Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Ble en Glenlivet 12.

Allerede åpnet for å oppleves. Dufter kjempegodt!

Noen formeninger om vann i denne? Har prøvd meg litt, men vet ikke om jeg har i for mye eller for lite da det er litt vanskelig å smake forskjell for mine utrente smaksløker.

Jeg syns denne er best uten vann, om du skal ha i noe så snakker vi 5-6 dråper på 2cl. Denne er ikke så sterk eller kraftig at vann er nødvendig får å få frem smakene. La den stå i glasset i 20 min. og smak forskjellen ;)
 
Hvor mye vann du vil ha i whiskyen må du prøve deg frem til selv RalphDarwin, men prøv først uten.
I frykt får å miste hårene på brystet, tok det lang tid før jeg hadde vann i whiskyen med mindre det var snakk om fatstyrke ;)

Kjøpte inn i dag min første japanske. Denne har fått hederlig omtale flere steder, så har forhåpninger om en god smaksopplevelse.

BNnY58.jpg


Ellers består kveldens drikke av disse to gjengangerene hos meg

EHLAia.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og Preacher
Ble også en variant av Nikka. Slo ikke helt ann da den ble for sterk og mektig. Ikke lett å drikke for en "nybegynner" som meg.

Glenliveten ble som sagt mye bedre og mer "drikkbar" etter at den var i glasset en god stund.
Det å oppleve whisky krever tid, men det er verdt det. Vanskelig å prøve å finne ut av smakene i forkant når man ikke kan sette ord på det, men når man leser hva det bærer preg av får man fort en a-ha opplevelse.

Edit: Må bare takke for alle tips!=)
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og Preacher
Ble også en variant av Nikka. Slo ikke helt ann da den ble for sterk og mektig. Ikke lett å drikke for en "nybegynner" som meg.

Glenliveten ble som sagt mye bedre og mer "drikkbar" etter at den var i glasset en god stund.
Det å oppleve whisky krever tid, men det er verdt det. Vanskelig å prøve å finne ut av smakene i forkant når man ikke kan sette ord på det, men når man leser hva det bærer preg av får man fort en a-ha opplevelse.

Edit: Må bare takke for alle tips!=)


Hvis du skal teste en Nikka anbefaler jeg en coffey grain. Denne er ganske "mild"

http://www.vinmonopolet.no/vareutva...0TCk;sid=4ar6xIIxZ_xXxddmN8t4Yl47VT7U3JDSxAY=

Lagd på en annen måte en standard "pot still". Utviklet av scotter, men kjøpt av Japan etter krigen en gang. Ganske artig historie hvis man leser seg litt opp.
 
Mye bra whisky her ser jeg :) ballantines 17 er fantastisk blend, og kan fint anbefales. Sitter selv med en balvenie 16 år triple cask nå, den kan også anbefales.

En annen whisky jeg vil gjerne anbefale er Kavalan single malt. Veldig fin og smooth whisky til en bra pris på polet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore
Det må være lov å hente seg ut en whisky fra skapet på en Søndag i disse ferietider :)



Denne 18 år gamle single malten fra Glengoyne er et veldig godt alternativ når man vil ha seg en mild, rund men smaksrik whisky. Det er ikke alltid man føler for en røykorgie fra Islay :)
 
Yoichi 10 år gav mersmak, så jeg prøver en flaske japansk til.

Har egentlig ikke vurdert kjøp av japansk whisky tidligere på grunn av høy pris i forhold til alder.
Men der tok jeg vist feil, gitt. Både Yoichi 10 og Miyagikyo 12 er billigere på polet enn hos "The Whisky Exchange" og "Master of Malt" . Til dels også betydelig rimeligere for tiden.

hn1ure.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
På ingen måte meningen å være ødeleggende for formet her, men fikk smake en rom i ferien jeg ble begeistret over! Ron Zacapa 23... svært,svæært oppegående!
Noen andre som er bevandret i Rom'ens verden?

Fann ikke eget forum for dette da jeg søkte på rom, så derfor poster jeg her:)