Den store sykkeltråden

prippa: Siden du har eller skal lære deg å sykle skikkelig med fastnav kan jeg nå informere om at Norges Cykleforbund på tinget for et par uker siden forbød giring under bane-NM fra og med i år.. Dermed ligger alt til rette for at de som behersker å sykle med ett gir kan få større uttelling enn før! ;)

Banesykler på vei uten bremse har jeg ikke så mye til overs for, for å være helt ærlig..

Det kan oppstå situasjoner som uten tvil krever betraktelig raskere oppbremsing enn det man kan få til med en pinne/sko/etc. mot dekket på en fastnavssykkel.

Fastnav på åpen vei egner seg imo dermed best til rekreasjon og ikke effektiv transport.. :)
 
Det med giring er rått! Har en bekjent som jeg tror kan gjøre det veldig skarpt. Sykler til vanlig 52t-13t og det klarer han fint å sykle opp til holmenkollen med:)
Jeg savner velodrom i Oslo.

Vedr. Brems ikke brems så synes jeg det er ok med brems. Men ser ikke verdien av singlespeed.
Bruker ikke brems selv, har syklet fixed i to år uten kollisjoner med noe annet enn bakken..:) flaks sannsynligvis men sykler mest på sykkelsti og landevei. De gangene det har vært bråstopp foran har refleksen vært å finne åpninger rundt istedet for å bremse.

Skal forøvrig finne tidenes råeste velodrom duell til dere i morgen:)
 
Men ser ikke verdien av singlespeed.

Singlespeed forener jo det beste fra begge leire. Du får den generelle anvennbarheten til en vanlig sykkel samt at sykkelen blir vedlikeholdsfri. En cog holder forøvrig i årevis med mye sykling, så den kjøper jeg ikke. SS kommer (iallefall i moderne tid (etter 1980-90)) fra skogssykling, og der funker det ikke med fixie.

Er kjedet strammere på en fixie enn på en ss? Jeg vet ikke. Kjedet vil uansett strekke seg ved bruk. Kanskje ikke like mye med et 1/8" kjede som en vanlig 6/7/8 delt.
 
Hehe. Dette blir reneste popcorn tråden:)

Men man flytter da bakhjulet bakover etterhvert som kjedet strekker seg for ikke ha slakk. Samtlige ss konvensjoner jeg har sett har ikke vertical dropouts.

Folk sykler jo mtb med enhjulssykkel også. Og fixed blir også brukt mer og mer. Ikke fordi det er det beste redskapet sikkert, men en større utfordring.

Hvis målet er en vedlikeholdsfri sykkel å cruise rundt med foreslår jeg mye heller en BMX.

Vil du ha en sykkel som gir deg mest mulig trening og ønsker å oppleve en annen måte å sykle på; fixed.

Bare det å vende seg til at pedalene er med deg hele tiden er for de fleste en ny opplevelse.

http://sheldonbrown.com/fixed.html
 
Ja. Følger de på facebook. Ser så rått ut.
Fått med meg at det ikke er skateboardhall i Oslo, man burde kunne ha kombinert disse to hallene. Velodrom rundt og skate ting i midten.
 
Vet at jeg avbryter hipster tråden nå:p

Har en 29" sykkel som trenger ny demper. Den gamle er en white bros fra 06 som trenger avløsning.

Noen som har gode tips?
 
Ja. Følger de på facebook. Ser så rått ut.
Fått med meg at det ikke er skateboardhall i Oslo, man burde kunne ha kombinert disse to hallene. Velodrom rundt og skate ting i midten.

I Kongsberg så har de jo "skatepark" inne i ishockey hallen ;) Så burde jo være muligheter!
 
To forskjellige måter å sykle på. Kjøp heller to sykler. En racer og en fixed. Kompromiss funker ikke, med mindre du skal kle deg i alt for hippe klær og drikke latte

Så om han har et jul med både frinav og låstnav, for så å bruke den på den låste siden så vil ikke dette funke?

Nå er det helle ikke frinav brukere som er kjent for å ikle seg alt for hippe klær.. ;);)

Det er heller ingen grunn til at man skal ha slappere kjede på en sykkel uten gir med frinav.
 
Mikke:) med frinav har man ikke jevn kraft i tråkket, og energi går bort grunnet dette. Man får også mindre akslerasjon pågrunn av dette.
For en banesyklist er derfor valget enkelt.
For de fleste sykkelbud også:)

Bena må også gå rundt hele tiden, noe som gjør at man ikke ligger på latsiden. Kommer også derfor raskere frem:)

ting som appellerer til meg bortsett fra dette er, ingen mekanisk støy. Ikkeno tikking osv.

For å bremse letter man litt på rumpa og bruker beina til å låse bakhjulet.

Dette bremser ikke like effektivt som vanlig brems. Derfor må man løfte blikket og planlegge møysommelig hele tiden.
Når man sykler på den måten konsentrerer man seg hele tiden. Da flyr tiden og det er virkelig gøy å trene:)

Takk for god forklaring, prippa - dette skulle jeg gjerne prøvd, evt sett andre prøve hehe :cool:
 
Så om han har et jul med både frinav og låstnav, for så å bruke den på den låste siden så vil ikke dette funke?

