Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376


Masterofmalt som har generelt gode priser (kanskje litt høyere enn thewhiskyexchange.com) har priset denne til det dobbelte av Vinmonopolet (inkl avgifter da..).

I tillegg er den litt vanskelig å få tak da den er utsolgt de fleste plasser.

Edit: utsolgt på begge nettbutikkene nevnt ovenfor, og tilsynelatende på polet også ("utsolgt fra leverandør"). Fant jeg virkelig de 2 siste flaskene i vinmonopolets sortiment i hele Norge på et impulsbesøk på polet? -wow, griseflaks da..)
Jaja, suckers! Skal nyte disse to..
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Futen og Preacher
Jeg hadde mindre godsaker enn først antatt :(
Min samling sept'12: her
Ser at jeg ga nikka'en terningkast 4, vurderer den til en svak 5'er idag.
Jeg har tydeligvis drukket mye god whisky de siste 3årene...

Samling per juni'12:
Highland park 18yo, Svein, Harald og Einar.
Monkey shoulder 1l taxfree blended
Glenfiddich 45yo independent tapning av J&J Hunter
Ye franciscan 12yo drit på mugge
Ardbeg arriverdes
2x nikka taketsuru 21yo maltwhisky
 
  • Liker
Reaksjoner: Futen og Preacher
Dang! At du kunne stikke av med den Nikka taketsuru'en da? Er som du sier, ikke en flaske igjen på polet. Og ikke på nettstedene heller? Du får kose deg med de, så får vi andre suge på labben i stedet. Neida, jeg skal nok kjøpe meg en ny flaske snart, er litt short på whisky, men har mye cognac. Cognac er ikke whisky dog.
 
Fant denne sjeldenheten fra Springbank-destilleriet hos en liten vinimportør i Danmark og kunne selvfølgelig ikke la den stå i fred.
965F59E5-EF5B-4993-8C00-970D315D3FAB_zpsdtpxabdi.jpg

Gleder meg til å smake!
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og Preacher
Da kom foreløpig siste tilskudd i samlingen, og denne blir nok værende uåpnet i overskuelig fremtid :)

Jeg gjorde "tabben" med å åpne å smake denne.
Veldig god, en av de bedre jeg har smakt. Min kjære far mener også dette.
Men må si at Toumintoul 30 år var veldig god den også, selvom prisen var ganske høy.

Edit: (Toumintoul) på hotell i London da.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og Preacher
En liten svipptur innom flensburg resulterte i 3 flasker whisky.

Vi er to voksne og samlet kvote er dom kjent 2 liter. Men siden vi nå har 1+0,7+0,7=2,4 liter, stopper man på rødt i tollen?

"Hei, jeg skal altså fortolle 0,4l sprit..."
I mitt hode trenger man ikke stoppe når det er snakk om desimaler, det er tross alt ikke dette tollerne er interessert i. Er det forventet at man stopper for slikt eller blir jeg utsatt for hoderisting og latter?

Men nok om det, har virkelig troen på disse 3. Blue label har jeg smakt før og den er kurant. Husker egentlig ikke helt hvordan den var for å være helt ærlig. De to andre har jeg ikke smakt. Gleder meg til det!

 
Tenkte jeg skulle prøve noe whisky i dag. Har dårlig peiling og drikker vanligvis blandet med cola eller bare on the rocks.. Har vært mye blended og hensikten har alltid vært å bli full.

Jameson, Jack Daniels, Famous Grouse, Johnny Walker, Carlos Uno og masse annet "typisk" i den "gruppa" der er det som det har gått i mest av fra før.

Jameson kan jeg faktisk drikke bar, vet ikke om det er blended eller hvor den er fra engang.

Har en flaske med Lagavulin 16y/o hjemme, masse jack og noe famous og vin. Det oppbevares i kjøleskapet pga plass, men tar den ikke ut og drikker den i dag da den er kjølt ned.


Noen som har noe forslag til single malt som jeg kan kjøpe på polet og prøve meg på i dag? Gjerne noen "sikre vinnere".
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Tenkte jeg skulle prøve noe whisky i dag. Har dårlig peiling og drikker vanligvis blandet med cola eller bare on the rocks.. Har vært mye blended og hensikten har alltid vært å bli full.

Jameson, Jack Daniels, Famous Grouse, Johnny Walker, Carlos Uno og masse annet "typisk" i den "gruppa" der er det som det har gått i mest av fra før.

Jameson kan jeg faktisk drikke bar, vet ikke om det er blended eller hvor den er fra engang.

Har en flaske med Lagavulin 16y/o hjemme, masse jack og noe famous og vin. Det oppbevares i kjøleskapet pga plass, men tar den ikke ut og drikker den i dag da den er kjølt ned.


Noen som har noe forslag til single malt som jeg kan kjøpe på polet og prøve meg på i dag? Gjerne noen "sikre vinnere".


Kjøp Glenlivet eller Glenmorangie. Det virker som du liker whisky uten alt for mye røyk. Og disse 2 er super smoothe. Ikke is eller cola :p hehe

Edit: Disse er ikke spesielt dyre og er å finne på alle pol.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan
Takk for kjapt svar!

Jeg har lest i mange av trådene her, og på andre forum osv. Vet ikke hva jeg foretrekker enda, men det skal bli spennende :)
 
Takk for kjapt svar!

Jeg har lest i mange av trådene her, og på andre forum osv. Vet ikke hva jeg foretrekker enda, men det skal bli spennende :)


Stort sett disse typene man liker hvis man ikke er veldig bevandret i whisky verden. Anbefaler å gå på mer kraftfulle og røykpregede etterhvert. Mange blir skremt hvis de går rett på en røykbombe. Lukter også mye mer.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan
En vinner i min bok som jeg også begynte med var Laphroaig 10yo.
Mer røyk preget da, men finnes andre Laphroaiger som jeg synes er mildere som F.eks QA (går vel bare an å kjøpe den på tax free?)
Ellers er Glenlivet veldig god og ett bra valg.
 
En vinner i min bok som jeg også begynte med var Laphroaig 10yo.
Mer røyk preget da, men finnes andre Laphroaiger som jeg synes er mildere som F.eks QA (går vel bare an å kjøpe den på tax free?)
Ellers er Glenlivet veldig god og ett bra valg.
Tømte litt over en halv en i går og koste meg skikkelig med den, har ikke lyst på i dag ...
 
Laphroaig er vel ganske kvass ja, ikke noe for sarte sjeler i grunn :p Hvertfall ikke 10 åringen.
 
Synes Laphroaig passet utmerket som nybegynner whisky selvom den er ganske kvass :) (regner meg som nybegynner enda da jeg kun har hatt lov til å kjøpe i 2 år :p)
 
Ble en Glenlivet 12.

Allerede åpnet for å oppleves. Dufter kjempegodt!

Noen formeninger om vann i denne? Har prøvd meg litt, men vet ikke om jeg har i for mye eller for lite da det er litt vanskelig å smake forskjell for mine utrente smaksløker.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres