Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Støtter @The last nick left om å begynne med noe barskt noe! Startet selv med Lagavulin og Laphroaig. Synes de er veldig bra begge to :) En ikke like "barsk" whisky er Macallan 18, denne er bare nydeeelig!

Haha, ja du har et godt poeng, @Tore :)
 
Redigert av en moderator:
Da har jeg vært på polet, og det endte opp med The last nick left sitt tredje forslag etter en liten prat sammen med ekspeditøren.

Hun anbefalte meg også disse småflaskene på 20cl slik at jeg kunne smake meg litt frem istedenfor å kjøpe litersvis for og så finne ut av at jeg ikke liker det.

Det ble forøvrig:

Dalwhinnie single malt 15 years old
Cragganmore single malt 12 years old
Glenkinchie single malt 12 years old

Så nå skal det straks settes igang med smaksprøver :)
 
Da har jeg vært på polet, og det endte opp med The last nick left sitt tredje forslag etter en liten prat sammen med ekspeditøren.

Hun anbefalte meg også disse småflaskene på 20cl slik at jeg kunne smake meg litt frem istedenfor å kjøpe litersvis for og så finne ut av at jeg ikke liker det.

Det ble forøvrig:

Dalwhinnie single malt 15 years old
Cragganmore single malt 12 years old
Glenkinchie single malt 12 years old

Så nå skal det straks settes igang med smaksprøver :)



Dalwhinnie er "min"whisky. Har prøvd en del men kommer altid tilbake til den. :D
Happy smaks kveld. :cool:
 
Kansje litt sent nå, men anbefaler å prøve med og uten vann i. Det er veldig lite vann som behøves, men smak gjerne uten et par slurker, ta oppi tja, en t-skje og se om du merker noe til at smaken endrer seg. Kansje du skal ha en t-skje til...

Noen whiskeys blir supergode med bittelitt vann i, andre blir det ikke. Jeg er ikke kjent med de tre du har kjøpt, men det er uansett morsomt å prøve.
En whiskey du kansje ikke like uten vann, kan bli god med, og motsatt:)
 
Stor koste meg med whisky smaking! Prøvde ikke med og uten vann, men det er jo muligheter for det idag! Prøvde med og uten isbiter, å fant fort ut at mye av smaken ble borte med isbiter syntes jeg.

Forøvrig så må jeg si jeg falt mest for Dalwhinnie, den var nydelig! Så nå skal det utforskes mer på nettet og polet :D
 
Er litt mer i den franske leieren når det gjelder brennevin, men har lyst til å prøve meg litt på whisky også. Har en flaske Glenfiddich 18 åring, men kan ikke si den falt helt i smak og står derfor urørt omtrent. Ble her om dagen anbefalt Macallan som en mer lettdrikkelig og fin nybegynner whisky, men hvilke versjon/alder bør man gå for da?
 
Her går det i Laphroaig, Lagavulin og Oban. Alt etter humør og hva som står i hyllen hjemme til enhver tid.
 
Er litt mer i den franske leieren når det gjelder brennevin, men har lyst til å prøve meg litt på whisky også. Har en flaske Glenfiddich 18 åring, men kan ikke si den falt helt i smak og står derfor urørt omtrent. Ble her om dagen anbefalt Macallan som en mer lettdrikkelig og fin nybegynner whisky, men hvilke versjon/alder bør man gå for da?

Hvis du liker konjakk og skal prøve single malt er Macallan min anbefaling også. Prøv 12-åringene, de har en sherry cask i tillegg til den ordinære. Ellers er det et helt univers med engledråper fra Skottland :)
 
Takk for tipset, da skal jeg prøve å oppdrive en slik. Blir sikkert litt feil å spørre om dette, men er det noen blend's som kan anbefales? Er vel litt mildere på smak om jeg har forstått det riktig? Konjakk er jo søtere og mer fruktig noe som jeg liker, chateau de montifaud 1972 er vel min favoritt og den jeg har drukket mest av i høst/vinter.
 
Takk for tipset, da skal jeg prøve å oppdrive en slik. Blir sikkert litt feil å spørre om dette, men er det noen blend's som kan anbefales? Er vel litt mildere på smak om jeg har forstått det riktig? Konjakk er jo søtere og mer fruktig noe som jeg liker, chateau de montifaud 1972 er vel min favoritt og den jeg har drukket mest av i høst/vinter.

Blended? Her er det kun ett alternativ. Den til dels latterliggjorte og undervurderte Upper Ten, lansert på 1920-tallet av Vinmonopolets eminente folk, er det soleklare valg.

Kåret som verdens beste blended whisky av det anerkjente fagtidsskriftet Wine and Spirit i 1999 og 2001. Hadde Vinmonopolet fått lov til å markedsføre denne hadde den blitt et stort eksportprodukt. Kjøper jeg blended er det kun denne som duger.:) Den med mest maltwhisky-innhold av alle blendeds. Prøv den!
 
Er litt mer i den franske leieren når det gjelder brennevin, men har lyst til å prøve meg litt på whisky også. Har en flaske Glenfiddich 18 åring, men kan ikke si den falt helt i smak og står derfor urørt omtrent. Ble her om dagen anbefalt Macallan som en mer lettdrikkelig og fin nybegynner whisky, men hvilke versjon/alder bør man gå for da?


Jeg var i den franske leiren selv i en del år før jeg ga meg i kast med whiskeyen. Nå er whiskeyen enerådende i barskapet mitt.
Har ikke sansen for Glenfiddich 18 år jeg heller, den har en spisshet ved seg jeg ikke liker.

Vanskelig å anbefale, smaken er jo så forskjellig. Macallen er selvsagt et bra valg men et dyrt valg. Siden du kommer fra cognac ville jeg valgt noe rundt og fruktig og vellagret. Etter min mening er Glengoyne 21 år, Glenmorangie Artein 15 år og Glenfarclas 21 år gode kandidater og personlige favoritter. Kanskje Glengoyne 21 er nærmest cognac hvis overgangen skal bli minst mulig.

Når det gjelder blendwhiskey er jeg litt uenig med kameraten Thore over. Nå skal det sies at det er lenge siden jeg smakte den ordinære Upper Ten, men 12 åringen smakte jeg for ikke lenge siden og den var ikke god i min gane. Den har vunnet en pris og inneholder mye maltwhiskey men har en skarphet i smaken jeg ikke liker. Smaken er som baken. Min anbefaling på blend er Ballantines 17 år, noe dyr til blendwhiskey å være men rund og nydelig frisk i smaken.
 
Skal prøves ut, liker å prøve litt nye ting selv om det kanskje krever litt tilvenning. Artig når man treffer på noe man virkelig liker, kjedelig når man ikke gjør det :p Blir det for sær smak for meg så blir det heller stående/kasta enn å tvinge det ned. Southern Comfort topper lista av det verste jeg har smakt, blir kvalm av tanken:(
 
Det kan være morsomt med Whisky...

På 90 tallet hadde jeg en kompis med særdeles sans for Whisky. Sammen med han smakte vi oss gjennom alt som var av single malt på det norske vinmonopolet og alt som var mulig å få på det svenske vinmonopolet.Pluss mye annet...:cool: Han har i dag en anseelig samlig og hans forhold til whisky kan minne om folk her innes forhold til ur. :)

Jeg ble ikke like hekta og har i dag kun en flaske i barskapet. Uansett fra å drikke lette speyside whiskyer nesten uten røyksmak til å smake Higland Park var en opplevese jeg husker lenge. Den ble min første favoritt. Helt til jeg fikk smake en Laphroig 10 år. Det var noe helt annet.. jod, røyk salt, tang og tare.... Her måtte det virkelig tilvennig til... Ny favoritt.... (Tror dessverre at bryggeriet har forandret oppskriften noe siden den gang... Laphroigen har liksom blitt litt snillere med årene. :rolleyes:)

Det må være litt "krutt" og av den grunn foretrekker jeg ofte 10 til 12 åringer fremfor vellagrede Whiskyer. Fortien blir det skjeldent jeg tar meg et glass, og har kun en 15 år Lagavullin nede i skapet... Drukket et glass.. på julaften... Det neste blir når drømmeuret kommer i posten... :)
 
Det kan være morsomt med Whisky...

På 90 tallet hadde jeg en kompis med særdeles sans for Whisky. Sammen med han smakte vi oss gjennom alt som var av single malt på det norske vinmonopolet og alt som var mulig å få på det svenske vinmonopolet.Pluss mye annet...:cool: Han har i dag en anseelig samlig og hans forhold til whisky kan minne om folk her innes forhold til ur. :)

Jeg ble ikke like hekta og har i dag kun en flaske i barskapet. Uansett fra å drikke lette speyside whiskyer nesten uten røyksmak til å smake Higland Park var en opplevese jeg husker lenge. Den ble min første favoritt. Helt til jeg fikk smake en Laphroig 10 år. Det var noe helt annet.. jod, røyk salt, tang og tare.... Her måtte det virkelig tilvennig til... Ny favoritt.... (Tror dessverre at bryggeriet har forandret oppskriften noe siden den gang... Laphroigen har liksom blitt litt snillere med årene. :rolleyes:)

Det må være litt "krutt" og av den grunn foretrekker jeg ofte 10 til 12 åringer fremfor vellagrede Whiskyer. Fortien blir det skjeldent jeg tar meg et glass, og har kun en 15 år Lagavullin nede i skapet... Drukket et glass.. på julaften... Det neste blir når drømmeuret kommer i posten... :)

Og den skal nytet i et Cognac glass, med en liten skvett vann... ;)
 
...Macallen er selvsagt et bra valg men et dyrt valg. Siden du kommer fra cognac ville jeg valgt noe rundt og fruktig og vellagret. Etter min mening er Glengoyne 21 år, Glenmorangie Artein 15 år og Glenfarclas 21 år gode kandidater og personlige favoritter. Kanskje Glengoyne 21 er nærmest cognac hvis overgangen skal bli minst mulig....

Har en Macallan Fine Oak 18yo stående. Helt nydelig rund! Dyr, men Macallan er jo tross alt selve Rolls Royce'n. ;)

Helt enig med trekkene du drar mot cognac, spesiellt på Glengoyne 21yo. Dette er det eneste Skotske destilleriet som har fått målte resultater med ingen spor av "røyksmak".
Den er noe en nybegynner bør teste. Jeg gikk den veien sjøl. :)
 
Klarte jo selvsagt ikke å holde meg unna Macallan som er nevnt med så fine ord i posten her så måtte kjøpe meg en flaske før helgen. De hadde kun Macallan Fine Oak 12y på polet, men dette må være noe av den beste whisky'n jeg har smakt i min korte karriere! :)

Tenkte jeg skulle bestille meg en flaske med Macallan Fine Oak 21y for finere anledninger :D
 
Klarte jo selvsagt ikke å holde meg unna Macallan som er nevnt med så fine ord i posten her så måtte kjøpe meg en flaske før helgen. De hadde kun Macallan Fine Oak 12y på polet, men dette må være noe av den beste whisky'n jeg har smakt i min korte karriere! :)

Tenkte jeg skulle bestille meg en flaske med Macallan Fine Oak 21y for finere anledninger :D

Dette varmer ei whisky-nese! *kremt*

21yo kan jeg ikke huske å ha smakt, men den kan jo umulig bli noe værre?? ;)

Dalwhinnie single malt 15yo er også ett godt tips, hvis Macallan' slo ann. Mindre kompleks, men perfekt "sommer-whisky".
Balvenie Doublewood 12yo er også ett must i enhver samling. :)

Ikke be meg starte på Islay... Namnamnam...

Beklager hvis jeg virker ivrig, men kona går høygravid om dagen. Så de edle dråpene har fått lite oppmerksomhet i det siste.
 
Redigert:
Har lenge vurdert å prøve Macallan 21 selv, men greier ikke helt å overbevise meg selv om at den kan være så mye bedre enn Macallan 18. Noen som har smakt begge?