Nå er det helle ikke frinav brukere som er kjent for å ikle seg alt for hippe klær.. ;);)
Vel..
Når det er frinav er det ikke fixed og tråkket blir ikke like jevnt, ei heller ikke føles det likt.

Hvis man bruker det på den låste delen så funker det naturligvis som fixed, men jeg mener man har mer igjen for å heller ha flip flop hub med fast Nav på begge sider for å kunne variere gir ratio. Hvis du vil ha muligheten til å coaste er det mye mer hensiktsmessig med racer eller cyclocross, og hvis du vil ha sykkel som tåler mye og gir lite vedlikehold tror jeg BMX er bedre løsning.


Er forøvrig ikke uten grunn at boasson Hagen sykler en del fixed. Man får bedre tråkk av det.

Når det gjelder fixed/singlespeed og stikket vedr klesstil så vil jeg definitivt si at singlespeedsyklister er mer opptatt av trend aspektet enn Fixiesyklister. De fleste jeg vet om som sykler fixed bruker igrunn bare klær de kan skitne til, evt rapha på trening.
Sykkelcapser og flanell er cappucinocruisernes identitet.
 
For min del bruker jeg en gammel kona singlespeed mtb. Eneste vedlikehold jeg har gjort på den bortsett fra å olje kjedet i ny og ne er å bytte til skivebremser og etterhvert nye dekk.
Som utrendy bysykkel er den uovertruffen. :D
 
Så om han har et jul med både frinav og låstnav, for så å bruke den på den låste siden så vil ikke dette funke?

Nå er det helle ikke frinav brukere som er kjent for å ikle seg alt for hippe klær.. ;);)
Vel..
Når det er frinav er det ikke fixed og tråkket blir ikke like jevnt, ei heller ikke føles det likt.

Hvis man bruker det på den låste delen så funker det naturligvis som fixed, men jeg mener man har mer igjen for å heller ha flip flop hub med fast Nav på begge sider for å kunne variere gir ratio. Hvis du vil ha muligheten til å coaste er det mye mer hensiktsmessig med racer eller cyclocross, og hvis du vil ha sykkel som tåler mye og gir lite vedlikehold tror jeg BMX er bedre løsning.


Er forøvrig ikke uten grunn at boasson Hagen sykler en del fixed. Man får bedre tråkk av det.

Når det gjelder fixed/singlespeed og stikket vedr klesstil så vil jeg definitivt si at singlespeedsyklister er mer opptatt av trend aspektet enn Fixiesyklister. De fleste jeg vet om som sykler fixed bruker igrunn bare klær de kan skitne til, evt rapha på trening.
Sykkelcapser og flanell er cappucinocruisernes identitet.

Skal sies at jeg kverulerer litt for kveruleringensskyld..

En BMX, virkelig? Så for en grei bysykkel som ikke krever vedlikehold og som tåler en del så skal man tre seg oppå en liten sykkel som egentlig ikke er lagd for å sitte på? Om ikke så skal man fyre seg en racer eller cyclocross, ikke bare er racer dyrt og cyclocross enda dyrere. Men (merk at jeg er like bastant) de er alltid overutstyrt og blir lite hensiktsmessige for slikt bruk og de vil kreve mer vedlikehold..
Ser fremdeles ikke hvorfor en singlespeed er lite hensiktsmessig!
Selv om jeg absolutt ser hvorfor du liker fixed. Og bare for å være ekstra vanskelig, en fixed er singlespeed.

Jeg synest singlespeed er smud som bare det som sykkel nr2. Krever lite vedlikehold og jeg kan trille ned en bakke uten å trø etter med beina, jeg kan coaste gjennom gågaten mens jeg sitter å sløver på setet. Sier ikke at det er bedre en alt mulig annet, men det er ganske kjekt det også.

Om det er en sykkeltype som har hipsterstempel så er det fixed, med ekstra fokus på banetypen. Om alle da tar
på seg slitte klær, så gjett hva. da er det det som er stilen.
 
Hehe. Joa.
Men for å trekke en parallell. Du har kansje hørt om han fyren i Thailand eller hvor det nå var som lager ferrarier og Lamborghini med Toyota motorer og dårlig finish til ca 120.000 nok.
For den normale fyren i gata ser det kansje kult ut. Men kjøreopplevelsen er på ingen måte det samme.

Eller tenk klokker. Hvorfor ikke bare ha en casio og vite hva tiden er?
Det har bare noe med følelser å gjøre.

Grunnen til at mange velger de bilene og klokkene man gjør er fordi man bevist eller mer underbevist vil bli oppfattet på en eller annen måte, right?

Mitt utsagn om at singlespeed ikke funker, er ikke ment som at du ikke kan sykle på det. Men ved å sykle singlespeed sier du til BIS'er at du gjerne vil se kul ut, men at du ikke ønsker å tilegne deg kunnskapen som trengs for å dra nytte av the real deal.

Ønsket om en vedlikeholdsfri sykkel å cruise på er legitimt det, men hvorfor ikke bruke et verktøy som egner seg til nettopp det uten å være posør?

Hva med en kombisykkel?

Prøver bare å si at det egentlig ikke er noen ulemper med fastnav hvis du
Gidder å bruke litt tid på å lære deg det.

Men hvis du insisterer på sykkelverdenes hublot så why not?