Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
I min iver etter å teste ut yngre whisky møtte jeg meg selv i døren, og kaller ikke lenger det å ha vann i whiskyen for å vannskjøtte drikken. Sånn, der var den kamelen svelget unna. Skål!
 
Jeg har også lagt inn et bud på en av flaskene, men sammenlignet med høst-auksjonen var det ikke så mye interessant rent prismessig sett. Men det var mye spennende, men dyrt brennevin.

Sazerac de Forge Cognac Grande Champagne Roi de Rome 1811


Fra kometåret 1811 - og det største cognac-året. Her kjøper du et investeringsobjekt mer enn noe annet, for det er vel aldri aktuelt å åpne flasken. Prisantydning 75 000 - første bud begynner på 30 000. Man får en brukbar klokke for den prisen, spørs på hva som hadde vært den beste investeringen?
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr
Vin og brennevinsauksjon på Blomqvist. Tatt en titt?

Ikke all verdens med whisky, men flott at vi har et aukjonssted for slikt. Problemet er vel kanskje at dette er mer samler-whisky enn drikke-whisky. Men når det er sagt, for meg som holder meg i det unge hjørnet for tiden så fristet Dallas Dhu 10 år. Takk for tipset.
 
Det er uansett et åpent spørsmål hva reelt sett investeringsverdien vil være for vin og brennevin ved innenlands salg i Norge. Man kan tydeligvis legge ut annonser på Finn, jeg fant et par nå. Videre er det noen cognac/whisky-forum som har salgssider. Den høyeste prosentvise verdiøkningen på noe jeg har kjøpt noensinne er en flaske cognac. Denne er åpnet, og jeg nyter den av og til.
 
Den flasken jeg så meg ut, skal bys på med det mål å drikkes for øyet.
Var en kompis av meg som sa at livet er for kort til å spare på god whisky. Så nå skal jeg drikke ned bestanden :)

Kloke ord. Whisky er til for å drikkes, men når man mistenker at prisen overgår smaken er det bedre å overlate det til samlere/spekulanter synes jeg. Ser likevel det interessante med å få smake whisky fra nedlagte destillerier eller gamle tapninger for å teste ut whisky fra en svunnen tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Nå må dere ikke misforstå meg, jeg ser ikke på vin og brennevin som investeringsobjekter, men som nytelsesobjekter. Jeg har dog noen flasker som faller mer i samlerkategorien. Hvis jeg får tilslaget hos Blomqvist får jeg en til.

Flertallet at whisky og cognacflaskene er åpnet, og drikkes av meg med jevne mellomrom.

Apropos gamle tapninger fra svunnen tid, har noen av dere smakt Port Ellen-whisky? Særlig den kroningstapningen er jo meget ettertraktet. Hvis vi ser bort fra hypefaktoren som unektelig ligger der, hvor god er den egentlig? Noen som vet?
 
Interessant. Du får gi oss en liten tilbakemelding på hvordan den smakte. Seriøs whisky det.
 
brLtNLW.jpg

Den nybakte fruen fikk frie tøyler i taxfree og traff meget godt med spor av røyk
 
Nå må dere ikke misforstå meg, jeg ser ikke på vin og brennevin som investeringsobjekter, men som nytelsesobjekter. Jeg har dog noen flasker som faller mer i samlerkategorien. Hvis jeg får tilslaget hos Blomqvist får jeg en til.

Flertallet at whisky og cognacflaskene er åpnet, og drikkes av meg med jevne mellomrom.

Apropos gamle tapninger fra svunnen tid, har noen av dere smakt Port Ellen-whisky? Særlig den kroningstapningen er jo meget ettertraktet. Hvis vi ser bort fra hypefaktoren som unektelig ligger der, hvor god er den egentlig? Noen som vet?

Var i Oulu, Finland i fjor sommer Kom over ei flaske Port Ellen på et utested der og måtte bestille et glass. Regnet Med den kom til å koste men prisen på 43 euro ga meg en smule bakoversveis. Syntes ikke smaken var verdt prisen i det hele tatt. Jeg måtte inn og ta bilde av det dyrebare vidunderet og da jeg kom hjem gjorde jeg litt research. Jeg gjengir the Whisky Exchange sin beskrivelse. Hadde jeg kjent historien bedre hadde jeg nok hatt en annen tilnærming og fått bedre utbytte av whiskyen. Pris i butikken under: 1250 pund.

PORT ELLEN 1978
27 Year Old 6th Release (2006)

70cl / 54.2%
  • Islay Single Malt Scotch Whisky
  • Distillery Bottling
The 6th release of Diageo's legendary year Special Release Port Ellens. Distilled in 1978 and bottled at 27 years of age this is an increasingly rare dram as investors and drinkers fight over the remaining bottles.
 
Var i Oulu, Finland i fjor sommer Kom over ei flaske Port Ellen på et utested der og måtte bestille et glass. Regnet Med den kom til å koste men prisen på 43 euro ga meg en smule bakoversveis. Syntes ikke smaken var verdt prisen i det hele tatt. Jeg måtte inn og ta bilde av det dyrebare vidunderet og da jeg kom hjem gjorde jeg litt research. Jeg gjengir the Whisky Exchange sin beskrivelse. Hadde jeg kjent historien bedre hadde jeg nok hatt en annen tilnærming og fått bedre utbytte av whiskyen. Pris i butikken under: 1250 pund.

PORT ELLEN 1978
27 Year Old 6th Release (2006)

70cl / 54.2%
  • Islay Single Malt Scotch Whisky
  • Distillery Bottling
The 6th release of Diageo's legendary year Special Release Port Ellens. Distilled in 1978 and bottled at 27 years of age this is an increasingly rare dram as investors and drinkers fight over the remaining bottles.

Jeg må si at du fikk dommen der og da. Hvor mange nuller det står på prislappen på flasken kan ikke endre på smaken. Det smakte sikkert som en høykvalitets Islay whisky vil jeg tro, men radikalt annerledes? Svært mye bedre?

Derimot er nok Port Ellen whisky en glimrende mulighet for Diaego til å tjene gode penger på lageret av ulike tapninger. Bare man opprettholder hypen, og frigir små mengder whisky i året så er vel de høye prisene sikret også i årene som kommer. Er det da man får en vond smak i munnen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore