Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

Stemmer: 290 77,1%

• Antall stemmer
    376
Bergen? Why not. :) Kun 15 min med fly herfra, så GTG med (klokker og) whisky trenger jeg bare en dato for å bestille fly og hotel. :)

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Dagens dessert.

Fuck. Utsolgt på polet. Bestilte en ny i jula. Spent på om jeg fikk en til av disse før beholdningen tørket ut her til lands. :)

Dette her er nektar.

glengoyne-25-packaging.jpg

Polet sier utsolgt - og påstår at jeg burde fått e-post om dette dersom jeg ikke fikk en av de siste. Gjenstår å se - håper at jeg var heldig.

En prøve kan vi jo svitsje likevel. Apoteket neste? 4cl? Hva er "vanlig" sample size?

Har en siste rendevouz for kvelden med denne 25-åringen. :)

For å være dønn seriøs: For noen måneder siden ville jeg ikke i min villeste fantasi trodd at "whisky" ville gi meg slike lukt- og smaksopplevelser, som jeg har hatt. Jeg sier lukt foran smak - for tidsmessig så bruker jeg 80-90% tiden med et glass whisky utelukkende å lukte på hvordan den åpner seg.

Så, er det det nå en gang slik - at enkelte whisky smaker like kompleks som den lukter.

Dette er en minst like skummel hobby som armbåndsur. Ulempen er derimot åpenbar; armbåndsur kan ikke brukes opp - men det kan whisky. Lukt og smak konsumeres - og forsvinner.

Selv, så synes jeg dette med whisky er fantastisk - og gir enda en ny dimensjon i opplevelser i smak. Det vil si bokstavlig i forhold til armbåndsur. Selv så er min smak innen armbåndsur ganske smal - men det er det ikke innen whisky.

• Liker
Hm. Prøvde å tilsette noen korn (merk noen korn) med salt i whiskyen i dag. Hvorfor?

En whisky jeg har hjemme smaker litt salt helt neat, og det er en kul dimensjon. Man kan få snev av samme ved f.eks. å spise litt søt / bitter sjokolade (ikke salt) - slik at whiskyen fremstår litt mer salt. Smak er jo som kjent relativ.

Prøvde å få noenlunde samme opplevelse uten å påvirke smaksløkene med sjokolade - og det virket. Merk kun noen små korn (via tesje for å verifisere mengden som skal i glasset).

• Liker
God whiskykveld. Fordelt over 10 timer:

- Balvenie DW 12
- Springbank Hazelburn 12
- MacAllan 12 Fine Oak
- Glengoyne 25
- Bunnahabhain 12

Jeg blir glad av å smake / lukte whisky. Jeg blir derimot litt trist av å se bunnen på Glengoyne 25 fremstår klarere enn noen gang. Fantastisk whisky.

Har i kveld lukta, smakt og studert Glengoyne 18 og 25. Det er ganske herlig å kjenne at det er en flott sammenheng i smak her. 18 er gull på smak og "styrke". Dvs. flott lukt og smak - OG at den sparker i munnhulen og sitter smaksmessig i ganske lenge.

Det er bare det at 25-åringen er så steike fantastisk god - at det finnes bare to fornuftige ting å gjøre. Bestille én til. Og, enda én til. :)

• Liker
[QUOTE="
Det er bare det at 25-åringen er så steike fantastisk god - at det finnes bare to fornuftige ting å gjøre. Bestille én til. Og, enda én til. :)[/QUOTE]

Nettopp! Når man først har funnet noe man virkelig liker. Selv har jeg bestilt to flaske til av Benriach 10 år, gjelder å sikre seg fra samme batchen. Pluss en whisky jeg ikke har smakt på veldig mange år - Craggenmore 12.

Jepp - siden batchvariasjoner synes å være større enn noen gang (pga. økt etterspørsel / tapping).

Dessverre kan det være slik.

Har du åpnet Bunna 25? Kunne vært interessant å høre hva du synes om den sammenlignet med Bunna 12.

20160110_013147.jpg

Begynner faretruende å nærme seg bunnen i min nåværende favoritt whisky Glengoyne 18 yo. Bortsett fra en liten skvett 16 år gammel Lagavulin er det nå bare diverse tax-free whiskyer i kjelleren. Bowmore Black Rock, Tallisker Dark Storm, Mackmyra "en eller annen SE" (skeptisk) og en Chivas kjøpt i Singapore i 2003.

Skal jeg gi en av whiskyene i kjelleren sjansen eller er det på tide å bestille noe nytt? Ser Glengoyne 25 yo gis gode skussmål.... Prisen er da også derettero_O

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
@Ban - anbefaler at du bestiller en ny 18-åring. Ser din Glengoyne er 40% - mens den nye er 43%. Den er sikkert ikke blitt noe dårligere. :)

Glengoyne 18 er smaksmessig 3/4 av 25-åringen til rett under halvparten av prisen. Har prøvd begge i kveld. Bestilte både en 25 og en 18 i kveld. SÅ gode er disse.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Ban
@Ban - anbefaler at du bestiller en ny 18-åring. Ser din Glengoyne er 40% - mens den nye er 43%. Den er sikkert ikke blitt noe dårligere. :)

Glengoyne 18 er smaksmessig 3/4 av 25-åringen til rett under halvparten av prisen. Har prøvd begge i kveld.

Ja jeg tror jeg må bestille meg en ny 18 åring. Greit å ha ihvertfall en i skapet som man vet er god dersom de i kjelleren ikke innfrir:)