor må man løfte blikket og planlegge møysommelig hele tiden.
Når man sykler på den måten konsentrerer man seg hele tiden. Da flyr tiden og det er virkelig gøy å trene:)
 
Prøv før du uttaler deg:) tror du forstår at singlespeed er for tanter med kjegg og fixed er for de som vil sykle fort uten at sykkelen må skrus på hele tiden.

Er jo derfor det er fint med noe man kan velge!? Med 3 kneoperasjoner på baken, så er det ikke sikkert jeg kan sykle på fixed speed uansett! Kall meg gjerne tante med skjegg om jeg må sykle på en singelspeed..
 
Er jo derfor det er fint med noe man kan velge!? Med 3 kneoperasjoner på baken, så er det ikke sikkert jeg kan sykle på fixed speed uansett! Kall meg gjerne tante med skjegg om jeg må sykle på en singelspeed..
Men skal du da liskom stoppe midt i bakken da for å ta hensyn til knea dine å snu dekket? :p
 
Mikke:) med frinav har man ikke jevn kraft i tråkket, og energi går bort grunnet dette. Man får også mindre akslerasjon pågrunn av dette.

Jeg ser poenget med fixie, men akkurat dette får jeg ikke til å stemme. All den tid beina mine utøver trykk mot kranken er sykkelen mekanisk sett fixed.
 
Fixed går helt fint. Se John cardiel doku på vbs.tv

Hvis han kan sykle fixed tåler du det og:)

Ja vel.. Etter hva jeg har fått med meg så er vel ryggen han har fucket? Å ikke ledda i beina!

Men den diskusjon her er vel ikke noe vits å fortsette, du får væra jævla kul og hardcore på din raske fixed sykkel. Så får jeg være skjegg tante på min som sikkert ikke blir med fixed nav :) Kan leve med det! ;)
 
Å sykle uten bremser her i Bergen er forresten uaktuelt for meg. Bygger jeg en blir det med forbrems. Kall meg gjerne pingle, men jeg henger ikke livet mitt i en sykkelkjede, da hadde jeg vel brukt 3-4 liv til nå.
 
Random vi kan kjøre sammen i byen vi med kurv på rattet og kløv bak med potteplanter i! ;)
 
Å sykle uten bremser her i Bergen er forresten uaktuelt for meg. Bygger jeg en blir det med forbrems. Kall meg gjerne pingle, men jeg henger ikke livet mitt i en sykkelkjede, da hadde jeg vel brukt 3-4 liv til nå.
Veldig fornuftig! Jeg forstod hvor viktig bremser var når de røk og jeg gikk i autovernet. Rev av alt i kneet og ble kalt fender bender en stund.:p Dette her er ikke kødd, det var det legen skrev på lappen til tablettene jeg skulle tygge!
tabbis.jpg


I senere tid når jeg har fortalt om denne historien så lurer de fleste på hvor mange kubikk sykkelen var på....:cool: (det var en tråsykkel jah)
 
Spennende å følge diskusjonen, selv må jeg få meg ny sykkel i år. Om jeg begynner å bremse på Holbergsplass stopper jeg akkurat på Aker Brygge. Passer meg fint, men blir mye tuting og faenskap da jeg så godt som mangler bremser. Holdt på å stupe inn i bakluka på en liten BMW i fjor som stoppet for bussen. Våker før første forelesning hvertfall.
 
Jeg ser poenget med fixie, men akkurat dette får jeg ikke til å stemme. All den tid beina mine utøver trykk mot kranken er sykkelen mekanisk sett fixed.

Jeg understreker at dette ikke er for å kverulere men forklare. Er ikke helt ekspert men sykler med flere som er det. På frinav dras ikke pedalene rundt av hjulet. Kjedet er også slakkere for å muliggjøre girskifte. Man kan ha så og si perfekt tråkk, men tråkket blir likevel ugjevnt. De fleste har ikke perfekt tråkk og da blir forskjellene større.

På fixed er alt mye strammere og føttene er med rundt på en annen måte enn frinav. Du føler deg mer som en del av sykkelen.

Det blir mindre slitasje på cogen og på kjedet. Det skal derfor mye mer til for at kjedet på en fixed ryker.

Trenger man en bråbrems eller nødbrems kan man forøvrig ta ut den ene foten og plassere bak på hjulet oppe ved vertikale delen av rammen og man vil bremse veldig effektivt.
 
Forøvrig handler det ikke så mye om hardcore eller ikke, mer om å gå skikkelig inn for noe å lære seg det. Motorsykkel er jo livsfarlig.. Men hvis man opererer innen sine egne grenser og lærer det skikkelig så er det veldig lite skummelt?

Mestringsfølelsen man får ved å lære seg en ny måte å sykle på er større enn man skulle tro.